Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Cine mai are curajul sa investeasca in Romania in 2013

Cine mai are curajul sa investeasca in Romania in 2013


Anul trecut, investitiile straine directe in Romania au scazut cu 11%, pana la 1,6 miliarde de euro, fata de 2011, cand strainii investisera aproximativ 1,8 miliarde de euro. Cine mai are incredere, totusi, in mediul economic romanesc?

Printre companiile care au avut curaj sa se aventureze pe piata locala se numara italienii de la De'Longhi si germanii de la Miele. Domeniul auto si cel al electrocasnicelor par marile favorite.

Investitii cu aroma de cafea la Jucu

De'Longhi, cu o cifra de afaceri de 1,6 miliarde de euro, este unul dintre cei mai importanti producatori de aparatura electrocasnica din lume. Firma a cumparat o unitate de productie pe fosta platforma Nokia de la Jucu, in care a investit 30 de milioane de euro. La inceputul acestui an, producatorul de electrocasnice a inceput activitatea, concentrandu-se in principal pe automate de cafea.

Tot in judetul Cluj au ales sa investeasca si compania Konsalnet Security, o subsidiara locala a firmei poloneze Konsalnet Holding, firma care si-a extins activitatile pe piata din Romania. Luna trecuta, firma a deschis cel de-al doilea centru, dupa ce in ianuarie 2012 a intrat pentru prima data pe piata locala.

Servicii de transport international in parcul Tetarom III

De asemenea, in parcul industrial Tetarom III au investit si germanii de la Karl Heinz Dietrich International Exped, firma specializata in servicii de expeditie si transport international de marfuri. Compania va investi in total aproximativ 15 milioane de euro in realizarea unui depozit logistic pe o suprafata de 4,5 hectare, in parcul industrial din judetul Cluj.

Pe urmele Ford, la Craiova

Sectorul auto pare sa fie unul dintre preferatele investitorilor straini, mai ales dupa ce Ford a alocat peste 1,2 miliarde de euro la Craiova. Din aceasta cauza, in domeniul auto, cele mai multe investitii au fost facute de furnizorii Ford Craiova, iar interesul acestora nu a continuat sa scada.

Anul trecut, canadienii de la Magna International au alocat mai mult de 15 milioane de euro pentru o uzina unde se produc si asambleaza piese pentru modelul B-Max.

Tot la Craiova au venit si cei de la Kirkhhoff Automotive, unul dintre cei mai mari producatori mondiali de sisteme de caroserii auto, care au investit mai mult de 12 milioane de euro in prima fabrica deschisa de companie in Romania. Daca majoritatea caroseriilor pentru Ford sunt produse de Kirkhhoff, scaunele pentru acest brand provin de la grupul american Johnson Controls.

Dupa ce americanii au deschis drumul in Romania, japonezii de la Yazaki, un producator de sisteme auto de cablaje, au decis sa aloce un buget de patru milioane de euro pentru deschiderea unei unitati de productie la Caracal.

Investitii asteptate in 2013

Mai multe companii straine au anuntat deja fie ca vor sa intre pe piata autohtona, fie sa extinda activitatea. Un exemplu in acest sens este grupul chinez Sinovel, cel mai mare producator din China din domeniul eolian si numarul doi pe plan mondial. Reprezentantii firmei au anuntat ca vor sa intre intr-un parteneriat cu uzinele Faur, detinute de fratii Emil si Marius Cristescu, si sa inceapa productia de turbine eoliene la Bucuresti.

Grupul Sinovel opereaza in Romania doua proiecte de capacitate medie si intentioneaza sa-si continue dezvoltarea prin constructia de parcuri eoliene.
Grupul italian Policlinico di Monza, care opereaza 10 spitale private in Italia, a inaugurat oficial in luna ianuarie a acestui an spitalul specializat pe interventii chirurgicale din Capitala, in urma unei investitii de 40 de milioane de euro.

Pe langa italieni, germanii si israelienii si-au manifestat interesul sa extinda afacerile in Romania. Chiar ambasadorul Germaniei la Bucuresti, Andreas Von Mettenheim, a dat asigurari in acest sens, spunand ca investitorii sunt interesati ca Romania sa nu poata fi depasita de alte tari in ceea ce priveste costul mainii de lucru. In opinia diplomatului, tara noastra ar trebui sa dezvolte un sistem de invatamant profesional, prin care firmele germane sa poata gasi mana de lucru bine specializata.

Costul relativ redus al fortei de munca, cota unica de impozitare de 16%, accesul la piata comuna europeana, dar si statutul de membru al Uniunii Europene sunt doar cativa dintre factorii care contribuie la decizia investitorilor straini, cand vine vorba de selectarea Romaniei in strategia de dezvoltare a afacerii.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 3537 ori