GraphGeeks: Viziunea nu tine cont de varsta

Sambata, 20 Decembrie 2014, ora 00:00
5766 citiri
GraphGeeks: Viziunea nu tine cont de varsta
Foto: Arhiva GraphGeeks

GraphGeeks este un proiect de business pus pe picioare de trei tineri arhitecti cu o viziune pentru ceea ce inseamna arhitectura, inca de la varste fragede.

Andrei Dorobantu este "firea mai sportiva" a echipei, adora skiul nautic si sporturile cu motor. Radu Pervolovici provine dintr-o familie de artisti si are in sange dragostea pentru pictura si sculptura, iar Andrei Alexandrescu este pianistul si chitaristul grupului.

Au pornit pe cont propriu pentru a demonstra ca si tinerii merita incredere, indiferent cat de important e proiectul pe care-l incredintezi in mana lor.

Desi s-a infiintat doar din 2013 GraphGeeks a realizat deja o propunere de design urban care urmareste transformarea Garii de Nord intr-un hub de transport la nivel european.

"Anul acesta am fost solicitati sa realizam o propunere de revitalizare si reabilitare a zonei industriale Faur. Conceptul este unic in Romania si de o amploare foarte mare la nivel international", spune Andrei Dorobantu, co-fondator al proiectului GraphGeeks.

Iar proiectele lor nu se opresc aici. Despre planurile de viitor, primii pasi in lumea afacerilor si problema cu care se confrunta in Romania, la nivel de conceptie, vorbeste Andrei Dorobantu, intr-un interviu acordat Business24.

Spuneti-ne povestea businessului dumneavoastra si a studioului de arhitectura Graph Geeks. Cum i-ati cunoscut pe colegii dumneavoastra si cum s-a nascut ideea de a va face propriul proiect?

Lucrurile au evoluat organic. Am lucrat 5-6 ani la cateva birouri de arhitectura din Bucuresti, insa foarte putini arhitecti consacrati se bazeaza pe conceptul de a creste studentii, de a-i educa si forma. Majoritatea arhitectilor tineri sunt considerati desenatori. Din acest motiv am preferat sa ies din acest sistem si sa imi incep pe cont propriu activitatea.

Conceptul este de a aduna cat mai multi oameni cu adevarat talentati care, din punctul meu de vedere, se irosesc in job-uri fara mari perspective de viitor si care sa aiba sansa de a se impune individual ca sefi de proiect, nu ca desenatori. Nu exista ranguri si subalterni. Fiecare este pe picior de egalitate.

Proiectele se gandesc la nivel de concept prin sedinte de brainstorming apoi cel care este cel mai potrivit pentru acel tip de proiect se ocupa de managementul lucrarilor. Astfel nu suntem plafonati intr-un anumit stil architectural sau un anumit limbaj de rezolvare a proiectelor de design interior.

Erati si sunteti, totusi, foarte tineri. Cat de usoara sau dificila a fost intrarea in lumea afacerilor? Ati intampinat dificultati?

Primii ani de activitate au fost foarte dificili din acest punct de vedere. Oamenii sunt destul de sceptici in a incredinta design-ul locuintei sau al afacerii lor in mana unui tanar. Din punctul meu de vedere este un lucru natural, dar nu de cele mai multe ori corect.

Partea de design al unui proiect nu tine de varsta sau experienta. Nu trebuie sa fii tanar sau mai in varsta pentru a avea viziune, creativitate, fler in a imbina stilurile si texturile. Partea a doua de management, intr-adevar, tine de experienta.

Este o meserie care se bazeaza pe colaborare, fie ca este vorba de un atelier de mobilier, ingineri, constructori sau orice ai nevoie pentru a realiza proiectul. Aceasta lista de colaboratori se formeaza in timp. Din fericire am ajuns sa avem un portofoliu care exprima incredere si nu ne mai confruntam cu neincrederea oamenilor care exclud tinerii din aceasta meserie.

Cum este aceasta piata pe care ati intrat? Cat de receptivi sunt romanii la ideea de a apela la altcineva pentru designul de interior, spre exemplu?

