Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

#Interviu Chivas Venture

Cum au ajuns legumele romanesti pe Taraba Virtuala? Roxana Bitoleanu, antreprenor: Traiul la oras m-a indepartat de acel gust si mi-am dorit sa-l regasesc

Cum au ajuns legumele romanesti pe Taraba Virtuala? Roxana Bitoleanu, antreprenor: Traiul la oras m-a indepartat de acel gust si mi-am dorit sa-l regasesc
Gustul legumelor si fructelor pe care le mancam in copilarie pare imposibil de regasit in ziua de astazi: pe rafturile supermarketurilor nu il gasesti, iar drumurile pana la piata nu fac parte din planurile tinerilor care locuiesc la oras.

Roxana Bitoleanu, insa, este o tanara care nu a incetat niciodata sa spere ca lucrurile se pot schimba si care chiar a facut ceva in acest sens. A creat Taraba Virtuala, o aplicatie prin care aduce la un loc utilizatorii de telefoane inteligente si micii producatori. Ideea ei a atras atentia la Innovation Labs si a adus-o in finala competitiei Chivas Venture.

Aici invata tot ceea ce trebuie despre business intr-un program de mentorat alaturi de Marius Ghenea si are sansa sa-si indeplineasca obiectivele din fondul de 1 milion de dolari in etapa globala. Iar obiectivul ei este unul ambitios: isi doreste sa duca Taraba Virtuala si peste hotare.

"Cercetarile noastre ne-au aratat ca intr-adevar, este o nevoie la nivel mondial de a cumpara direct de la producatori legume, fructe si alte produse alimentare proaspete", spune Roxana Bitoleanu, intr-un interviu acordat Business24.

Spuneti-ne mai multe despre proiectul dumneavoastra, Taraba Virtuala.

Ideea de a pune in contact micii producatori locali romani cu oamenii se afla de ceva timp in capul nostru.

Ne-am tot gandit ce putem face pentru ei, astfel incat sa putem ajuta atat producatorii sa economiseasca timp pretios si munca lor sa fie apreciata, iar oamenii sa poata manca mai sanatos si cu gust.

Am crescut cu bunici care aveau propria gradina, la tara, si stiu cat de greu este sa muncesti in soare, pe caldura, sa ai grija de plante, fiecare cu nevoile ei specifice. Pas cu pas am creionat o viziune si am inceput sa lucram la proiect.

Dupa ore intregi de munca si schite, ceea ce a iesit puteti vedea pe propriul telefon si, desigur, puteti simti gustul bunatatilor la livrare.

Cine sunt oamenii din spatele acestei idei? Spuneti-ne mai multe despre dumneavoastra.

Aplicatia Taraba Virtuala a luat nastere dupa mai multe etape. Prima si cea mai importanta este aceea cand, din cauza unei toxiinfectii alimentare, am slabit 5 kilograme intr-o noapte, un regim de slabire pe care nu il recomand.

Apoi, datorita regimului impus, mi s-a facut dor de gustul din copilarie al fructelor si legumelor.

Am crescut cu o gradina in spatele casei bunicilor, unde m-am inverzit alergand printre rosii vara.

Traiul la oras m-a indepartat de acel gust si mi-am dorit sa-l regasesc. Astfel, m-am incapatanat sa cred ca se poate si, cu ajutorul unui software developer pasionat, am gasit solutia, privind dincolo de toate prejudecatile.

Cum s-a nascut ideea? Ce v-a inspirat?

O suma de evenimente au condus la decizia de a crea Taraba Virtuala. De la nefericita toxiinfectie alimentara care m-a adus de doua ori in aceeasi noapte la spital, pana la toti oamenii harnici pe care ii vedem in online si offline muncind cat e ziua de lunga pentru ca noi, orasenii, sa resimtim un gust demult uitat.

Am creat un MVP (minimum viable product) cu care ne-am inscris la Innovation Labs, in martie 2017.

