Daniela Bordeanu, Ichiban: Arta japoneza, business de succes in Romania

Sambata, 10 Mai 2014, ora 00:00
6385 citiri
Daniela Bordeanu, Ichiban: Arta japoneza, business de succes in Romania
Foto: Daniela Bordeanu

Daniela Bordeanu si-a creat propriul business intr-un moment al vietii in care a "luat o pauza" si s-a indreptat catre pasiunile sale: cultura japoneza si bijuteriile realizate manual.

Astazi cele doua pasiuni incununeaza cu succes o afacere premiata, in 2010, de Perles & Co. Franta, cel mai mare hobby center din Europa, in asociere cu Swarovski: Ichiban.

" (...) bijuteriile Ichiban se realizeaza la comanda, dupa un model existent cu adaptarea combinatiilor de culori si a masurilor specifice fiecarei persoane. (...) am creat peste 200 de modele si variatiuni ale acestora. Avem in permanenta o colectie de bijuterii prezenta in showroom-ul nostru, insa nu avem stocuri in spate", explica femeia de afaceri, intr-un interviu acordat Business24.

Farmecul acestui business sta in faptul ca aduce cu sine noi si noi provocari... la relaxare, spune Daniela Bordeanu.

Cum si cand a inceput totul? Cum ati ajuns sa cunoasteti cultura japoneza?

Pentru inceput, legatura mea cu Japonia pleaca cu mult inainte de a ma gandi la aceasta afacere. Nu-mi amintesc cand a inceput fascinatia mea pentru Japonia insa dupa ce am citit mai multe carti semnate de James Clavell, mi-a fost foarte clar. Fictiune sau nu, printre acele randuri, dialoguri si personaje m-am simtit ca acasa.

A fost cred, oglinda in care mi s-a reflectat personalitatea si caracterul, identificandu-ma cu unele personaje.

Pentru ca m-am simtit atat de aproape de Japonia si poporul japonez, probabil ca mi s-au deschis acele usi pe care odata intrata am facut cunostinta cu oameni minunati si povesti incredibile.

Iata cum dupa ani, printr-o intamplare, am ajuns intr-un moment al existentei cand am simtit ca vreau sa fac altceva si am luat o pauza. In aceasta pauza am inceput sa insir margele.

O buna prietena stabilita in Japonia mi-a trimis in dar doua reviste cu bijuterii realizate manual. Cand am deschis acel colet aveam sa ma intalnesc cu destinul.

Cum s-a transformat pasiunea in business?

Pasiunea s-a transformat in business aproape imediat. Desi la acea vreme nu ma gandeam neaparat sa vand creatiile mele, s-a format ad hoc o mica piata de desfacere in imediata mea apropiere, mai intai prieteni apropiati, apoi cunostinte si tot asa pana s-a pus problema unei organizari de tip business.

A urmat o perioada lunga de research, atat in ceea ce priveste furnizorii cat si piata de desfacere. Nu cred ca va spun o noutate insa trebuie sa mentionez ca bijuteriile hand made sunt o mica particica din acest domeniu recreativ.

Odata ce am facut cunostinta cu cei mai buni furnizori de materiale, am descoperit cat de vast este. De la croset, croitorie, pictura, sculptura si pana la gatitul creativ. In ceea ce priveste bijuteriile hand made, exista zeci de tehnici de lucru, care mai de care mai spectaculoase in rezultate.

In urma acelui research, cu apetitul deschis pentru a invata cele mai dificile tehnici de lucru am decis ca pot sa deschid un drum nou, intr-un stil nou caracteristic mie.

Ati fost premiata in 2010, la European Jewelry Design Contest. Spuneti-ne cate ceva despre aceasta experienta.

A fost primul concurs de acest gen organizat de Perles & Co. Franta, cel mai mare hobby center din Europa dupa pararea mea, in asociere cu Swarovski, sponsorul principal al acestei competitii. Concursul s-a desfasurat intre noiembrie 2009 - martie 2010, din cate imi amintesc.

Tema concursului a fost "Ocean Treasure" cu respectarea unor reguli de baza. Una din ele prevedea ca intr-o proportie de 80%, creatia sa fie realizata cu elemente Swarovski. O sa vi se pare ciudat insa nu m-am gandit nici o secunda la premiul intai care consta intr-o excursie de doua persoane la Wattens Austria. Am participat la acest concurs numai cu gandul la al doilea premiu oferit.

