Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Doina Vilceanu: MiniFashion implica tot ce-mi place mai mult pe lume - copiii si marketingul online

Doina Vilceanu: MiniFashion implica tot ce-mi place mai mult pe lume - copiii si marketingul online
Doina Vilceanu si-a inceput propria afacere intr-un moment in care putine doamne mai au curajul de a merge pe cont propriu, pe plan profesional. In 2010 a pus bazele MiniFashion, imediat dupa nasterea primului sau copil, cand a inceput sa caute hainute de calitate pentru acesta.

In momentul in care a inteles ca nici furnizorii locali nu faceau fata exigentelor sale a decis ca e momentul sa devina importator. Incet, incet, afacerea s-a extins: "Daca reusesti sa fidelizezi un client, ai 3-4 comenzi potentiale pe an. Inmultit cu numarul de clienti se poate ajunge la un volum de vanzari considerabil", explica Doina Vilceanu, pentru Business24.

Desigur, nici investitia intr-o astfel de afacere nu este una tocmai mica: "Un europalet (...) are o valoare intre 3-7 mii euro. In momentul in care te hotarasti sa faci acest pas trebuie sa te obisnuiesti sa faci niste calcule foarte laborioase. Intervin costuri de stocare, sisteme de gestionare a stocului, personal in depozit care pregateste coletele, contabili, taxe vamale, taxe la stat, investitii substantiale in marketing", mai spune aceasta.

Acum, dupa ce s-a nascut si a crescut si cel de-al doilea copil si a mai castigat putin timp liber, se implica intr-un nou proiect: ContentSpeed, detinut de Radu Vilceanu, sotul sau. Iar pentru viitor are planuri si mai mari, poate chiar deschiderea unei fabrici de hainute pentru copii, povesteste antreprenorul.

Spuneti-ne povestea primei dumneavoastra afaceri, Mini Fashion. Inteleg ca s-a nascut odata cu aparitia primului dumneavoastra copil, insa cum s-a transformat in business?

Inainte de sarcina lucram in cadrul unei multinationale. O data cu venirea pe lume a Ilincai, mi-am dat seama ca 10-11 ore la birou si delegatiile nu mai sunt compatibile cu rolul de mama. Insa fiind si o fire excesiv de energica si obisnuita cu provocarile si multitask-ingul am inceput sa simt foarte repede nevoia de a face si altceva. Am si avut mult noroc de un copil foarte cuminte care dormea mult.

In lungile plimbari cu copilul, impreuna cu sotul am inceput sa punem la cale noua afacere. Eu aveam studii si ani de experienta in marketing online. Sotul avea si atunci ContentSpeed-ul care e o platforma pentru magazine online.

Iar intre timp devenisem "experti" in copii. Rezultatul a fost simplu: magazin online pentru copii. Am identificat nisa hainutelor - care acum 4 ani iera aproape "virgina". Si am marsat pe aceasta idee.

Cat ati investit in acest magazin online si cum a decurs primul an de activitate?

In momentul in care decizi sa intri pe o piata atat de nisata intampini dificultati inca de la gasirea furnizorilor. Segmentul de fashion online si in momentul de fata are o mare dificultate in implementare - nu exista gestiune de stoc.

Imaginati-va ca aveti 1000 de modele, fiecare cu 6-7 dimensiuni iar fiecare dimensiune poate veni in mai multe variante cromatice. Furnizori care sa-ti ofere stocuri cu toate aceste variabile pur si simplu nu exista (sau nu i-am gasit eu).

Prin urmare, adaugai pe site modele, investeai in marketing, venea comanda - iar cand te duceai la furnizor sa ridici marfa ea nu exista faptic in depozit.

Deci primul an a fost o lectie foarte costisitoare. Dimineata din parc confirmam comenzile telefonic, dupa masa venea bunicul si statea cateva ore cu nepoata, iar eu faceam maratoane pana la depozitele furnizorilor pentru colectarea produselor.

Ce ne puteti spune despre aceasta nisa: piata hainutelor de copii. Cat de dezvoltata este in Romania? Ce potential are?

Evident ca lucrurile s-au imbunatatit considerabil in ultimii ani. Au aparut din ce in ce mai multe magazine online care vand hainute de copii (fie in exclusivitate fie alaturi de alte produse de puericultura). Dilema cu marimile hainute insa inca persista.