Acolo am intalnit o multime de oameni care au crezut in proiectul nostru, ne-au ajutat si sprijinit sa slefuim prototipul, dar si oameni care ne-au scos din zona de confort, ne-au provocat sa privim aceeasi situatie din unghiuri diferite, astfel incat sa fim pregatiti pentru tot tipul de situatii.

Le suntem tuturor recunoscatori, deoarece ne-au ajutat sa imbunatatim aplicatia pana la un produs gata de a fi testat pe piata, la care acum lucram constant pentru a o imbunatati.

Ce face, mai exact, aceasta taraba virtuala?

Taraba Virtuala este o aplicatie pe telefonul mobil ce pune in contact direct oamenii cu micii producatori din apropierea lor.

Modelul aplicatiei se bazeaza pe cerere si oferta, deci exista doi participanti la acest schimb. Sunt doua aplicatii, una pentru producatorii locali si una pentru clienti, ambele fiind disponibile pe cele doua mari magazine de aplicatii (Google Play si App Store).

Clientii aleg locatia de livrare, iar aplicatia le va oferi toti producatorii care pot livra la adresa specificata. Pot alege din produsele disponibile la acel moment si, dupa ce alcatuiesc un cos de cumparaturi cu produsele producatorului, vor cere o oferta acestuia.

Producatorul va raspunde cu o data de livrare, transmitand oferta clientului. Acesta, daca este de acord cu datele propuse, va accepta oferta, urmand ca producatorul sa livreze comanda in ziua specificata.

Producatorii isi alcatuiesc propriile reguli de operare, ei stiind mai bine cum sa isi gestioneze timpul si gospodaria.

Cat de greu v-a fost sa gasiti producatori interesati sa intre in acest parteneriat?

Ca orice om ce s-a obisnuit sa lucreze intr-un anume mod, intelegem ca este un proces mai dificil de a arata si dovedi producatorilor ca online si pe mobil totul este mai simplu.

Cei care au acceptat sa intre in parteneriat au constatat ca este mai usor, salveaza timp lucrand cu aplicatia si au clienti noi, care anterior erau prea timizi ca sa comande la telefon.

Ati observat si dumneavoastra o nemultumire legata de posibilitatea producatorilor romani de a ajunge in rafturile marilor supermarketuri? Care este feedback-ul pe care l-ati primit din piata in acest sens?

Producatorii sunt nemultumiti de imposibilitatea de a ajunge pe rafturi, deoarece taxele sunt mari pentru ei si trebuie sa furnizeze constant pe o anumita perioada de timp acelasi gust al aceluiasi produs.

Asa cum niciun om nu are aceleasi gusturi cu ale altuia, nici produsele nu se vor potrivi tuturor.

Unii prefera mai picant, altii mai dulce, iar oamenii care produc nu pot pune exact aceeasi cantitate de ingrediente mereu.

In plus, fiind mici producatori nu pot asigura un flux constant pe rafturile supermarketurilor.

Ce feedback ati primit din partea clientilor?

Pe de-o parte, clientii care au comandat prin intermediul aplicatiei ne-au marturisit ca au fost impresionati de simplitatea de a comanda si de gustul bunatatilor de pe Taraba Virtuala. Produsele disponibile acum nu se pot gasi oricand in comert, deoarece pentru multe dintre ele e necesar sa astepte organizarea unui targ dedicat.

Trebuie ca ei sa mearga pana acolo pentru a cumpara, insa aplicatia aduce targul in buzunarul tuturor.

Oricine isi doreste sa asezoneze un preparat cu o dulceata de ardei iute, sa guste dulceata din flori de mac, braga sau preparate de sezon, de exemplu, o poate face comandand de pe aplicatie direct producatorilor.

Am avut placuta surpriza sa ni se spuna ca sunt atat de bucurosi de aplicatie, ca au comandat asteptand sa treaca strada la semafor, in drum spre casa.

De cealalta parte, producatorii care au testat aplicatia sunt curiosi, aplicatia este ceva nou si interesant. Sunt deschisi sa incerce si le este util sa li se comande direct pe telefonul mobil.

