Sorin Mindrutescu, AMCHAM: Respectarea transparentei legislative si fiscale, esentiala pentru asigurarea unui mediu investitional atractiv

Luni, 23 Noiembrie 2009, ora 15:28
4408 citiri
Sorin Mindrutescu, AMCHAM: Respectarea transparentei legislative si fiscale, esentiala pentru asigurarea unui mediu investitional atractiv

Camera de Comert Americana in Romania (AmCham Romania) este o organizatie apolitica si non-profit, fondata in 1993 de investitorii americani in Romania. AmCham este una dintre cele 101 de Camere de Comert Americane din 91 de tari afiliate Camerei de Comert SUA cu sediul la Washington D.C. si membra a Consiliului European al Camerelor de Comert Americane.

In prezent, AmCham numara peste 300 de membri: companii americane, internationale si locale cu operatiuni in Romania. AmCham este adesea o portavoce extrem de activa a membrilor sai si comunica fara ocolisuri autoritatilor la cel mai inalt nivel importantele probleme de afaceri cu care se confrunta, "intr-un mod care sa faciliteze intelegerea, identificarea intereselor comune, a unor solutii practice si transparente, in beneficiul atat al comunitatii internationale de afaceri, cat si al reprezentantilor guvernamentali".

Presedintele AmCham, dl. Sorin Mindrutescu, a avut amabilitatea sa prezinte Sistemului Cameral din Romania principalele iniative si obiective ale AmCham din mandatul domniei sale, precum si misiunea generala a Camerei de Comert Americane.

Ce reprezinta AmCham in prezent in mediul de afaceri si care este misiunea acestei camere?

AmCham Romania numara astazi peste 300 de companii membre, reprezentand investitii totale ce depasesc 10 miliarde $ care au generat mai mult de 150.000 de locuri de munca.

Misiunea principala a AmCham este sa reprezinte companiile americane, internationale si locale in dialogul cu autoritatile si sa militeze pentru promovarea competivitatii Romaniei, sa impulsioneze dezvoltarea afacerilor prin promovarea celor mai ridicate standarde de practici comerciale.

Este foarte important ca membrii nostri sa beneficieze de reprezentarea intereselor lor de afaceri. Membrii AmCham sunt invitati sa-si expuna punctul de vedere si opiniile privind teme de interes pentru ei, prin implicarea proactiva in diferitele comitete si grupuri de lucru, special create in acest sens, dupa cum urmeaza: fiscalitate, concurenta, ajutor de stat si accesarea pietei unice, piata muncii, resurse umane si educatie, tehnologia informatiei si comunicatii, energie si mediu, sanatate, infrastructura, achizitii publice si fonduri structurale, guvernanta corporatista si turism.

Suntem ferm angajati in asistarea membrilor nostri prin intermediul comunicarii la cel mai inalt nivel al autoritatilor a importantelor probleme de afaceri cu care se confrunta, intr-un mod in care sa faciliteze intelegerea, identificarea intereselor comune, a unor solutii practice si transparente, in beneficiul comunitatii internationale de afaceri, precum si a Guvernului tarii noastre.

AmCham a solicitat modificarea Codului fiscal pentru imbunatatirea mediului de afaceri, venind cu un set de masuri menit a amenda actualele prevederi. Care ar fi aceste masuri si care credeti ca ar fi beneficiile introducerii acestora pentru ambele parti?

Modificarile solicitate de AmCham Romania au in vedere ingrijorarea mediului de afaceri cu privire la:

- lipsa predictibilitatii si stabilitatii

- consultarile publice precare

- adoptarea unor masuri ce afecteaza si contrazic principiul cotei unice de impozitare

- birocratia impovaratoare - deseori, legislatia invechita care nu reflecta progresul din economie

- lipsa de uniformitate in aplicarea prevederilor fiscale - fiscalitatea ridicata asupra fortei de munca.

Membrii AmCham au solicitat plafonarea, simplificarea si consolidarea contributiilor sociale. Eliminarea plafonului de taxare reprezinta o povara pentru investitorii care doresc sa atraga personal calificat si sa plateasca salarii corespunzatoare. Pe de alta parte, Guvernul poate imbunatati colectarea de contributii prin eliminarea posibilitatii de ocolire a legislatiei existente.

