Cross Lander cere arbitrajul Guvernului in cazul ARO

Luni, 22 August 2005, ora 01:19
1271 citiri

Presedintele companiei Cross Lander, John Perez, ne-a declarat ieri ca a trimis saptamana trecuta o scrisoare premierului Calin Popescu Tariceanu, in care cere Guvernului sa respecte contractul de privatizare al uzinei Aro si sa dea posibilitatea firmei sa-si continue activitate.Perez nu exclude posibilitatea ca, in cazul in care nu-si va putea continua afacerile la uzina Aro, Cross lander sa deschida un proces impotriva statului roman la Curtea de Arbitraj a Bancii Mondiale.

"Nu se pune problema, deocamdata, sa cerem despagubiri materiale. Asteptam o periada sa vedem reactia Guvernului, caruia

i-am trimis o scrisoare in data de 18 august 2005 in care ii cerem sa respecte contractul de privatizare al ARO, sa lamureasca lucrurile astfel incat atacurile impotriva Cross Lander sa se opreasca", ne-a declarat Perez la telefon.

Seful Cross Lander sustine ca, potrivit contractului de privatizare a ARO, datoriile catre bugetele statului si catre vama, care se acumulasera pana la data vanzarii companiei, trebuiau sterse. "Datoriile istorice n-au fost sterse legal, ceea ce blocheaza activitatea companiei. Practic nu putem gasi finantare de la banci din cauza datoriilor imense la stat. In plus, avem un prim lot de motoare si echipamente comandat la uzinele Ford, pentru care am platit deja 1,5 milioane dolari, pe care nu putem sa-l aducem in tara, pentru ca figuram cu datorii la vama.

Programasem ca aceste componente sa vina in Romania in data de 16 septembrie, pentru a asambla autoturismul de teren pentru care avem comenzi in pietele americane", a adaugat Perez. Daca lucrurile nu se vor clarifica in favoarea Cross lander, Perez se va adresa Curtii de Arbitraj a Bancii Mondiale ICSID (International Center for the Settlement of Investment Disputes).

Tribunalul Comercial Arges a hotarat joi suspendarea efectelor procesului de privatizare de la uzina ARO, ca raspuns la actiunea unor fosti angajati ai uzinei muscelene care au dat in judecata compania Cross Lander, pentru ca nu si-au primit salariile restante.

De asemenea, impotriva SC ARO SA a fost deschisa procedura reorganizarii judiciare, pe rolul Tribunalului din Timisoara. In cadrul acestei proceduri, judecatorul sindic a numit ca administrator judiciar la ARO SA pe SC Lichidari Info Consult SRL care, potrivit, Legii 64/1995 a reorganizarii judiciare si a falimentului, este singurul competent sa decida cu privire la SC ARO SA, a precizat AVAS. Perez a declarat, la sfarsitul lunii mai, ca firma americana a investit la Aro peste noua milioane de dolari, din care 2,7 milioane de dolari in acest an.

Pana la 5 ianuarie 2005, Cross Lander trebuia sa asigure un capital de lucru de trei milioane de euro si sa faca dovada unor investitii de doua milioane de euro. In afara acestor obligatii, investitorul urma sa achite 2,7 milioane de euro pentru Fabrica de Scule si Matrite, activ pe care l-a instrainat.

Componentele de masina nu pot fi importate din cauza disputelor juridice.

Cross Lander a transmis AVAS, pana la 3 iunie, documentele care dovedesc indeplinirea obiectivelor din contractul de privatizare a societatii Aro si achitarea datoriilor. Deocamdata, cei de la AVAS spun ca studiaza aceste documente. Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) analizeaza, in prezent, certificatele de audit privind indeplinirea obligatiilor investitionale depuse de S.C. ARO S.A., urmand a stabili legalitatea si valabilitatea acestora.

Caroserie cu motor Ford

Cross Lander intentioneaza sa comercializeze un nou model 244X pe piata americana. Modelul este derivat din ARO 244, dar are dimensiuni mai mari. ARO 244X este echipat cu un motor Ford V6 de patru litri si 208 cai putere, cuplat la o transmisie automata. Firma musceleana ar trebui sa primeasca motoarele Ford de la o uzina din Germania. Comercializarea pe piata Statelor Unite ar trebui sa inceapa in luna octombrie.

Pentru a fi vandut pe aceasta piata, automobilul a primit anumite derogari, pentru 2005 si 2006, din partea autoritatilor americane de reglementare in domeniul sigurantei auto, pentru ca va fi comercializat in mai putin de 5.000 de unitati anual. ARO 244X nu va avea cele doua airgbaguri (pentru conducator si soferul din dreapta) asa cum cer autoritatile americane. Perez a declarat ca productia ARO va atinge aproximativ 4.000 de unitati anual, dar capacitatea uzinei din Campulung poate ajunge la 10-12.000 de unitati.

Potrivit patronului Cross Lander, ARO va incerca sa vanda aproximativ 1.000 de masini pe piata autohtona, 500 pe cea din Statele Unite, aproape 2.000 in Venezuela si in jur de 1.000 in tarile din Orientul Mijlociu. Cross Lander USA, o societate mixta formata din grupul brazilian Samambaia si firma americana Lacaro Auto Distributors, a preluat, in luna septembrie a anului 2003, pachetul de actiuni detinut de stat la Aro Campulung, respectiv 68,7% din capital. Compania s-a angajat sa plateasca 15,8 milioane de dolari pentru pachetul de actiuni si investitii, suma la care se adauga alte 11,4 milioane de dolari in contul datoriilor si creditelor comerciale ale uzinei.

Averea