Creandu-si propriile reguli de comert, isi pot vedea linistiti de treburile mai urgente ale gospodariei, in timp ce aplicatia va optimiza procesul de comanda si livrare cat se poate de mult.

In timpul Innovation Labs, compania ORTEC ne-a devenit partener, solutia lor de ordonare optima a comenzilor pentru producatori salvand timp pretios, minimizand timpul petrecut in trafic.

Lucram constant pentru a oferi tuturor o experienta cat mai placuta prin aplicatia Taraba Virtuala. Timpul este o resursa importanta pentru noi toti si ne dorim sa o folosim cat mai eficient cu putinta.

Succesul proiectului online poate fi influentat si de toanele naturii. Daca in 2018 nu vor mai bunatati din belsug, activitatea comerciala la taraba va scadea. Cum v-ati propus sa faceti fata acestor provocari?

Intr-adevar, inca de la inceput ne-am propus sa oferim doar produse locale oamenilor si acest lucru poate fi influentat de cat de darnica este vremea in respectivul an.

Producatorii isi iau masuri de precautie, protejand si ingrijind recolta cu daruire. Vremea nu poate fi identica pe tot teritoriul tarii, ceea ce inseamna ca unele recolte pot fi afectate, in timp ce altele nu. Iar romanii sunt foarte creativi cu resursele pe care ni le propune mama natura la un anumit moment dat.

Ne dorim sa le oferim oamenilor produse diverse prin aplicatie, suficient cat sa acopere nevoile nutritionale de baza ale tuturor. De asemenea, este normal ca unele produse sa fie sezoniere, asa este natural.

Atunci cand au surplus, producatorii vor gasi solutii sa pastreze gustul sub o alta forma. De exemplu, dintr-o cantitate foarte mare de rosii, o parte poate fi vanduta, iar o alta cantitate poate fi pregatita sub forma sucului de rosii, sau alte derivate, ce rezista mai mult.

Astfel, pot oferi produse tot timpul anului, nu doar in plin sezon de vara.

Ce obiective aveti pentru Taraba Virtuala in 2018? Dar mai departe?

Ne dorim sa colaboram cu cat mai multi producatori in toate judetele Romaniei, astfel incat fiecare oras mare sa poata avea asigurate produsele de baza.

De asemenea, vom imbogati aplicatia dedicata clientilor cu functionalitati care ii vor ajuta pe acestia sa afle mai multe informatii despre producatorii din zona lor.

Nici aplicatia dedicata producatorilor nu va fi neglijata, ea va primi noi functionalitati care ii vor ajuta sa ajunga la mai multi clienti, iar munca lor sa fie si mai simplificata.

Ideea v-a adus in semifinalele competitiei Chivas Venture. Ce inseamna aceasta clasare pentru dumneavoastra?

Participarea in semifinalele competitiei Chivas Venture inseamna o recunoastere a muncii noastre de aproape un an de zile.

Oamenii au incredere in ceea ce noi putem realiza si isi doresc o modalitate simpla de a comanda de producatorii locali din zona lor. A manca local este sanatos, gustos si cu beneficii de ambele parti.

In plus, inseamna o mare responsabilitate de a oferi o experienta placuta tuturor celor ce utilizeaza aplicatia si continut de calitate.

Ce ati face daca ati castiga premiul cel mare din finala globala, de 1 milion de dolari?

Premiul ar fi o recunoastere simbolica a potentialului impactului social al aplicatiei Taraba Virtuala de a ajuta micii producatori locali sa vanda in mod direct oamenilor, scurtand lantul de distributie.

Participarea in finala Chivas Venture ne-ar oferi posibilitatea de implementa mai rapid aplicatia si in alte tari care se confrunta cu aceleasi probleme cu care se confrunta si Romania.

Cercetarile noastre ne-au aratat ca intr-adevar, este o nevoie la nivel mondial de a cumpara direct de la producatori legume, fructe si alte produse alimentare proaspete.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 5652 ori
Citeste mai multe despreTaraba Virtuala Roxana Bitoleanu