Masurile fiscale propuse de USL si ARD sunt admirabile, dar lipseste echilibrul bugetar

Vineri, 09 Noiembrie 2012, ora 17:14
2062 citiri
Masurile fiscale propuse de USL si ARD sunt admirabile, dar lipseste echilibrul bugetar

Masurile fiscale propuse in planurile de guvernare ale celor doua aliante politice sunt ambitioase, insa greu de aplicat in forma actuala fara periclitarea finantelor publice, observa analistii economici.

In plus, noul acord cu FMI din 2013 reprezinta un alt obstacol in calea relaxarii fiscale, promisa de politicieni in pragul alegerilor electorale.

Atat USL, cat si ARD intentioneaza sa taie din cota unica. Daca ARD vrea scaderea impozitului de la 16% la 12%, USL vrea introducerea impozitului diferentiat cu cote de 16%, 12% si 8%.

Uniunea Social Liberala promite, in programul de guvernare, reducerea CAS cu 5%, concomitent cu cresterea salariului minim pe economie de la 700 de lei, cat este in prezent, la 1.200 de lei, pana la finalizarea celor patru ani de mandat.

Si Alianta Romania Dreapta are in vedere scaderea contributiilor sociale cu 5%, concomitent cu cresterea salariului minim cu 150 de lei, inca din 2013, urmand o a doua majorare, tot de 150 de lei, in 2015.

"Cat timp vorbim de un orizont de implementare atat de lung, e dificil sa spunem in prezent daca este fezabil sau nu. Aceasta masura (scaderea contributiilor sociale n.red) poate fi foarte dificil de implementat si de aprobat de catre creditorii internationali. Pot avea loc negocieri, se poate vorbi de o reducere a unor taxe, cat timp sunt compensate prin alte masuri", a declarat analistul ING Vlad Muscalu, pentru Business24.

Cele doua programe de guvernare sunt stufoase, dar ambigue, pentru ca nu specifica modalitatile prin care principalele aliante politice isi vor atinge obiectivele. Pentru mediul de afaceri "ar fi mai placut sa observe programe trasate intr-un stil relativ simplu, in care sunt definite foarte clar obiective si masuri concrete, plus o analiza care sa arate modul in care masurile vor ajuta la atingerea obiectivelor respective", a explicat analistul ING.

Totusi, reprezentantii celor doua aliante sunt increzatori ca aceste initiative vor fi acceptate de Fondul Monetar International.

"Masurile propuse in programul de guvernare al ARD sunt in deplina concordanta cu tintele de deficit si obligatiile asumate in pactul fiscal si cu FMI. Deficitul initial din reducerea cotei unice de la 16%, la 12%, calculat in conditiile cele mai pesimiste, este sustenabil si poate fi absorbit in anii urmatori. Sunt increzator ca Fondul va accepta orice solutie bine argumentata si justificata de calcule si cifre", a declarat avocatul Gabriel Biris, pentru Business24.

Reprezentantii USL se bazeaza pe efectele pozitive ale relaxarii fiscale:

"O reducere de fiscalitate inseamna un impuls pentru sectorul privat, o atragere de investitori de toate felurile: si interni si externi, si mai mari si mai mici, ceea ce inseamna crestere economica. Se poate ca, prin reduceri fiscale, sa obtii mai multi bani la stat", a declarat deputatul PNL Eugen Nicoleascu, pentru Business24. Deputatul explica faptul ca negocierile pentru viitorul acord cu FMI pot avea o abordare diferita, care sa ia in considerare strategia fiscala a uniunii.

In concluzie, obiectivele celor doua formatiuni politice sunt atat de indraznete, incat depasesc chiar si asteptarile mediului de afaceri:

"Cat timp linia ajustarii fiscale va trebui continuata, cred ca nimeni nu se asteapta la minuni din partea sectorului public, nu se asteapta sa determine cresterea cu adevarat in viitorul apropiat", a spus Muscalu. Analistul admite, insa, ca este loc suficient pentru eficientizarea sectorului public.

#masuri fiscale programe guvernare, #masuri fiscale USL, #masuri fiscale ARD , #Program guvernare