Negotul cu mirodenii, o afacere cu profituri piperate

Joi, 18 Iulie 2013, ora 08:10
19508 citiri
Negotul cu mirodenii, o afacere cu profituri piperate
Mix de condimente

Comertul cu mirodenii este un business care a prins contur pe piata din Romania, datorita gusturilor din ce in ce mai rafinate ale clasei de mijloc. Azi, Piata condimentelor este estimata la 50 de milioane de euro anual si la aproximativ 18 milioane de plicuri.

Piata mirodeniilor este dominata de cinci mari jucatori, principalii producatori de amestecuri de condimente fiind Fuchs, Kamis, Unilever, Kotanyi, Compania Indiilor Orientale (CIO) si Nestle, conform datelor Nielsen.

Mix de condimente

Potentialul business-ului cu mirodenii a fost speculat insa si de jucatori mai mici care au identificat o nisa. Apetitul romanilor pentru retete exotice si interesul acestora pentru condimente mai speciale, care nu se gasesc pe rafturile hipermarketurilor, i-a motivat pe antreprenorii locali.

Mix de condimente

Cel mai recent caz este cel al lui Mihai Florea, managerul magazinului "Bazarul cu mirodenii", deschis in iulie, in urma unei investitii de 20.000 de euro. Proprietarul celui mai nou furnizor de prafuri aromate spune ca investitia nu se opreste aici si ca va continua si in perioada urmatoare sa aloce bani in unitatea deschisa in Bucuresti.

Interior al Bazarului cu Mirodenii. Sursa foto: Bazarul cu Mirodenii

"Bazarul cu mirodenii" opereaza cu un concept unic pe plan local, pentru ca le permite clientiilor sa aleaga singuri cantitatea dorita. Acestia pot cumpara un singur gram de cuisoare de pilda sau un kilogram de paprika afumata, daca isi propun asta, explica antreprenorul roman unicitatea magazinului sau.

Mix de condimente. Sursa foto: Bazarul cu Mirodenii

"Ideea deschiderii unui magazin de condimente a pornit de la pasiunea mea pentru arta culinara si din dorinta de a transpune in peisajul pietei romanesti imaginea bazarului oriental, asa cum il cunoastem din tari precum India, Turcia, Maroc sau Egipt. Am adus culoare, arome clasice si exotice si, in plus, avem recomandari si sfaturi de specialitate pentru utilizarea fiecarui condiment in parte", a spus Mihai Florea, proprietarul Bazarului cu Mirodenii.

In opinia sa, putem vorbi despre un business profitabil, mai ales ca romanii gatesc din ce in ce mai mult si sunt interesati de toate tipurile de condimente, dintre cele mai exotice.

Sofranul, cel mai scump condiment

Pe rafturile magazinului sau se gasesc atat condimente clasice folosite in bucataria romaneasca si in cea europeana (sare, piper, chimen, paprika dulce/iute afumata, cimbru, rozmarin, scortisoara), cat si amestecuri de mirodenii gata preparate (amestec chinezesc de 5 mirodenii, biryani spice, tika masala, piri piri).

De asemenea, sunt scoase la vanzare, in stil vrac, multe mirodenii exotice, specifice bucatariilor orientale si sud-americane (turmeric, cardamom, sofran, anason, chilli, lemongrass) importate din India, Spania si Marea Britanie.

Preturile variaza in functie de specificul si provenienta condimentului. Printre cele mai scumpe se numara sofranul, considerat "aurul mirodeniilor", din cauza pretului sau foarte mare, datorat procesului de productie. La Bazarul de Mirodenii sofranul costa 67 de lei gramul. La polul opus, printre cele mai ieftine condimente se afla paprika afumata (18 lei kilogramul, deci 0,18 lei/ gramul).

Printre specialitatile vandute se gasesc si condimente 100% organice, crescute in mod natural, in soluri fara substante chimice, aduse din India, cel mai mare producator de mirodenii din lume.

Sarea si piperul afacerilor cu gust

In peisajul bucurestean, Bazarul cu Mirodenii se lupta cu Magazinul de Mirodenii (cu o cifra de afaceri de peste 300.000 de lei in 2012, aproximativ 67.000 de euro), dar si cu Magazinul de Condimente, ambele fiind controlate de antreprenori romani.