Problema in receptivitate exista pentru proiectele mai mici cum ar fi apartamentele normale. Am observat ca majoritatea oamenilor prefera ca acei 1000-1500 de euro pe care i-ar da unui designer sa se ocupe de proiect prefera sa ii investeasca in altceva.

Nu iau in calcul rezultatul final, timpul, alergatura, banii pe care ti-i economiseste un arhitect pentru ei. Noi de exemplu avem grija sa merite si din punct de vedere financiar implicarea noastra intr-un proiect. Intotdeauna obtinem discounturi si beneficii pentru clientii nostri.

In cat timp credeti ca vom ajunge sa privim designul profesionist de interior ca pe o alegere normala, in momentul in care ne dorim sa redecoram o locuinta sau un sediu de companie?

Este o problema foarte simpla. Majoritatea romanilor nu isi permit sa isi amenajeze locuinta. Design-ul este si in acest moment o alegere normala pentru cei care au venituri suficient de mari pentru a-si amenaja locuinta de la 0. Companiile si beneficiarii care urmaresc amenajarea unui spatiu public realizeaza importanta designului profesionist.

Cea mai mare problema in acest sens o avem in cadrul proiectelor rezidentiale.

De-a lungul experientei noastre am facut destul de multe locuinte si am realizat ca foarte greu il poti duce pe beneficiar intr-o directie profesionista cu amenajarea. Locuintele sunt spatii intime si fiecare om rezoneaza intr-un fel autentic si personal cu mediul in care locuieste.

Cum a fost anul 2014 pentru compania dumneavoastra?

A fost un an al evolutiei pentru graphgeeks. A fost primul an in care ne-am preocupat si de partea de promovare.

Volumul ridicat al proiectelor ne-a permis extinderea si formarea unei echipe complete pentru a putea indeplini cerintele necesare pentru orice tip de proiect. Ne-am extins si pe partea de executie de finisaje pentru a avea un control mult mai bun asupra rezultatului final.

A fost primul an in care s-a simtit cu adevarat o reveniere a pietei de la inceperea crizei. Convingerea noastra este ca acest trend ascendent se va mentine.

Ce asteptari aveti de la anul 2015? Ce proiecte aveti in desfasurare sau in plan?

Este perioada incheierii santierelor si inceperii proiectelor pentru anul viitor. In acest moment avem de terminat un spatiu public, un concept nou pe piata romaneasca gandit impreuna cu o casa de productie muzicala autohtona.

Va fi o surpriza placuta si desi suntem nerabdatori sa il facem public mai avem putin de asteptat pana la lansarea oficiala. Legat de proiecte viitoare am fost solicitati pentru cateva spatii interesante in zona horeca si vrem sa lansam o linie de mobilier exclusivist desenat si produs de catre noi.

Rasfoind prezentarea cu portofoliul am observat un proiect de urbanism extrem de interesant. Se numeste Restructurare Gara de Nord. Spuneti-ne mai multe despre acest concept-manifest.

Este un proiect in desfasurare, o initiativa a domnului profesor Mircea Enache prin CEP - Center of Excellence in Planning. Proiectul este unul de amploare internationala si se afla la stadiul de studiu de oportunitate.

Aportul nostru a fost de a realiza o propunere de design urban prin colaborare cu Urban Design Lab din cadrul CEP-ului, laborator coordonat de arh. Matei Bogoescu. Proiectul este mai degraba o operatiune urbana care urmareste transformarea Garii de Nord intr-un hub de transport la nivel european, revitalizarea zonei adiacente prin cele 4 zone propuse de noi: zona de afaceri, cartierul verde si zona mixta (agrement, cultura etc.), a patra zona fiind parcul liniar care unifica primele 3 zone.

Prima reusita notabila a acestui studiu a fost includerea lui in Masterplan-ul Bucurestiului, dar este in faza incipienta si cu siguranta vor aparea mai multe informatii din partea CEP-ului odata cu avansarea discutiilor.

Care este, pana acum, proiectul dumneavoastra preferat pe care l-ati realizat in cadrul Graph Geeks?

Noi trei suntem urbanisti la baza si prima dragoste nu se uita niciodata. Avem multe proiecte care ne-au marcat de-a lungul timpului si pentru a scoate cel mai bun produs posibil ne-am implicat in ele cu o oarecare naivitate si entuziasm cu privire la posibilitatea lor de realizare.

