Cum sa-i cheltuiesti - Editie de weekend
HOT TOPICS

interviu Nicoleta Hritcu

Cuptorul Moldovencei, de la zero la 600.000 de euro in 3 ani: Voiam sa produc bunataturi curate, ca pentru copiii mei

Cuptorul Moldovencei, de la zero la 600.000 de euro in 3 ani: Voiam sa produc bunataturi curate, ca pentru copiii mei
Cum sa construiesti o afacere de 600.000 de euro mizand doar pe inefabila aroma a prajiturilor degustate in copilarie? Pentru multi pare o scorneala, dar pentru Nicoleta Hritcu a reprezentat calea spre succes in lumea afacerilor din Iasi, dupa ce viata a purtat-o dinspre Soroca, oraselul de granita din Republica Moldova, catre capitala istorica a vechii provincii romanesti.

Iar succesul a avut un gust dulce, la fel ca savuroasele preparate de cofetarie pregatite la "Cuptorul Moldovencei", o afacere pe care antreprenorul debutant Nicoleta Hritcu a ridicat-o in 3 ani de a 0 la 600.000 de euro.

De la Soroca pana la Iasi drumul nu pare chiar atat de lung. Cat de lung a fost insa traseul Moldovencei de la absolvirea facultatii pana la rolul de antreprenor debutant, in contextul in care majoritatea investitorilor aflati la inceput de drum reclama piedicile birocratice in relatia cu statul roman?

Drumul a fost destul de lung, dar firesc. Optiunile pe care le aveam in 2012 - cand aveam deja 30 de ani, eram mamica si nu performasem prea bine ca salariat la companiile unde lucrasem - erau 0. In schimb, aveam o ambitie extraordinara de a reusi si o pregatire buna in spate: Facultatea de Marketing de la FEAA, A. I Cuza, Facultatea de Teatru din Iasi, Scoala de pictura la Soroca.

Si nu in ultimul rand aveam zestrea primita de la familia mea: gusturi si arome de placinte si prajituri facute de Babusea Maria, de Sarbatori, cu mare daruire si seriozitate.


Despre placinte moldovenesti facute la Iasi vorbeam cu mama inca din 2006. Mama este antreprenor, a avut impreuna cu tata o firma de constructii. Nu a fost o firma foarte mare, dar au avut proiecte importante, pe care le-au dus la bun sfarsit cu seriozitate.

Doar ca ideea Cuptorului Moldovencei a avut nevoie de mai mult timp sa se coaca, mai exact de 6 ani.

Regiunea Moldovei este renumita pentru bucataria traditionala. Cate din produsele cofetariilor Cuptorul Moldovencei respecta ad litteram retele traditionale si cate sunt reinterpretari ale acestora?

Avem placintele noastre moldovenesti cu diverse umpluturi: cu cartofi, cu branza, cu varza, cu carne, cu visine, cu dovleac. Pe langa placinte avem prajituri de casa si cateva tipuri de torturi. Vedete sunt prajitura Albinuta, Tortul Zgucionca si Poveste.

Restul portofoliului este un mix interesant de prajituri de casa din toata Romania, prajiturile clasice de cofetarie, pe care noi le-am numit prajiturile copilariei si cateva produse de sezon: cozonaci, pasca, julfa. In total avem peste 30 de produse permanente.

Piata locala este una destul de disputata intre cofetari si patiseri, "La Mamuca" sau "La Placinte" fiind competitori care exista de cativa ani in peisajul local. Pe ce a mizat "Cuptorul Moldovencei" pentru a atinge o cifra de afaceri de 600.000 de euro in acest an?

Nu ne comparam cu lantul "La Placinte", pentru ca la noi e afacere de familie. Nici cu "La Mamuca" nu ne putem compara, deoarece ei sunt un fel de brutarie si lucreaza cu aluat de paine.

Noi suntem altceva. Ne putem compara in schimb cu cateva cofetarii si patiserii din Iasi la numar de puncte de lucru, numar de angajati. Totusi, imi este greu sa-mi compar munca cu a celorlalti, pentru ca la noi este afacere de familie. Asa a inceput si asa continua.

Am inceput eu, mai tarziu mi s-a alaturat sora mea, Ana Maria, care face o treaba foarte buna, iar de curand sotul meu si-a dat demisia si, incepand cu luna decembrie, vine la Cuptorul Moldovencei sa se ocupe de noul laborator. Vreau sa-i aduc pe toti ai mei la Iasi - si pe parinti si pe fratele meu cu familia.