Pentru ca eram inca la inceput si imi doream sa incerc cat mai multe materiale, voucherul in valoare de 1000 euro oferit ca premiu 2, de catre Perles & Co si Swarovski a fost pentru mine targetul principal. Criteriile de jurizare au fost, originalitate, prezentare si calitatea manufacturarii.

Am participat la acest concurs cu piesa "Blue Lagoon", un colier realizat din perle si cristale Swarovski, care asa cum se vede in imagini este un colier cu doua fete.

Una reprezinta plaja cu nisipul cald si apa azurie in soarele de dimineata, iar cealalata fata, aceeasi plaja in asfintit.

Asa cum prevedea regulamentul am trimis initial doua fotografii ale acestui colier. Am trecut de prima etapa a concursului care a constat in alegerea a 20 dintre cele mai votate lucrari prezentate in concurs si am fost nominalizata printre cei 20 de finalisti ai categoriei profesionisti. In a doua faza a concursului a fost necesar sa trimit colierul in Franta pentru jurizare.

A urmat o perioada lunga de asteptare, insa la un moment dat am primit acel e-mail de felicitari, mult asteptat. Bineinteles ca am castigat premiul cel dorit, adica acel voucher de 1000 euro. A fost un moment incredibil!

Regretabil este ca dupa jurizare colierul mi-a fost trimis inapoi impreuna cu diploma, insa din pacate coletul nu a mai ajuns niciodata. S-au facut demersuri pentru a fi gasit coletul pierdut insa fara nici un rezultat.

Ambele firme de curierat au demonstrat intr-un fel sau altul, cei din Franta ca acel colet a parasit teritoriul Frantei iar cei din Romania ca acel colet nu a intrat niciodata pe teritoriul Romaniei. S-a emis o a doua diploma in cazul meu.

Revenind la inceputuri, care a fost investitia initiala in acest business?

In prima faza am investit 500 de euro. Insa investitia este permanenta. Din punctul meu de vedere cel mai mare pericol de degradare a unei afaceri este autosuficienta. Niciodata nu este suficient ceea ce stiu sau ceea ce pot sa fac. Mereu investesc atat in logistica cat si in materiale.

Ati avut, din cate inteleg, si un site cu magazin online. De ce ati renuntat la el transformandu-l in site de prezentare?

Nu am renuntat definitiv la magazinul on line. Acesta trece printr-o perioada de "renovare", ca sa zic asa. Pana "renovam" magazinul on line dupa noi criterii, in armonie cu oferta noastra, avem acest site de prezentare.

Cei care doresc sa achizitioneze bijuteriile Ichiban o pot face chiar si in aceste conditii. Se stabileste o intalnire fata in fata sau se poarta o discutie telefonica cu schimb de informatii pe e-mail. Ne simtim mai aproape de clientii nostri in acest fel.

In magazinul on-line anterior, aveam postate toate modelele de bijuterii create iar in dreptul stocului aveam trecuta mentiunea "la comanda". Mi s-a parut onest sa renunt la acel magazin on-line si sa trec la acest site de prezentare unde doritorii stiu la ce sa se astepte.

Adica bijuteriile Ichiban se realizeaza la comanda, dupa un model existent cu adaptarea combinatiilor de culori si a masurilor specifice fiecarei persoane. Mentionam ca am creat peste 200 de modele si variatiuni ale acestora. Avem in permanenta o colectie de bijuterii prezenta in showroom-ul nostru, insa nu avem stocuri in spate.

Pentru a crea diversitate de modele si culori avem la dispozitie stocuri de materii prime doar pentru a reproduce maxim 2-3 exemplare. Foarte important de retinut este ca timpul de realizare a unei bijuterii este rezonabil. Durata maxima este de 10 zile (+/- 3 zile), de la primirea unei comenzi ferme, pentru realizarea unei bijuterii a carui necesar de materii prime nu se afla pe stoc. In cazul in care materialele necesare sunt pe stoc, realizarea bijuteriei dorite este de 1-3 zile.

Din cate am putut observa, aveti si o pasiune pentru perlele si cristalele Swarovski. De unde a pornit aceasta pasiune?

In realizarea bijuteriilor Ichiban folosim numai materiale de cea mai buna calitate. A fost firesc sa aleg Swarovski, atat pentru calitatea oferita si look-ul extrem de atragator, cat si pentru larga lor varietate de culori si dimensiuni fara de care nu as putea sa ajung la astfel de rezultate.