Plafonarea bazei de taxare va diminua "platile la negru", dat fiind un nivel mai redus de taxare, va incuraja investitiile si va descuraja emigrarea personalului calificat. Asa cum se arata intr-un raport recent al OECD, din nefericire, Romania se claseaza pe primul loc in UE in ceea ce priveste plata neoficiala a muncii.

AmCham Romania a recomandat de asemenea revenirea la prevederile anterioare existente in Codul Fiscal cu referire la masurile de simplificare a platii TVA. Masurile de simplificare (taxarea inversa) cu privire la plata TVA ar trebui (re)aplicate deoarece pre-finantarea TVA-ului reprezinta o povara pentru investitori.

In majoritatea tarilor membre UE, precum Austria, Belgia, Olanda, Italia, Irlanda, Luxemburg etc. mecanismul de taxare inversa la importuri este in vigoare.

Recomandarile AmCham au mai inclus deductibilitatea integrala a cheltuielilor cu provizioanele pentru clienti incerti, prevazuta in mod expres de Codul Fiscal, reducerea drastica a numarului de impozite si taxe fiscale si para-fiscale, posibilitatea ca taxele datorate de contribuabil sa fie compensate cu taxele platite in plus, sau de rambursat, direct de catre contribuabil, precum si acordarea in mod automat a dobanzii cuvenite contribuabilului pentru rambursarea TVA cu intarziere, ceea ce ar accelera in mod semnificativ perioada de rambursare.

Care este scopul masurilor solicitate pentru modificarea Codului muncii? Ce ar trebui sa se faca pentru a mentine in tara specialistii necesari unor investitori straini care ar dori delocalizarea afacerilor in Romania?

Modificarile Codului Muncii inaintate de AmCham Romania au in vedere flexibilizarea si echilibrarea relatiilor industriale si de munca.

In ceea ce priveste mentinerea in tara noastra a fortei de munca specializate, autoritatile romane trebuie sa aiba in vederea ca aceasta poate reprezenta in continuare unul dintre avantajele competitive in Romania, iar un grad mai mare de retentie al acesteia in Romania presupune atat asigurarea unui mediu economic transparent si predictibil, dar si facilitati acordate angajatorilor care continua sa investeasca in resursele umane chiar in contextul actualelor turbulentelor economice.

De multe ori, decizia de a beneficia de oportunitatile de angajare in afara tarii este influentata si de alti factori decat cei strict economici, astfel ca aspecte precum infrastructura, calitatea educatiei, a sanatatii si calitatea vietii in general au o pondere importanta in retinerea specialistilor pe piata de munca din tara noastra.

Nu in ultimul rand, investitiile in resurse umane reprezinta o masura necesara, ce poate fi sustinuta prin fondurile europene disponibile pentru acest sector.

AmCham a solicitat introducerea in Legea Investitiilor a unui proiect sustinut si de asociatiile de afaceri din Romania. Cum credeti ca aceste masuri vor stimula investitiile straine? Ce ar trebui sa faca agentiile guvernamentale pentru sporirea in continuare a nivelului investitiilor straine directe?

AmCham Romania, in partneriat cu alte asociatii de afaceri, a sustinut adoptarea unei noi legi a investitiilor.

In principal, recomandarile AmCham au vizat identificarea domeniilor in care Romania are avantaje competitive si promovarea coordonata a acestora prin politici coerente si transparente de stimulare a investitorilor.

Din pacate din cauza lipsei de fonduri, schemele de ajutor de stat prevazute in Legea Investitiilor nu sunt puse in aplicare.

Cum apreciati nivelul procesului de consultare si dialog intre institutiile guvernamentale si mediul de afaceri? Este consultata suficient comunitatea de afaceri in adoptarea unor legi?


In ultimele luni, mediul de afaceri romanesc a constatat o incetinire a procesului de consultari intre autoritati si reprezentantii mediului de afaceri.