Dar, cu siguranta, in tot segmentul de fashion mai e loc pentru multa lume. Copii se tot nasc.

Cumpara romanii online hainute pentru copii?

Din estimarile noastre, procentul este similar cu al intregii zone de fashion - 5% din hainutele de copii sunt achizitionate online. Iar partea mai atractiva la acest segment e recurenta. Copiii cresc repede, in primul an ai nevoie de noi hainute odata la 3 luni. Pana la 2 ani odata la 6 luni cel putin.

Peste aceste aspecte se adauga si sezonalitatea clasica. Daca reusesti sa fidelizezi un client, ai 3-4 comenzi potentiale pe an. Inmultit cu numarul de clienti se poate ajunge la un volum de vanzari considerabil.

Un trend interesant este intrarea marilor branduri in online, a se vedea Zara, care are o gama extinsa dedicata copiilor. Dar sunt si producatori locali care isi deschid magazine online. Cu siguranta acest trend va ajuta la cresterea vanzarilor online si pe alte magazine. Important e sa se schimbe obiceiurile de consum si aceasta necesitate de a "pipai" inainte de a cumpara.

Ce asigura succesul in acest domeniu?

Multe startup-uri dispar la fel de repede cum s-au lansat. A existat un bum in 2012-2013. Insa piata a inceput sa se sedimenteze si rezista doar cei cu un business model sanatos. Revenind la problema cu furnizorii si marimile - daca nu ai un stoc propriu este foarte greu sa-i recomanzi clientului marimea potrivita, sa-i masori hainuta, eventual sa i le si asortezi. Din start intervine factorul diferentelor dintre copii.

Fiul meu la 1 an avea 10 kg si 78 cm, fiica avea 14 kg si 86 cm - deci nu ai cum sa le dai aceiasi marime doar ca pe eticheta scrie 12 luni. Apoi difera mult si tiparele folosite de branduri, hainutele din SUA sunt cu 1-2 marimi peste cele europene.

Noi ne-am data seama de aceasta problema logistica foarte devreme, si dupa jumatate de an aveam deja stoc propriu. Cand furnizorii locali nu au mai facut fata necesitatilor noastre, am devenit importatori.

Atunci cand aduci camioane pe produse, partea operationala si logistica devine esentiala. Insa fiind importator, in primul rand ai un adaos comercial mai mare (atentie doritoarelor! a nu se confunda cu marja de profit), poti livra din stoc in 24 de ore si poti oferi toate detaliile de care are nevoie cumparatorul.

Dar vorbim si de un cu totul alt nivel de investitie. Un europalet (canatitatea minima care merita a fi importata) are o valoare intre 3-7 mii euro. In momentul in care te hotarasti sa faci acest pas trebuie sa te obisnuiesti sa faci niste calcule foarte laborioase. Intervin costuri de stocare, sisteme de gestionare a stocului, personal in depozit care pregateste coletele, contabili, taxe vamale, taxe la stat, investitii substantiale in marketing...

Care este urmatorul pas pentru MiniFashion?

Pentru MiniFashion planurile sunt mari si cred in ele. In primul rand vrem sa ne extindem gama de produse. Clientii capatand incredere de-a lungul timpului sunt dispusi sa cumpere si altceva de la noi. Prin urmare am vrea sa aducem si hainute de ocazie, accesorii si incaltaminte. O alta directie posibila sunt hainele de gravida - sunt multe mamici care ajung la noi pe site inca din timpul sarcinii - deci consideram oportuna si dezvoltarea zonei de -9 luni.

Fiind importatori si avand o logistica foarte bine pusa la punct, am inceput si negocierea cu mai multi reseleri din online si chiar cu magazine fizice. Iar pe terment lung 5-10 ani, cochetam cu ideea deschiderii unei fabrici pentru hainute marca MiniFashion. Dupa atatia ani si mamici cu care am intrat in contact - cred ca am ajuns sa inteleg cat de cat ce se cauta. Am devenit foarte exigenta cu tot ce tine de hainute - calitatea bumbacului, cusaturile, aplicatiile, capsele si "utilitatea" in sine a modelului. Sunt multe hainute frumoase pe piata, insa multe nu le-as pune pe copilul meu.

