Dumitru Mihaica si Mono, povestea brandului care a trecut muntii

Sambata, 20 Aprilie 2013, ora 00:00
3659 citiri
Dumitru Mihaica si Mono, povestea brandului care a trecut muntii

Designerul Dumitru Mihaica si-a inceput afacerea in 2007, la 33 de ani, dupa zece ani de presa. In 2013, brandul pe care l-a creat atunci are deja un nume sonor intre cunoscatori: Mono atrage clienti din tara, dar si de peste hotare, din Ungaria, Germania, Franta, Australia sau Canada.

Optimistii spun ca nu e niciodata prea tarziu sa o iei de la inceput. Este vorba care descrie probabil cel mai bine motivul pentru care ziaristul timisorean Dumitru Mihaica a decis sa paraseasca zona in care a lucrat timp de mai bine de zece ani si sa devina designerul de pantofi Dumitru Mihaica.

Asa ca, la 33 de ani, a luat-o de la capat. Din 2007 pana astazi, a reusit sa transforme un hobby si un talent mostenit de la parinti intr-un brand tot mai cunoscut si o afacere in dezvoltare.

Dupa ce a testat vreme de mai multi ani abilitatile sale de realizare a pantofilor si avand o creativitate innascuta, Dumitru Mihaica a decis sa se puna serios pe treaba in 2007.

In anul in care toata lumea prevestea venirea crizei, el a inchiriat un spatiu pentru micul sau atelier, unde fiecare pereche de pantofi este conceputa si realizata cu multa migala.

"Nu pot sa ma gandesc la o suma concreta pe care am investit-o initial, insa pentru mine la vremea respectiva orice suma era mare, pentru ca asa e la inceput. Inca de la inceput mi-am ales un nume, un brand.

Logo-ul a fost desenat de designerul timisorean Alex Samant. Mi-am dat seama ca un creator fara brand nu are ce cauta pe piata asta de fashion.

Bineinteles, e mult mai usor, mai ales la inceput, sa faci lucruri no name, ca sa traiesti, si multa lume incerca sa ma convinga ca altfel nu se poate in Romania. Eu am preferat sa am rabdare", si-a inceput zambind povestea Dumitru Mihaica.

"Life in Mono", sursa de inspiratie pentru numele brandului

Iar numele a venit dintr-o pura intamplare. Designerul povesteste ca isi dorea ceva "scurt, percutant", facand mai multe brainstorminguri si incercari de a-si "nasi" afacerea. Intr-o dimineata a auzit melodia "Life in Mono" a trupei Mono si a decis ca este numele pe care-l cauta. Acesta a fost momentul nasterii acestui brand.

Oricat de ciudat nu ar parea astazi, 2007 era inca pe vremea in care putini intelegeau ce inseamna cresterea unui brand, de fapt, importanta lui pentru dezvoltarea unui business.

Dumitru isi aminteste ca multi dintre cei care activau in domeniul creatiilor, in Timisoara, priveau cu un zambet ironic faptul ca el nu-si vindea pantofii decat in cutii inscriptionate cu logo-ul Mono sau ca avea etichete.

"Imi spuneau ca arunc banii degeaba pe asa ceva. Eu insa am fost convins dintotdeauna ca oamenii nu te vor lua in serios daca le dai un produs care pretinzi ca e special intr-o punga de un leu. Pana la urma, prezentarea este la fel de importanta ca si calitatea", spune timisoreanul.

Cel mai greu in acest domeniu este, bineinteles, sa capeti increderea clientilor. Iar acest lucru "inseamna sa le arati respect. Sa arati ca iti pasa ca pantofii creati de tine ii pot insenina ziua unei femei, o pot face sa se simta speciala".

In primii ani munca a fost mult mai mare decat castigul

Designerul timisorean este probabil unul dintre putinii romani care sustine gandirea pe termen lung, cautand mai degraba sa construiasca ceva in timp, decat sa "faca un ban", cum ar spune afaceristii nostri mai neaosi.

De aceea, in primii ani, munca a fost mult mai mare decat castigul, Mihaica investind aproape tot ce castiga in materiale si in cresterea unei echipe.

Astazi, pantofii Mono sunt realizati de patru specialisti in domeniu, care dau viata creatiilor sale.