Prin urmare, AmCham a solicitat autoritatilor consultarea si implicarea comunitatii de afaceri in deciziile ce afecteaza mediul economic si social, reiterand importanta adoptarii unor masuri sustenabile, transparente si predictibile, care sa vizeze performanta economica si nu ciclurile electorale, si a unor masuri de crestere a competitivitatii Romaniei in regiune, pentru pastrarea si atragerea de investitori directi, cu atat mai mult cu cat atractivitatea economica a Romaniei este in scadere.

Care sunt obiectivele AmCham pentru 2009-2010?

Principalele obiective stabilite de actualul Consiliu Director mentin prioritatile urmarite de AmCham in cursul mandatelor anterioare si vizeaza, in domeniul fiscalitatii, modificarea Codului Fiscal, promovarea unor masuri de sprijinire a mediului de afaceri in contextul economic actual, precum si sustinerea necesitatii adoptarii unor principii si strategii fiscale moderne si eficiente; in domeniul pietei muncii, flexibilizarea relatiilor de munca si clarificarii si simplificarii procedurale; in domeniul tehnologiei informatiei si comunicatiilor, promovarea implementarii e-government; in domeniul sanatatii publice, cresterea accesului populatiei la servicii medicale de calitate, suplimentarea finantarii sistemului sanitar prin introducerea asigurarilor private de sanatate; in domeniul energiei, promovarea adoptarii unor reguli stricte privind eficienta energetica si conservarea acesteia, atat pentru sectorul public cat si pentru cel privat; in domeniul concurentei, promovarea unor masuri de armonizare a legislatiei romanesti din domeniul concurentei cu reglementarile comunitare si practica din alte state membre UE; cresterea gradului de absorbtie a fondurilor europene si promovarea legislatiei care vizeaza parteneriatul public-privat, trimitand astfel un semnal puternic potentialilor investitori in conditiile in care toate tarile concureaza acum pentru resurse financiare.

AmCham Romania va continua sa militeze activ pentru asigurarea transparentei si predictibilitatii legislative si fiscale, esentiala pentru asigurarea unui mediu investitional atractiv.

Se pare ca asistam la o rescriere a regulilor jocului de catre criza, in care statul minimalist face loc statului cu un rol interventionist crescut. Plecand de la exemple si realitati internationale, cum apreciati interventiile autoritatilor statului roman de pana acum pentru contracararea efectelor crizei?

Masurile pentru limitarea efectelor crizei economice intreprinse de autoritatile romane sunt in principal legate de asigurarea unei mai bune colectari bugetare, pentru acoperirea cheltuielilor.

Aceste masuri nu au insa o orientare pe termen lung si, mai mult, trebuie neaparat insotite de eforturi reale de reducere a cheltuielilor bugetare si de atragerea de noi investitii in economie.

Masuri precum introducerea impozitului forfetar sau cresterea contributiilor la asigurarile sociale, mai degraba descurajeaza activitatea economica si nu raspund nevoilor unei economii afectate de criza economica.

Asteptam in continuare masuri concrete pentru contracararea crizei precum deblocarea proiectelor publice, investitii in infrastructura sau absorbtia fondurilor europene, alaturi de masurile de strategie fiscala amintite mai sus.

"Together for your business" este o sectiune sustinuta editorial de Camera de Comert si Industrie a Romaniei

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

Prețuri imense la Mamaia Nord și la Poiana Brașov. Cât a ajuns să coste o noapte de cazare pentru minivacanța de 1 Mai și Paște
Prețuri imense la Mamaia Nord și la Poiana Brașov. Cât a ajuns să coste o noapte de cazare pentru minivacanța de 1 Mai și Paște
România continuă să fie pe primul loc în UE când vine vorba despre inflație. Un bun exemplu în acest sens reprezintă tarifele din stațiuni, stabilite de hotelieri. Față de anul trecut,...
Cu 218 kilometri pe oră pe DN 55. Șoferul vitezoman a rămas 3 luni fără permis
Cu 218 kilometri pe oră pe DN 55. Șoferul vitezoman a rămas 3 luni fără permis
Dolj: Şofer înregistrat de radar în timp ce conducea cu viteza de 218 kilometri pe oră pe DN 55 Un şofer din Craiova a rămas fără permisul de conducere pentru 120 de zile după ce a fost...
#amcham, #mindrutescu, #oracle, #sorin, # ccir , #Afaceri in Romania