Condimentele si amestecurile de mirodenii vandute in Magazinul de Mirodenii sunt importate din mai multe colturi ale lumii: Anglia, India, Sri-Lanka, Madagascar, Mexic, Franta, Iran si Irlanda.

Diferite soiuri de piper / Sursa foto: Magazinul de Condimente

Cei de la Magazinul de Condimente importa doar din Anglia si spun ca producatorul englez nu introduce niciun fel de aditivi, coloranti alimentari sau potentiatori de gust. "Noi le trimitem recipientele noastre, iar ei ne trimit inapoi condimentele ambalate. Din pacate, nu va pot dezvalui numele distribuitorului englez", spune Alexandru Vasilescu, managerul Magazinului de Condimente.

Condimente importate se gasesc la Magazinul de Mirodenii, pentru ca tinta proprietarilor este sa ofere clientilor cat mai multe exclusivitati. Una dintre acestea este Piperul Wynad, un piper unic, cu o armoa speciala, adus din India ambalat intr-un saculet de bumbac pictat manual, spune Andra Enculescu, reprezentanta Magazinului de Mirodenii.

Chili jalapeno. Sursa foto: Magazinul de Mirodenii

Proprietarii Magazinului de Condimente, respectiv al celui de Mirodenii confirma observatia facuta de Mihai Florea si anume ca segmentul condimentelor nu a fost afectat de criza si ca vanzarile pe aceasta nisa nu au scazut cu un procent semnificativ. Mai mult, ei remarca un interes crescut pentru condimentele folosite la mancarurile indiene si chinezesti.

"Pe segmentul condimentelor din India am observat o crestere in ultima perioada. Poate ca este ceva nou sau poate ca pana acum credeau ca tot ce este indian este automat si iute. Acum au descoperit ca nu este adevarat", spune Alexandru Vasilescu, managerul Magazinului de Condimente.

Mix condimentat. Sursa foto: Magazinul de Mirodenii

Foarte cautate sunt si mirodeniile cu un pret mai redus, cum ar fi anasonul stelat, cuisoarele, cimbru, oregano sau nucsoara. Amestecurile, precum "Fine Herbs, Amestecul Italian, Harissa si Pudra de roscove" sunt cele mai dorite de clientii care trec pragul Magazinului de Mirodenii.

Cum arata piata

Primii cinci producatori ai categoriei au fost: Alex&Comp, Fuchs Condimente, furnizorii de marci private pentru retaileri, Kamis si Nestle, conform datelor de audit retail furnizate de Nielsen Romania, in perioada aprilie 2010-martie 2011, si citate de magazinulprogresiv. Cumulat, acestia au detinut o cota de 66,2% din volumul total al vanzarilor de la nivelul pietei.

Topul producatorilor in functie de valoarea vanzarilor este dominat intr-o mai mare masura de marile multinationale din sectorul alimentar. Astfel, primii cinci producatori care au cumulat 76,7% din valoarea vanzarilor au fost: Fuchs Condimente, Kamis, Kotanyi, Nestle si Unilever.

Primele cinci branduri in functie de volumul vanzarilor - Cosmin, Fuchs, Galeo, Maggi si Orlando's - au detinut o cota cumulata de 52,5%. O componenta aproape similara se regaseste si in topul privind valoarea vanzarilor, exceptie facand marca Orlando's, care iese din clasament. Cumulat, primele cinci branduri in functie de valoarea vanzarilor au detinut 63,5% din totalul pietei.

ÎCCJ, decizie care vizează mii de șoferi: Norma juridică privind despăgubirile prin RCA este clară
ÎCCJ, decizie care vizează mii de șoferi: Norma juridică privind despăgubirile prin RCA este clară
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie (ÎCCJ) a decis că norma juridică privind valoarea reparaţiei şi implicit a despăgubirilor prin asigurarea de răspundere civilă auto (RCA) este este...
Care vor fi primele telefoane echipate cu noul procesor Snapdragon 8 Gen 4
Care vor fi primele telefoane echipate cu noul procesor Snapdragon 8 Gen 4
Yogesh Brar a anunțat recent pe platforma X (fosta Twitter) că primele dispozitive echipate cu noua generație de procesor Snapdragon 8 Gen 4 vor fi lansate în octombrie 2024, iar detaliile...
#afacere mirodenii, #afacere condimente, #condimente exotice, #vanzari condimente , #Investitii profitabile