Anul acesta am fost solicitati sa realizam o propunere de revitalizare si reabilitare a zonei industriale Faur. Conceptul este unic in Romania si de o amploare foarte mare la nivel international. Am propus un nou centru al Bucurestiului, plecand de la istoria locului si de la arhitectura spectaculoasa a arhitectului Horia Creanga.

Dimensiunea zonei, infrastructura si accesibilitatea foarte buna permiteau dezvoltarea oricarui tip de operatiune in aceasta parte a orasului. Punctul 0 in viziunea noastra a fost ca nucleul sa fie bazat pe cultura, pe o concetrare de galerii de arta, muzee, teatre si astfel de functiuni care sa ofere orasului si alternative de a-ti petrece timpul liber pe care centrul vechi sau alte zone de acest gen nu le mai pot oferi. Din pacate proiectul a intrat in stand by dupa faza de concept.

De ce Graph Geeks? De ce ati ales acest nume?

Cei care au trecut prin procesul asta stiu cat de dificil este sa alegi un nume care sa te reprezinte si sa transmita exact ce iti doresti. Nu am dorit un nume corporatist, nu am dorit un nume care sa reflecte doar partea de arhitectura. Noi avem proiecte in mai multe domenii si elementul comun care leaga toate aceste ramuri este grafica. Restul este un joc de cuvinte.

Ce v-a atras catre aceasta alegere profesionala (arhitectura)?

Eu personal nu imi amintesc sa fiu vreodata atras de alta meserie. Posibilitatea de a-ti exprima creativitatea si sentimentul incredibil de a-ti vedea viziunea devenind realitate sunt motivele pentru care am ales aceasta meserie. Este una dintre putinele meserii care inseamna un stil de viata nu doar un job.

Un arhitect este intotdeauna "la munca". Este un domeniu in continua schimbare si evolutie, de care nu ai cum sa te simti plictisit niciodata. Intotdeauna un proiect nou vine cu un nou set de provocari si de invataturi.

Ce pasiuni aveti?

Avem norocul de a face parte dintr-o categorie restransa de oameni care au facut din pasiune o meserie.

Este un domeniu in care fara pasiune nu ai sanse de reusita. Pe plan individual fiecare dintre noi este diferit.

Eu sunt firea mai sportiva, ador skiul nautic si sporturile cu motor. Radu provine dintr-o familie de artisti si are in sange dragostea pentru pictura si sculptura, iar Andrei Alexandrescu este pianistul si chitaristul grupului.

Ce v-ati propus pentru urmatorul an?

Profesional urmarim sa continuam panta ascendenta pe care ne aflam, sa finalizam colectia de mobilier de care va povesteam mai devreme, sa extindem echipa cu oameni valorosi si in timp sa facem tranzitia si catre piata europeana.

Incercam sa gasim resurse si timp pentru a participa la cat mai multe concursuri si proiecte internationale. Pe plan personal ne-am propus sa ne rezervam mai mult timp de vacante, de weekenduri la mare sau la munte sau pur si simplu sa reusim mai mult desprinderea de munca.

HMD a lansat smartphone-uri la prețuri sub 800 RON. Cu ce specificații vin
HMD a lansat smartphone-uri la prețuri sub 800 RON. Cu ce specificații vin
HMD a lansat recent trei noi smartphone-uri sub marca proprie: HMD Pulse Pro, HMD Pulse+ și HMD Pulse. În cadrul unei întâlniri online care a avut loc pe 17 aprilie, Adam Ferguson,...
Infinix intră pe piața din România! Producătorul oferă telefoane de buget, cu specificații decente. Care sunt prețurile
Infinix intră pe piața din România! Producătorul oferă telefoane de buget, cu specificații decente. Care sunt prețurile
Compania Infinix Mobility, cunoscută pentru tehnologiile inovative și telefoanele de buget, mid-range și high-end, își extinde acum operațiunile pe piața din România. Fondată în 2013,...
#Andrei Dorobantu GraphGeeks, #idei businesss arhitectura, #arhitectura afacere, #GraphGeeks arhitecti , #Afaceri pentru tineri