Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Cu autostrada la poarta

Cu autostrada la poarta
Dupa expresia extrem de nimerita a colegilor de la "Adevarul", "ungurii ne proptesc autostrada in poarta". Aceasta este expresia utilizata pentru anuntul autoritatilor maghiare de a prelungi autostrada Budapesta-Szeged pana la Mako, care se gaseste la 20 km de Nadlac si la nici 10 km de granita cu judetul Timis.

Tronsonul este prevazut sa fie terminat repede, pana in 2010, dar in poarta romana nu va gasi vreo surata autostrada romaneasca. Niste proiecte dintre acelea care nu trec de faza-hartie prevad o autostrada spre Ungaria in zona cu pricina doar prin 2013 si, oricum, tinand cont de experienta ultimelor aproape doua decenii, 2013 s-ar putea sa fie doar la Sfantu-Asteapta.



De partea maghiara, miza imediata a tronsonului este de a scoate traficul greu dinspre Romania si Bulgaria din elegantul si simandicosul Szeged, dar miza si graba au bataie lunga…



Este vorba de nimic altceva decat de o cu totul si cu totul pertinenta luare in considerare a implicatiilor concrete ale apartanentei atat a Ungariei cat si a Romaniei la Uniunea Europeana.



Din motivul insusi al deschiderii pietelor- caci, in fond, Uniunea Europeana este o piata globala cu aproape toate caracteristicile unei piete interne, fara bariere, cel putin pentru bunuri, persoane si capitaluri si cu anumite restrictii doar in ceea ce priveste circulatia libera a fortei de munca- regiunile dintr-o tara intra treptat in orbita polurilor de dezvoltare si putere economica ce exista mai prin apropiere sau eventual la mai mare distanta si care le aspira, pur si simplu, chiar daca n-ar vrea.



Si procesul va fi cu atat mai rapid, cu cat exista si disponibilitati intr-o atare directie. In mod concret, Bucurestiul este prea slab si poate si prea departe pentru a opri aspirarea judetelor transilvane in orbita Vienei si Budapestei. Ar insemna sa traiesti cumva aiurea prin nouri daca nu iei in considerare o asemenea "aspirare".



Cum s-a pregatit Bucurestiul s-o preintampine sau s-o combata macar intr-o anumita masura, caci aceasta va echivala cu o pierdere, daca nu fizica, oricum economica, politica si culturala a judetelor in discutie?!



Pregatire ar fi insemnat cel putin, dar inainte de toate, o intarire a logisticii comunicationale!Din pacate, se doveste ca Bucurestiul a practicat in materie o incredibila politica mai degraba de izolare fata de judetele din Ardeal!



Sa ne referim la politica in domeniul comunicatiilor rutiere, nu de alta, dar in Romania postdecembrista, indiferent de cine a fost administrata, nu s-a facut nimic, dar absolut nimic, nou in vreun alt domeniu al infrastructurii publice si sociale( nu vreo amenajare hidroenergetica, nu vreo cale ferata, nu vreun metrou, nu vreun stadion sau vreo sala de spectacole mai acatarii si doar ici si colo niscai scoli sau spitale!).



Care a fost politica elaborata la Bucuresti in materie de infrastructura rutiera in 19 ani?



S-a reparat si s-a tot reparat o autostrada pana la vecinul Pitesti, lasata de altfel de pe vremea lui Ceausescu. S-a initiat o autostrada spre litoral, care, intr-o perspectiva inca neclara, va lega Bucurestiul de "bunul sau prieten" Marea Neagra.



A facut ceva Capitala ca sa "lege" mai bine Ardealul de ea?! Nici macar o autostrada Bucuresti-Brasov nu exista, respectiv pe tronsonul cel mai circulat din tara, singurul care, de altminteri, indeplineste standardele de trafic pentru a justifica o autostrada!



Printre proiectele vehiculate, tronsonul Bucuresti-Brasov este ultimul, atat pe lista, cat si ca perspectiva de realizare. Cand Uniunea Europeana a oferit bani pentru finantarea unei autostrazi Arad-Deva-Sibiu-Ramnicu Valcea-Pitesti-Bucuresti, care urma sa lege Capitala de Occident, autoritatile de la Bucuresti au inventat finantarea din bani publici a unei autostrazi Brasov-Bors.



Pe buna dreptate, Uniunea Europeana a manifestat reticenta in a mai finanta autostrada pentru care se pusese chezas. Si aceasta este acum mai mult in aer, decat pe pamant!



Pe DN1, legatura Bucurestiului cu Occidentul este pur si simplu o tragicomedie! Si pentru ce a fost sacrificata aceasta legatura?! Pentru autostrada Brasov-Bors!



Ce este, de fapt, autostrada Brasov- Bors? O conexiune a Romaniei cu Uniunea Europeana?! O conexiune a Bucurestiului cu Ardealul?! Nu, mult mai prozaic, o conexiune a maghiarimii din Ardeal cu Budapesta.



Se poate intelege lesne de ce maghiarii ne" proptesc autostrada in poarta".



Analiza de Ilie Serbanescu.



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 6180 ori