Antreprenorii sociali sunt persoane care gasesc solutii inovatoare la cele mai mari provocari ale societatii: sociale, culturale, economice sau de mediu.
In Romania, domeniul este la inceput de drum, iar practicienii se confrunta des cu bariere precum ambiguitatile sistemului legislativ sau lipsa resurselor financiare.
Ashoka Romania a lansat rezultatele Raportului National despre Antreprenoriatul Social, realizat in parteneriat cu Red Bull Amaphiko. Acesta prezinta perspectivele a 40 dintre cei mai influenti inovatori sociali din tara.
"Studiul nostru demonstreaza faptul ca acest context dificil nu ii descurajeaza, ba mai mult, ii motiveaza pe antreprenorii sociali sa fie energici si creativi, sa caute pe cont propriu solutii si resurse, sa depaseasca barierele care le apar in cale. Antreprenoriatul social constituie o zona cu potential enorm inca nevalorificat, iar noi, Ashoka Romania, ne bucuram sa ii sprijinim pe acesti antreprenori sa aduca schimbarea de care tara noastra are nevoie", a declarat Corina Murafa, Country Director, Ashoka Romania.
Rezultatele studiului:
Cum sunt antreprenorii sociali din Romania?
"Antreprenoriatul social intr-un domeniu precum implicarea civica este un carusel din care te dai jos ametit, dar si plin de entuziasm. Cea mai mare provocare, dincolo de a gasi resursele financiare necesare, este aceea de a gasi echilibrul just intre a actiona in regim de Breaking news ca un pompier si a lucra pe programe asezate. Ne hranim insa entuziasmul din reactiile tinerilor la proiectele de educatie civica si din numarul tot mai mare de cetateni care au chef de implicare", a declarat Elena Calistru, Co-Fondator Funky Citizens.
Cum arata ecosistemul antreprenoriatului social in Romania?
Pentru realizarea studiului, Ashoka a derulat interviuri de profunzime cu 40 de antreprenori sociali, in perioada aprilie-iunie 2017. Dintre antreprenorii intervievati, 22 sunt femei iar 18 barbati, si sunt activi in domeniul educatiei (6), mediului (5), sanatatii (3), civic (6), transversal (6), industriilor creative (2), activarii urbane (2), intreprinderilor sociale (6) si altele (3). Multe din persoanele intervievate sunt implicate in mai multe activitati, fie in acelasi domeniu, fie in altele.
Harta Inovatorilor Sociali
Ashoka a finalizat anul trecut Harta Inovatorilor Sociali din Romania, ce cuprinde principalii 932 de inovatori din domeniu. Harta traseaza modul in care relationeaza antreprenorii din diverse domenii sociale si ne ajuta sa intelegem mediul in care activeaza.
Mediul antreprenoriatului social din Romania este compus din 53% femei si 47% barbati, fiind singurul astfel de ecosistem din Europa in care femeile sunt mai numeroase decat barbatii.
17% din inovatori lucreaza in domeniul incluziunii sociale, 17% in dezvoltare socio-economica, 16% in educatie, 15% in implicare civica, 14% in domenii transversale si 7% in sanatate.