Hipermarketurile ataca provincia. Cum rezista micii retaileri

Joi, 09 Mai 2013, ora 13:00
3175 citiri
Hipermarketurile ataca provincia. Cum rezista micii retaileri

Micii retaileri tin piept hipermarketurile si reusesc sa concureze cu brandurile mari pe o piata dominata de multinationale. Secretul antreprenorilor locali pare sa fie mult mai simplu decat s-ar astepta directorii de marketing sau de vanzari: fidelizarea clientilor prin relationare directa.

"Trebuie sa castigi atentia clientului si nu cota de piata", spune Feliciu Paraschiv, directorul general al lantului de supermarketuri Paco, prezent pe piata din Romania de 17 ani si un brand care a inregistrat o crestere de 24,5% a cifrei de afaceri intr-un singur an.

De 17 ani lantul condus de Feliciu Paraschiv, dar si alte retele de magazine mici, cum ar fi Hofer, condus de Dan Hofer sau Annabela, al omului de afaceri Ionut Tomescu, se lupta cu nume grele din comertul local, precum Carrefour, Kaufland, Lidl, Cora, Mega Image, Auchan, Profi si Selgros Cash&Carry, pentru o cota de piata.

Retailerii mici reusesc sa reziste pe o piata dominata de multinationale si chiar sa inregistreze cresteri ale profiturile anual, pentru ca aplica o strategie diferita si se bazeaza pe principii diferite fata de concurenti.

Strategie de serie vs servicii personalizate

Un retailer mare se bazeaza pe o strategie "de serie", pentru ca are in vedere un numar foarte mare de clienti. Serviciile personalizate, pe care le pot oferi supermarketurile mici, sunt o solutie mai buna pentru fidelizarea clientilor subliniaza Feliciu Parschiv.

"Incercam sa fim diferiti prin tot ceea ce facem, sa fim inventivi si sa schimbam regulile jocului inovand si experimentand. Normalitatea nu duce nicaieri, duce doar la plafonare. Inovatia nu este o chestie legata doar de suruburi si piulite , tehnologie, pc-uri sau alte masinarii, ci porneste de la modul in care-ti intelegi clientii", mai spune proprietarul Paco Supermarket.

Problemele micilor retaileri

In ciuda eforturilor facute, retailul independent, de dimensiuni mici si medii, se afla in dificultate, in principal din cauza scaderii apetitului pentru consum al romanilor, pe fondul unei puteri de cumparare in scadere, asa cum au concluzionat specialistii prezenti la un eveniment organizat de Camera de Comert si Industrie Iasi si Consiliul National al Inteprinderilor Mici si Mijlocii din Romania.

Marile lanturi au o politica de preturi mai atractiva

Micii comercianti, cum sunt Paco Supermarket, Annabela si Hofer, se confrunta cu o scadere a numarului de clienti, din cauza expansiunii marilor retele in imediata lor vecinatate. In plus, politica preturilor mici adoptate de lanturile multinationale reprezinta o problema sensibila, aproape imposibil de combatut.

Singura solutie este fidelizarea clientilor si infranarea ambitiilor pentru dezvoltare la nivel national, in cazul retailerilor mici, observa Feliciu Paraschiv. In opinia sa, un retailer local nu ar trebui sa se extinda la nivel national pentru ca daca ar face-o, ar deveni extrem de vulnerabil.

"Un business local difera mult de unul national. Un razboi de guerilla nu se poate duce la nivel national", spune proprietarul supermarketurilor Paco.

In plus, zonele nefiscalizate ale sectorului (piata neagra, piata gri) reprezinta o concurenta neloiala pentru retailerii care actioneaza corect.

"Retailerii mici si mijlocii trebuie protejati de catre statul roman, intrucat reprezinta o clasa de investitori ce platesc taxe si impozite si contribuie la cresterea economiei nationale. Ingrijorarile lor nu trebuie neglijate si vom utiliza dialogul nostru constant si deschis cu partenerii guvernamentali pentru a obtine propuneri si masuri care sa sprijine acest sector al economiei", a declarat Paul Butnariu, Presedintele Camerei de Comert si Industrie Iasi.

Multinationalele devin din ce in ce mai agresive in provincie

Lupta pentru supravietuire va continua si anul acesta, in contextul in care Carrefour, Mega Image si Kaufland au anuntat deja ca nu renunta la investitiile programate si se contecentreaza pe o extindere aproape agresiva. Cei mai agresivi in expansiune in primele luni din acest an au fost Mega Image si Profi, branduri care au si cele mai extinse lanturi din comertul modern local, cu 216 si, respectiv, 163 de unitati.

Bugetele pentru extindere raman la fel de mari si in 2013

Belgienii de la Mega Image isi continua strategia de expansiune, pe care o planuiesc inca din 2008, cand compania a achizitionat cele 14 de supermarketuri La Fourmi pentru 18,6 milioane de euro. In ciuda crizei economice, Mega Image a avut o ascensiune pozitiva in 2011 atingand o cifra de afaceri neta de aproape 280 de milioane euro si mai au inca 50 de milioane de euro pregatiti pentru investitii.

Nici retailerul francez Carrefour nu intentioneaza sa opreasca investitiile din acest an, pentru a sustine divizia de hipermarketuri, la 2,2-2,3 miliarde de euro, comparativ cu 1,55 miliarde de euro in anul anterior.

Un concurent puternic este retailerul german Kaufland, care a reusit sa urce pe a doua pozitie in topul celor mai mari jucatori din retail in 2010, datorita deschiderilor de noi magazine in Bucuresti si in tara. Kaufland a avut afaceri de 1,11 miliarde de euro in 2010, in crestere cu circa 26% in lei fata de anul anterior.

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

AMD a dezvăluit noua sa gamă de procesoare. Cu ce specificații tehnice vin
AMD a dezvăluit noua sa gamă de procesoare. Cu ce specificații tehnice vin
AMD a dezvăluit noua sa gamă de procesoare, AMD Ryzen PRO Seria 8000 pentru desktop-uri și Seria 8040 pentru laptopuri. Noile procesoare sunt proiectate pentru a îmbunătăți semnificativ...
Razer se pregătește să lanseze primul mousepad de gaming cu LED-uri
Razer se pregătește să lanseze primul mousepad de gaming cu LED-uri
Compania Razer a anunțat lansarea noului mousepad de gaming Razer Firefly V2 Pro, promovat ca fiind primul din lume iluminat cu LED-uri, un accesoriu care transformă radical aspectul oricărui...
#Carrefour magazin, #retaileri nationali, #magazine nationale, #Mega image magazin , #Afaceri comert