"In vremuri de criza, creativitatea este o mirodenie nu foarte apreciata"

Luni, 07 Februarie 2011, ora 18:29
2472 citiri
"In vremuri de criza, creativitatea este o mirodenie nu foarte apreciata"

"In organizatiile orientate spre profit, oamenii creativi pot sa fie acceptati, desi deranjeaza. Mai ales in vremuri de criza, creativitatea este o mirodenie care nu este foarte apreciata tocmai pentru ca poate genera impresia de risc", a declarat Stelian Panescu, director general Smart Sigma.

Creativitatea "in exces" ti-ar putea afecta dezvoltarea carierei

Potrivit studiilor recente, prezentarea deschisa a ideilor creative este deseori corelata in mod negativ cu perceptia unui potential lider.

Nu doar creativitatea acestor oameni a fost privita cu ochi rai, ci si faptul ca acesti oameni au avut rezultate bune in testele de competenta, dar si de sociabilitate.

Cu toate acestea, cateva studii realizate in Statele Unite si India au aratat ca oamenii creativi au cel mai slab potential de leadership.

Organizatiile nu isi permit sa isi asume consecintele gandirii creative

Organizatiile s-ar putea confrunta cu o eroare sistematica prin care nu aleg oamenii creativi ca lideri, si ii prefera sa ii aleaga pe cei mai echilibrati.

Alegerea este justificata prin tendinta celor echilibrati de a se limita la solutiile fezabile dar relativ lipsite de originalitate, au conchis realizatorii studiului.

In anumite situatii, un anumit grad de partinire impotriva indivizilor creativi ar putea avea sens, pentru ca acestia au idei care nu au mai fost puse in aplicare si deci, mult mai riscante in conditii de instabilitate pentru companie.

Stelian Panescu, Director General Smart Sigma sustine ca "pentru majoritatea organizatiilor creativitatea e o chestie mai mult declarativa pentru ca e foarte greu sa se accepte consecintele ei. Creativitate inseamna dorinta de schimbare, dorinta de schimbare inseamna risc. Si daca managementul se simte expus riscului de a gresi, deoarece creativitatea poate sa vina cu idei bune sau cu idei mai putin bune, schimbarea poate sa reuseasca sau nu. Cel care raspunde este cel care a aprobat-o si in acest caz, este teama de greseala."

 "Oamenii creativi sunt o amenintare la adresa "status quo"-ului din orice organizatie si din aceasta cauza managementul de obicei nu-i priveste cu prea multa simpatie. Pentru ca cei care contesta regulile, cei care vor sa faca lucrurile mai bine inseamna ca nu sunt multumiti de starea actuala a lucrurilor. Iar cei care administreaza procese sau care chiar au fost la originea proiectarii proceselor respective, evident ca nu vor fi fericiti cand vine cineva sa spuna ca "asta nu e bine""se poate face mai bine". Sunt in primul rand motive de ordin personal, emotional, care sunt in cele mai multe cazuri hotaratoare" a declarat Panescu pentru Bloombiz.ro.

Era complexa in care ne aflam are mare nevoie insa de creativitate

Companiile au nevoie de lideri creativi care sa faca fata competitiei, printr-o abordare diferita a schimbarilor care apar.

Inovatia

Un studiu realizat de PWC in 69 de tari diferite a aratat ca "inovatia" este unul dintre principalele aspecte asupra carora companiile trebuie sa se concentreze.

Cresterea importantei de a crea noi produse si servicii marcheaza o schimbare importanta pentru conducatorii companiilor, din punctul de vedere al strategiilor de dezvoltare.

Inovatia este principala prioritate in agenda majoritatii companiilor din toate domeniile, spun specialistii.

Creativitatea

Peste 1500 de lideri de companii din intreaga lume au raspuns unui sondaj realizat de IBM, iar "creativitatea" a fost principala competenta de leadership necesara pentru companiile de succes din viitor.

Oamenii care ies in evidenta in acest mod incurajeaza ideea de experimentare si inovatie in companiile pe care le conduc, potrivit studiului.

Liderii creativi implementeaza schimbari profunde in stilul de management, pentru a-si pune in aplicare strategiile.

Acestia isi asuma riscuri mult mai calculate, gasesc idei noi si reinventeaza stilul lor de conducere si comunicare cu oamenii din subordine.

"Aversiunea" fata de creativitate are baze puternic formate

Multi dintre liderii actuali sunt rezultatul atitudinii partinitoare fata de creativitate, iar asta pune sub semnul intrebarii chiar capacitatea lor de a fi creativi.

Acest lucru ii impiedica pe acestia sa inspire creativitatea, sa o recunoasca si sa coordoneze miscarile inovative, atat de necesare acum.

Potrivit lui Panescu, "oamenii creativi reprezinta o amenintare pentru sistemele birocratice. Ganditi-va ce inseamna o persoana creativa in administratia de stat care are procese foarte structurate, ierarhii foarte clare si unde este foarte greu sa urmaresti contributia individului, motiv pentru care ceea ce este important si ce se accepta sau se sanctioneaza este respectarea procedurii, care inseamna derularea procesului in modul in care a fost proiectat".

Mai mult decat atat, oamenii inteligenti au invatat de-a lungul timpului ca o gandire deschisa nu este intotdeauna apreciata.

"Noi ca popor avem o cultura care respinge riscul, avem o aversiune la risc. Pe timp de criza, este o trasatura care devine si mai evidenta. Pentru ca daca oamenii au apucat sa se indatoreze in perioada de creditare foarte usoara, acum daca au de platit rate, o lasa mai moale cu creativitatea daca vad ca ea nu este bine privita de catre mediul in care lucreaza.

Prefera sa-si pastreze postul, decat sa isi promoveze ideile. In cazul celor foarte creativi, care se inabusa daca nu spun ce au in cap si nu vad ca se schimba ceva in jurul lor, solutia este sa paraseasca organizatia si sa se descurce ca freelanceri", este de parere Stelian Panescu.

Daca gandirea deschisa a fost dintotdeauna considerata o miscare gresita in cariera, oamenii s-au adaptat situatiei, refuland creativitatea si adoptand o pozitie defensiva, pentru a actiona doar atunci cand sunt convinsi ca stiu care vor fi efectele actiunilor lor.

#creativitate, #dezvoltarea carierei, #gandire creativa, #gandire deschisa, #leadership, #lider, #stelian panescu, #vremuri de criza , #stiri IBM