Acesta a fost un principiu esential inca de la inceputurile afacerii - vand doar ceea ce i-as lua si copilului meu. Am si pierdut probabil un segment de piata care nu-mi impartaseste gusturile. Insa cu siguranta am castigat cliente fidele care au acelasi set de valori si exigente - fara "chinezarii", calitate la un pret decent, modele vesele potrivite copiilor si comoditatea inaintea "briz-brizurilor".

V-ati gandit vreodata sa cresteti afacerea pentru a o vinde? Sau sunteti tipul de manager care se ataseaza de ceea ce creeaza?

Din pacate probabil, sunt foarte atasata de acest proiect. Implica tot ce-mi place mai mult pe lume: copiii si marketingul online. Nu as putea renunta prea usor. Cred in acest business si in potentialul de dezvoltare al pietei.

Incepand din 2014 ocupati si o functie de management in cadrul agentiei de Marketing ContentSpeed. Spuneti-ne cate ceva si despre acest pas. Cum ati ales sa va implicati in acest proiect?

ContentSpeed este o campanie de ecomerce software infiintata de Radu Vilceanu. Acum un an a devenit afacere de familie, sotul meu a fost dragut sa ma primeasca si pe mine in structura actionariatului.

Iar la inceputul lui 2014 am reusit sa externalizez serviciile logistice pentru MiniFashion. Asa ca nu ma mai ocup personal de coletari si descarcari de camioane. Copii erau deja suficient de mari si independenti incat sa-mi permit mai multe ore de munca. Asa ca brusc aveam mult mai mult timp disponibil.

Insasi domeniul de activitate al ContentSpeedului - crearea de magazine online - necesita expertiza sotului meu (programator la baza) si a mea ca om de marketing. Activitatile noastre sunt interconectate si interdependente, impreuna am reusit sa ajungem la statutul de Agentie Full Service. Eu am ocupat postul de Chief Marketing Officer si am inceput sa dezvoltam un departament separat pentru serviiciile de marketing oferite magazinelor online de pe platforma ContentSpeed.

Iar faptul ca si MiniFashion.ro este pe aceeasi platforma ma ajuta enorm sa empatizez cu clientul. Si imreuna cream o strategie de promovare care tine cont si de logistica interna si externa, dar si platforma pe care o cunosc in cel mai mic detaliu.

Sunteti mama a doi copii, aveti propriul magazin online de hainute si sunteti si manager de departament de marketing. Cum reusiti sa faceti fata cu brio tuturor acestor responsabilitati?

Solutia este multitasking-ul, prioritizarea, time managementul si delegarea. Omenii cu care ne-am inconjurat si ne ajuta cu fiecare din activitatile mentionate sunt vitali. E un intreg ecosistem care trebuie sa functioneze aproape perfect ca sa nu aiba nimeni de suferit. La ContentSpeed avem 40 de colegi. La MiniFashion exista prestatorii de servicii externe si multe automatizari.

Mai putin partea de confirmare a comenzii pe care inca nu sunt dispusa sa o deleg nimanui. Iar acasa avem bona care ne este alaturi de mai mult de 3 ani si am incredere deplina in grija si educatia oferite copiilor.

Avem si parintii aproape care sunt implicati activ in cresterea nepotilor. Deci cam asa functionam noi. Avem un program si reguli stricte. Eu am cateva ore bune cu copiii inainte de culcare si dimineata inainte de birou. Fiecare minut cu ei conteaza.

Iar tati are o regula esentiala - trebuie sa fie prezent la baita. Chiar daca pleaca din localitate, ia avionul dimineata si seara le spune pvesti copiilor. Pentru noi asa functioneaza.

Cum alegeti sa va relaxati?

Relaxarea vine in weekend. Cand ne petrecem tot timpul in familie.

Gatim impreuna, exploaram noi parcuri cu copiii si "recuperam" orele de discutii din timpul saptamanii. Daca suntem norocosi, prindem jumatate de ora de citit. Insa ne-am hotarat sa ne planificam si cateva concedii in familie. Acum putem calatori cu copiii mult mai usor, deci putem sa optam si pentru alte destinatii.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 3951 ori