V-ati impartit bijuteriile pe cateva categorii: Luxury, Business, Cocktail, Corporate si Casual. Cum ati diferentiat colectiile?

Categoriile mentionate in site-ul de prezentare sunt mai mult sugestive. Le-am catalogat oarecum datorita experientei mele de pana acum insa purtarea bijuteriilor Ichiban tine mai mult de personalitatea si atitudinea persoanei.

Mentionez doar categoria "Corporate", in care se regasesc modelele bijuteriilor realizate pentru cadouri speciale oferite in cadrul unor firme in campanii de fidelizare a clientilor sau pentru micile atentii oferite cu ocazia sarbatorilor speciale.

Dumneavoastra personal le realizati? Mai aveti "ajutoare"?

Sunt implicata personal in realizarea lor. Deocamdata nu avem "ajutoare" in realizarea efectiva a bijuteriilor ci numai in structurile organizatorice ale firmei.

Ce e diferit in stilul dumneavoastra de "hand-made" fata de ceea ce mai putem gasi la noi in tara?

Mmm. Nu vreau sa par lipsita de modestie asa ca va las pe dumneavoastra sa analizati. Aproape in fiecare zi apare cate un nou designer de bijuterii.

Sunt atat de multi designeri de bijuterii in Romania si atat de multe bijuterii "hand made" incat nu vreau sa supar pe nimeni.

Cu toate acestea nimeni nu concureaza cu nimeni. Imprimarea stilului personal aduce dupa sine fani ai acelui stil si este bine ca doritorii au de unde sa aleaga.

Care au fost cele mai inedite comenzi speciale de bijuterii pe care le-ati primit?

Reconditionarea unor bijuterii vechi, cu o mare incarcatura emotionala. Sa readuc stralucire unei bijuterii sau unui ceas purtat zeci de ani a fost pentru mine o mare onoare si din acest motiv si o mare provocare, Ce anume sa aduc in plus unui accesoriu care a trecut prin atatea etape din viata? Se pare totusi ca am fost norocoasa sa am inspiratia de a rezolva aceste cereri inedite.

Puteti constata din imagini rezultatul. Din pacate nu am fost inspirata sa fac fotografii de genul inainte si dupa. Pentru persoanele care mi-au cerut sa fac aceste modificari ale bijuteriilor vechi, rezultatul a fost incredibil de bine acceptat. M-am energizat cu reactia cu care au fost primite "noile" bijuterii vechi.

Intre ce preturi se incadreaza bijuteriile create?

Intre 100 ron si 1000 de ron. Preturile sunt corect exprimate, releva cantitatea de materiale si munca depusa in realizarea unei bijuterii.

Avand in vedere ca sunteti o doamna, un designer si proprietarul unui business care creeaza bijuterii unicat, presupun ca aveti acasa numeroase seturi de bijuterii. Care sunt piesele dumneavoastra preferate?

Ma tem ca nu ma supun acestui rationament logic. Port doar cercei, cateodata mai port si o bratara, poate. E o poveste lunga, usor intima pe care nu o pot spune chiar acum. Poate altadata.

Iubesc toate bijuteriile realizate pana acum, insa de regula sunt mai atasata de cel mai recent proiect dus la bun sfarsit. Asta pana apare un nou proiect.

A realiza bijuterii poate fi extrem de relaxant, la nivel de pasiune. Insa dumneavoastra ati depasit acest nivel si nu ne ramane decat sa va intrebam cum alegeti sa va relaxati si sa va deconectati de business?

Un nou model de bijuterie, desigur!

HoReCa, 1/5 din PIB – TradeVille
HoReCa, 1/5 din PIB – TradeVille
Evoluția Cifrei De Afaceri Din Comerțul Cu Ridicata Cifra de afaceri din comerțul cu ridicata (cu excepția comerțului cu autovehicule si motociclete) a scăzut, in luna ianuarie, cu 20%...
Ministerul Dezvoltării a virat peste 286 de milioane de lei, pentru plățile restante din programul "Anghel Saligny"
Ministerul Dezvoltării a virat peste 286 de milioane de lei, pentru plățile restante din programul "Anghel Saligny"
Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei (MDLPA) a virat suma de 286.390.685,13 lei, în vederea decontării facturilor pentru 237 de obiective finanţate prin Programul...
#Daniela Bordeanu Ichiban, #bijuterii Ichiban, #afacere bijuterii hand made , #Mici afaceri