Momentul adevarului - semnarea contractului de franciza (I)

Luni, 20 Februarie 2006, ora 03:01
1517 citiri

Semnarea contractului de franciza reprezinta ocazia francizorului de a-si prezenta in scris promisiunile pe care le-a facut francizatului, doar verbal pina in acest moment, urmind ca aceste promisiuni sa fie supuse unui examen amanuntit. Contractul este un angajament legal ca A"leagaA" partile implicate. De aceea, ajuns in acest punct, francizatul trebuie sa apeleze la un avocat, daca este cazul, pentru a se asigura ca intelege toti termenii si efectele care decurg din contract. De asemenea, francizatul trebuie sa verifice daca respectivul contract confirma toate cite i-au fost promise de catre francizor.

Francizatul trebuie sa isi dea seama ca ajutorul si sprijinul pe care il va primi se va limita la ceea ce este stipulat in contract. Decizia apartine francizatului si numai acestuia daca va alege o franciza sau alta. Luarea deciziilor este o parte esentiala a rolului sau de intreprinzator.

Nu vom prezenta, mai jos, o forma tipica de contract de franciza, deoarece fiecare franciza are specificul ei, iar ceea ce se aplica la un caz, nu mai este valabil in altul. Vom vorbi, in continuare, de citeva elemente generale pe care un francizat le va gasi in contractul de franciza. De asemenea, vom vorbi despre acele elemente pe care francizatul are trebui sa se asigure ca sunt cuprinse in contractul pe care urmeaza sa-l semneze.

Obligatiile francizatului

Ca orice contract, si cel de franciza stipuleaza obligatiile partilor semnatare. In ce-l priveste pe francizat, principalele sale obligatii par destul de simple: sa plateasca taxele de franciza si sa respecte in totalitate instructiunile francizorului, deoarece numai in aceste conditii franciza poate avea succes.

Un francizor prevazator ar include, totusi, in contract, si clauze privind obligatia francizatului de a proteja A"secreteleA" si A"know-how-ulA" care ii sunt furnizate o data cu preluarea francizei.

Astfel, francizatul ar trebui sa nu utilizeze aceste cunostinte - A"know-how-ulA" - in alte scopuri decit in operarea francizei pe care a achizitionat-o, in timpul si dupa incheierea perioadei de exploatare a acestei francize, pina in momentul cind aceste cunostinte devin accesibile marelui public in mod legal, altfel decit printr-o A"scurgereA" de informatii. De asemenea, francizatul ar trebui sa nu divulge aceste cunostinte unor terti si, in acelasi timp, sa solicite personalului angajat sa pastreze confidentialitatea acestora.

Mai concret, in cazul unui restaurant cu specific, precum Malaysian Wau, secretul succesului rezida in retetele cu specific malayasian. Pentru asigurarea continuarii existentei francizei sale si pentru continuarea succesului acesteia, francizorul trebuie sa asigure intr-un fel sau altul confidentialitatea asupra acestora, altfel riscind aparitia unei concurente nedorite.

Este necesar ca francizatul sa apere si sa protejeze drepturile intelectuale si industriale ale francizorului si sa pastreze identitatea si reputatia respectivei retele de francize.

In unele cazuri, francizatului i se poate cere sa poarticipe, cu o cota parte sau in totalitate, la cheltuielile de marketing si publicitate. In multe cazuri, francizatul este doar invatat cum sa isi faca publicitate si sa-si realizeze marketing-ul precum in cazul Agentiei Imobiliare Perfecte, de exemplu. In cadrul altor francize, francizorul ofera toate materialele publicitare, gratuit sau contra cost.

De asemenea, in functie de obiectul de activitate, francizatul poate fi obligat, conform contractului, sa achizitioneze marfa exclusiv de la francizor. Si, mai important, contractul poate prevede (si ar fi in interesul francizorului sa fie astfel) ca francizatul sa nu aiba activitati care sa constituie concurenta neloiala sau conflict de interese cu franciza pe care o achizitioneaza.

Eugen Driga, senior consultant, IMO Franchising Group

email: imooffice@gmail.com

Pentru mai multe informatii despre acest subiect, vizitati www.fbb.ro

Vreti sa primiti ultimele noutati despre francize? Abonati-va la Newsletter - FBB.ro

BLOOMBIZ - PORTALUL TAU DE AFACERI!

Abonati-va la newsletter!

HoReCa, 1/5 din PIB – TradeVille
HoReCa, 1/5 din PIB – TradeVille
Evoluția Cifrei De Afaceri Din Comerțul Cu Ridicata Cifra de afaceri din comerțul cu ridicata (cu excepția comerțului cu autovehicule si motociclete) a scăzut, in luna ianuarie, cu 20%...
Ministerul Dezvoltării a virat peste 286 de milioane de lei, pentru plățile restante din programul "Anghel Saligny"
Ministerul Dezvoltării a virat peste 286 de milioane de lei, pentru plățile restante din programul "Anghel Saligny"
Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei (MDLPA) a virat suma de 286.390.685,13 lei, în vederea decontării facturilor pentru 237 de obiective finanţate prin Programul...