Rusii nu beau doar vodka. Efectele sanctiunilor internationale lovesc puternic in piata berii

Vineri, 22 August 2014, ora 08:38
2438 citiri
Rusii nu beau doar vodka. Efectele sanctiunilor internationale lovesc puternic in piata berii
Sursa foto: Reuters

Vanzarile Carlsberg din Rusia au fost afectate de alunecarea economiei tarii spre recesiune, in timp ce Heineken a scapat mai usor datorita expunerii mai reduse in Europa de Est.

Dependenta Carlsberg fata de Rusia, unde Baltika este, de departe, cea mai populara marca de bere, este un studiu de caz despre cum companiile europene fac fata problemelor aparute intre Moscova si Uniunea Europeana din cauza conflictului din Ucraina, conform Reuters.

Sanctiunile au afectat increderea intr-o economie care se confrunta deja cu o reducere a ritmului de crestere, o lovitura pentru companiile care au investit in Rusia pentru a profita de clasa de mijloc a unei economii emergente.

O companie de brokeraj a spus saptamana trecuta ca firma Carlsberg nu mai este atragatoare pentru investitori, deoarece sanctiunile au afectat statutul sau de firma stabila.

Compania a redus estimarile financiare pentru 2014 si a spus ca vanzarile de bere din Rusia au scazut cu 20% in trimestrul al doilea. Producatorul danez de bere, aflat pe piata de 167 de ani, obtine o treime din profitul sau operational din Rusia.

Directorul financiar al companiei, Jorn Jensen, a spus ca scaderea din Rusia a fost peste estimari. Carlsberg a redus estimarile de doua ori in acest an, iar acum se asteapta sa nu obtina profit operational. Ar putea chiar sa inchida fabrici de bere in estul Europei.

Actiunile Carlsberg au scazut cu 6%.

Heineken o duce mai bine

Heineken a anuntat ca vanzarile sale din Rusia au scazut cu putin peste 10%, fara a da mai multe detalii. Insa actiunile sale au crescut cu peste 7% deoarece profiturile trimestriale au depasit estimarile.

"Suntem o companie foarte diversificata, asa ca aceasta pozitie ne-a salvat. Nu depindem de Rusia, iar expunerea nu este o problema", a spus directorul executiv al Heineken, Jean-Francois van Boxmeer.

Afacerile din Europa Centrala si de Est contribuie cu 8% la profitul operational al Heineken. Cele mai vandute marci ale acestui producator de bere sunt Heineken, dar si Sol si Tiger, precum si cidrul Strongbow.

Carlsberg are o prezenta redusa in cele doua Americi, Orientul Mijlociu si Africa, regiuni unde Heineken a vandut un sfert din volumul din 2013, conform Euromonitor International.

"(Heineken) a facut achizitii, cum este cea a FEMSA din Mexic, si preluat controlul asupra Asia Pacific Breweries in Asia de Sud-Est", a spus analistul Wim Hoste de la KBC Securities. "Aceste miscari au ajutat Heineken sa devina o marca internationala, mai exact, nu este dependenta de o singura piata, cum este Carlsberg".

Cum evolueaza companiile pe piata de capital

Fabricile de bere Baltika, detinute acum de Carlsberg, au aparut dupa prabusirea Uniunii Sovietice. Dupa privatizare, marcile sale, cum ar fi Baltika, o bere mai "tare", s-au raspandit rapid in regiunile vorbitoare de limba rusa. Carlsberg a cumparat compania in 2008.

Aceasta este una dintre companiile europene care dau vina pe Rusia pentru performante mai slabe in trimestrul al doilea - desi cele mai multe spun ca acestea au aparut din cauza efectului rublei asupra veniturilor repatriate.

Adidas, al doilea mare producator de imbracaminte sportiva, a precizat ca a redus investitiile din Rusia, unde are peste 1.000 de magazine, si a redus estimarile privind profitului ca urmare a deprecierii rublei si cresteri neincrederii cetatenilor rusi in economie.

"Companiile care sunt expuse in Rusia nu au devenit 'neinteresante' pentru investitii, insa sunt presiuni pe venituri", a spus Antonin Jullier, Global Head la Equity Trading Strategy Citi. "Avand in vedere ca ne aflam intr-o faza a ciclului in care castigurile conteaza, aceste titluri trec printr-o re-evaluare".

Actiunile Adidas au pierdut 35% in acest an, Carlsberg ,13%, in timp ce indicele bursier FTSEurofirst 300 a urcat cu 2%.

Investitorii nu par sa renunte la titlurile europene din cauza Rusiei.

Caroline Vincent, manager de fond la Cavendish Asset Management, a spus ca sanciunile impuse Rusiei ar putea sa cauzeze o volatilitate pe termen scurt a actiunilor cum ar fi cele ale Adidas, insa nu se vor modifica tendintele de afaceri pe termen lung.

Desi se confrunta cu probleme aduse de Rusia, profitul operational al Carlsberg a crescut cu 6% in al doilea trimestru, la 3,6 miliarde de coroane daneze, peste estimarile analistilor, de 3,43 miliarde de coroane.

Profitul operational al Heineken a crescut cu 9,6% in prima jumatate a anului, la 1,454 miliarde de euro, peste nivelul estimarilor (1,367 miliarde de euro).

Heineken a anuntat ca ritmul de crestere se va reduce in a doua jumatate a anului, insa profitul operational va depasi estimarile.

#bere Rusia, #Carlsberg Heineken, #piata berii Rusia , #Profit