"Eu pot sa fac, manual, o pereche de pantofi cap-coada, stiu sa fac toate fazele, in afara doar de cea de cusut a fetelor. Poate de aceea mi-a fost si usor, dar si greu, pentru ca sunt foarte perfectionist, sa impun angajatilor mei un anumit standard de lucru. Acum pot sa spun ca ne-am format ca echipa perfecta", spune Dumitru Mihaica.

"Am invatat tot ce stiu de la tatal meu"

Designerul recunoaste cu mandrie ca tot ce stie despre aceasta tehnica a invatat de la tatal sau, care a lucrat la faimoasa fabrica Guban din Timisoara, iar mai apoi a coordonat o sectie a Cooperativei Incaltamintea. "Am invatat tot ce stiu despre pantofi stand pe langa el".

Cand treci pragul atelierului Mono, situat aproape de centrul orasului, intri in lumea descoperirilor.

Dupa ce vezi perechile de pantofi expuse in zona de magazin, esti invitat in spatiul dedicat creatiei, unde te pierzi alegand combinatiile de piele, calapoadele, tocurile.

Inconjurat de aceste obiecte, cu un creion in mana, designerul pune pe foaie cateva linii, un desen, o idee.

Pentru ca are multe modele Mono expuse in magazin, rareori mai face o pereche de la zero, pe loc, pentru cineva. Insa imaginatia se cultiva, asa ca mereu invata cate ceva nou chiar de la clientii sai.

Intrebat ce l-ar deosebi de alti designeri de pantofi din tara, spune ca "fiecare este unic in felul sau. Este o piata inca mica, dar in continua dezvoltare".

Designerul precizeaza insa ca reclama, in anumite forme, este foarte importanta totusi.

"In acest business, conteaza asa-numita publicitate virala si recunosc ca este cea care aduce cei mai multi clienti in atelierul meu. Insa si internetul, pagina mea de Facebook si site-ul monoshoes.ro, ma ajuta", spune Dumitru.

Ce cauta clientii care ajung in atelierul Mono?

"Vor altceva decat ce gasesc in productia de masa. Vin cu dorinta de a avea un obiect, un artefact aproape, care sa fie facut doar pentru ei, iar mie imi place sa dau viata unei dorinte, sa pun in miscare o poveste.

Vor, de asemenea, texturi noi. De exemplu, pielea de strut da un aspect cu totul interesant pantofilor. Sau pielea 'poney', animal print sau chiar culori aprinse", explica timisoreanul.

Mono este printre putinele brand-uri de profil din tara care face pantofi atat pentru femei, cat si pentru barbati. Iar acestia din urma sunt chiar mai pretentiosi decat femeile.

"In Romania, nebunia modei si dorinta de a arata deosebit atunci cand iesi pe strada a atins mai mult femeile. Insa barbatii care aleg sa-si faca o pereche de pantofi la un designer sunt foarte meticulosi, perfectionisti. Iar cei care vin odata de obicei revin de mai multe ori", afirma Dumitru.

O pereche de pantofi poate costa intre 220 de lei si 370 de lei, iar botinele sau cizmele ajung la 400, 500 sau 600 de lei.

Mono, un brand "inca in crestere"

Designerul timisorean spune ca nu a fost inca ofertat de un client international pentru cumpararea afacerii sale.

"Sunt inca in crestere. Sincer, nu m-am gandit la asta inca, ce as face in acest caz sau la cat sa-mi evaluez afacerea. Poate pentru ca sunt foarte legat de Mono, am pus si pun mult suflet aici, este nu doar ceea ce stiu sa fac, dar si ceea ce imi place sa fac. Iubesc procesul de creatie", spune Dumitru Mihaica.

De ce prețurile produselor de pe Shein și Temu sunt atât de mici. Riscurile grave la care se expun cumpărătorii
De ce prețurile produselor de pe Shein și Temu sunt atât de mici. Riscurile grave la care se expun cumpărătorii
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a anunțat, pe 23 aprilie, că urmează să investigheze platformele de comerț online chinezești Temu și Shein, făcând și o...
Signal, considerată una dintre cele mai sigure aplicații de mesagerie, anunță noi funcții de confidențialitate
Signal, considerată una dintre cele mai sigure aplicații de mesagerie, anunță noi funcții de confidențialitate
Signal, aplicația de mesagerie cunoscută pentru protecția datelor utilizatorilor, anunță introducerea unor noi funcționalități care vor spori confidențialitatea utilizatorilor, în special...
#poveste brand Mono, #afacere incaltaminte, #afacere Dumitru Mihaica, #Dumitru Mihaica Mono , #Afaceri de succes