Este loc in piata pentru toata lumea, dar noi am mizat pe puritatea ingredientelor si pe gust. Parca si aud la inceput cum toti furnizorii imi ziceau in zeflemea: "Ehe, toata lumea incepe asa, doamna Nicoleta, lucreaza natural si dupa ce merge vanzarea trec pe premixuri si margarina".

Iar eu ma uitam cu ochii mari si gandeam: "Ce ma intereseaza pe mine cum face toata lumea? Eu stiu ce vreau eu sa fac". Si stiam foarte bine. Voiam sa produc bunataturi curate, ca pentru copiii mei, si cat timp vor merge Cuptoarele Moldovencei noi numai asa vom lucra!

Acum si furnizorii au inteles asta si cand vin cu oferte le filtreaza, nu mai vin cu orice produs. Stiu ca la noi conteaza calitatea si fisa cu ingredientele produsului. Asa am reusit sa atingem aceasta cifra de afaceri. Angajatii stiu cum lucram, furnizorii stiu ce cumparam si clientii gusta cu placere ce le pregatim.

Sloganul "Fara premixuri, fara margarina, fara prostii" anunta calitatea ingredientelor folosite in laboratorul firmei. Insa cat de dificila este gasirea furnizorilor si alegerea produselor de baza care sa respecte cerintele de calitate impuse de "Cuptorul Moldovencei"?

Unul dintre putinele avantaje ale globalizarii este liberalizarea pietei. La ora actuala, o patiserie din Iasi, daca doreste, poate folosi in productie cele mai bune ingrediente de pe piata la nivel mondial. Si aici vorbim de ciocolata belgiana, esente, martipan, pasta de fistic sau alune, dulceturi, unt, frisca etc.

Ingredientele de calitate nu sunt o problema, le gasim. Problematic este insa cum iti organizezi afacerea, astfel incat costurile pe care le ai sa nu genereze preturi astronomice pentru clientii finali. Eu cred ca noi am reusit aceasta performanta.

Dar parca ti-e mai drag sa cumperi ce se poate de la producatorii locali, pentru ca facand astfel te ajuti si pe tine. Sunt multe materii prime pe care le achizitionam din piata locala: unt, smantana, branza de vaci, branza de burduf, iaurt, lapte.

Impunerea unui brand intr-o afacere de acest tip presupune o selectie atenta a personalului din laborator. A fost greu sa gasiti cofetari si patiseri priceputi in Iasi si in imprejurimi?

Asa este doar in teorie. In practica lucrezi cu cine poti, cu cine gasesti. Adica nu prea iti permiti sa faci selectie de la inceput, pentru ca oferta de potentiali angajati nu este mare deloc.

Dar cei care nu se pot alinia la valorile firmei nu rezista, iar in timp se formeaza un nucleu de oameni buni, competenti, dedicati si harnici. Mie imi place sa le spun vrednici.

Care sunt planurile de viitor pentru extinderea afacerii? Ce noi piete se pregateste sa abordeze "Cuptorul Moldovencei"?

Planurile Cuptorului sunt multe. Principalul obiectiv este sa crestem volumul de productie, pastrand totodata calitatea si atentia catre client. Vom reusi acest lucru prin deschiderea unui nou laborator. Vom avea astfel doua laboratoare: unul complet utilat, care va produce produse de cofetarie in Pacurari si un laborator nou, specializat pe produse de patiserie, intr-o noua locatie, care va avea si un magazin de desfacere.


Odata cu noile investitii vom introduce in portofoliu produse din foietaj cu unt, mai multe feluri de placinte si copturi, tarte, toate dupa retete originale. Vom imbogati si portofoliul de prajituri de casa si tortulete.

In urmatoarele 6 luni vom avea in total 4 puncte de desfacere, in care ne propunem sa comercializam, pe langa produsele noastre, si sampanie, vinuri moldovenesti si cateva accesorii pentru petreceri.

Anul viitor vom acorda o atentie sporita evenimentelor. Avem toata logistica si accesoriile necesare pentru un candy bar gustos si frumos. Stilul pe care dorim noi sa-l propunem clientilor nostri este unul vintage, cu multe fructe, flori naturale, cu torturi naked si fara pasta de zahar colorata strident. Iar portofoliul de produse va contine multe tipuri de prajituri de casa, checuri, tarte, prajiturile copilariei, ciocolata de casa si alte bunatati fara exces cromatic sau zahar.

Pe termen mediu dorim sa obtinem o finantare europeana si sa costruim o fabrica de copturi si biscuiti, respectand aceleasi valori. Pe termen lung nu excludem sa ne extindem dincolo de granitele Iasiului.



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 54583 ori

comments powered by Disqus