MAE si MAEur au semnat un protocol privind competentele referitoare la MCV si Schengen

Luni, 28 Noiembrie 2011, ora 22:15
1342 citiri
MAE si MAEur au semnat un protocol privind competentele referitoare la MCV si Schengen

MAE va avea competenta exclusiva in ceea ce priveste prezenta romaneasca in institutiile UE si in SEAE, MAEur va gestiona compatibilitatea legislatiei nationale cu cea a UE, cele doua ministere urmand sa imparta responsabilitatile in ceea ce priveste MCV si aderarea la Schengen.

Aceste prevederi sunt incluse in anexa Protocolului de cooperare intre MAE si MAEur, al carui text a fost publicat luni de Ministerul Afacerilor Europene.

Protocolul a fost incheiat cu MAE pentru clarificarea competentelor, documentul prevazand modul de lucru la nivelul fiecarui format UE.

Protocolul contine o anexa in care sunt inscrise domeniile de competenta exclusiva ale fiecaruia dintre cele doua ministere, precum si cele de competente partajate.

Astfel, potrivit acestei anexe, raman in competenta exclusiva a MAE urmatoarele teme si politici europene: PESC; PSAC; asistenta pentru dezvoltare, ajutorul umanitar, extinderea; Politica europeana de vecinatate; negocierea acordurilor de asociere dintre UE si state terte; strategiile macro-regionale; prezenta romaneasca in institutiile UE si in Serviciul European de Actiune Externa.

Competentele MAEur,MAE si competentele partajate,potrivit noului protocol

Raman in competenta exclusiva a MAEur: Strategia Europa 2020; Piata interna; politica industriala, Pactul Euro Plus; reprezentarea Romaniei in fata CJUE si a Tribunalului de prima instanta, precum si problematica asigurarii compatibilitatii legislatiei nationale cu normele UE (n.red. - cazurile de infringement).

Intra in competenta partajata a celor doua ministere subiecte europene foarte importante precum aderarea Romaniei la Spatiul Schengen (titular principal MAE); MCV (titular principal MAEur); libera circulatie a persoanelor; noul cadru multianual financiar al UE.

Documentul nu explica detaliat ce presupune aceasta competenta partajata si nici ce presupune termenul de "titular principal" folosit in anexa. In schimb, protocolul mentioneaza ca, dupa un an de functionare, va fi facuta o analiza, fiecare dintre parti putand propune modificari.

Documentul mai prevede ca, in ceea ce priveste grupurile de lucru la nivelul UE, ministerele de linie transmit la MAEur si MAE propunerile de mandat pentru reuniuni, care sunt avizate de MAEur.

De altfel, art 2.2 prevede explicit ca Ministerului Afacerilor Europene ii revine competenta de a aviza mandatele pentru grupurile de lucru ale Consiliului UE. In schimb, Ministerul de Externe va fi consultat si va aviza in mod obligatoriu "mandatele grupurilor de lucru care includ componente de relatii externe" sau mandatele care au un impact asupra relatiilor bilaterale ale Romaniei cu statele membre.

In cazul aparitiei unor divergente intre institutiile implicate in cazul reuniunilor grupurilor de lucru, protocolul prevede existenta unui comitet de coordonare. Daca timpul este prea scurt pentru consultarea acestui comitet, prevaleaza opinia Reprezentantei Permanente a Romaniei la UE, avizata de seful reprezentantei sau de adjunctul acestuia.

Dosarul de participare la Consiliul European e elaborat impreuna, de MAE si MAEur

Protocolul prevede ca cele doua ministere elaboreaza impreuna dosarul de participare la Consiliul European, forma finala trebuind sa fie avizata de ambele ministere. Tot ambele ministere vor elabora si vor trimite Presedintiei si premierului Memorandumul de participare si mandatul delegatiei Romaniei la Consiliile europene.

In schimb, in cazul participarii la consiliile ministeriale, cele doua ministere - MAE si MAEur - vor trebui sa avizeze mandatele de participare a caror aprobare finala va fi data de premier.

Protocolul mai prevede si ca MAE asigura reprezentarea la CAG, cu exceptia cazurilor in care pe agenda CAG se afla teme in competenta MAEur.

#cooperare MAE MAEur, #spatiu schengen , #Schengen