Berea vanduta in apropierea stadionului de la Zurich, Elvetia, unde nationala de fotbal a Romaniei a disputat luni primul sau meci la Euro 2008 in compania Frantei, costa peste trei euro (5,5 franci elvetieni), adica de peste patru ori mai mult decat tapul de bere (unitate de masura - 330 ml) care se vindea in Piata Constitutiei din Bucuresti, in timpul jocului, cu 2,5 lei (0,69 euro).
Nici specialitatile locale nu sunt ieftine fata de ce se vinde in
Romania. La Zurich, un carnat costa peste trei euro (5,5 franci
elvetieni), fata de patru lei (1,1 euro) la Bucuresti, in timp ce o
cafea costa 2,4 euro (patru franci elvetieni).
Conform presei elvetiene, pretul berii la halba
la Zurich si la Berna este mai mic fata de cel de la Viena, orasul in
care se va juca finala campionatului, unde urca pana la 4,4 euro (7,3
franci elvetieni). Compania care va castiga cel mai mult de pe urma
manifestarii este Carlsberg, sponsor oficial al evenimentului.
Potrivit unui raport al Bank Austria, membra
a grupului UniCredit, sumele cheltuite pe produse si servicii de
romanii care se vor deplasa in Austria in aceasta vara vor fi cu peste
40% mai ridicate decat cele necesare in tara pentru obtinerea de beneficii
similare, ca urmare a diferentei dintre nivelurile de trai. Astfel, 100
de euro cheltuiti in Romania ar valora doar 58 de euro in Austria, un
nivel mai redus dintre tarile analizate fiind estimat doar pentru
Rusia, caz in care 100 de euro ar valora doar 54 de euro.
Euro 2008 va aduce berarilor o crestere
semnificativa a vanzarilor in aceasta perioada, in medie fiind estimata
o majorare a livrarilor de circa 30%. Un astfel de exemplu este United
Romanian Breweries Bereprod (URBB),
subsidiara a gigantului danez Carlsberg, unul dintre principalii
producatori interni de bere.
Oficialii URBB apreciau recent ca
vanzarile la brandul de bere Carlsberg, sponsorul oficial al
campionatului, se vor majora cu circa 35% fata de perioada similara a
anului trecut in perioada evenimentului. De asemenea, reprezentantii
URBB mizeaza pe o crestere de circa 25-30% a vanzarilor tuturor
brandurilor de bere din portofoliu pe segmentul HoReCa, in perioada
Euro 2008.
La nivelul intregii piete, este asteptata o
majorare cu circa 50-60 mil. euro a livrarilor de bere fata de
vanzarile normale pentru perioada iunie-iulie. Vifor Verescu,
directorul general al Patronatului Societatilor Independente
Producatoare de Bere din Romania, apreciaza ca, in mod normal,
vanzarile de bere in lunile iunie-iulie cresc cu circa 20% fata de
lunile obisnuite din an.
“In mod obisnuit, lunile iunie-iulie au o pondere
de circa 13,5% din totalul vanzarilor de bere la nivelul intregului an.
Daca tinem cont ca in aceasta perioada va avea loc Euro 2008 si daca
luam in calcul cresterea normala pentru cele doua luni, este de
asteptat ca ponderea de 13,5% sa se mareasca pana la 16% la nivelul
intregului an”, spune Versescu. In volum, este vorba de circa
500.000-600.000 de hectolitri de bere, care corespund unei valori de
circa 60 mil. euro.
Piata interna a berii a depasit, anul trecut, un
miliard de euro, respectiv 19,4 milioane hectolitri de bere.
Principalii competitori sunt multinationalele Heineken InBev, URBB si Ursus Breweries, care ocupa circa 80% din piata. Producatorii interni sunt reprezentati de European Food, Bere Azuga Robema si Bermas
Suceava. Romanii consuma in medie, pe an, 100 de litri de bere, in
comparatie cu un consumator german, care bea circa 108 litri de bere pe
an, si unul austriac, cu 110 litri de bere pe an.