Investitia Ford in Romania- o gluma amara

Miercuri, 06 Mai 2009, ora 17:59
10149 citiri
Investitia Ford in Romania- o gluma amara

Concernul american Ford a cumparat uzinele de automobile de la Craiova si, dupa cum pretinde, urmeaza a fabrica aici sute de mii de masini din gama "low cost". Cumpararea s-a facut pe cand nu prea era criza in lume - ci doar in sectorul imobiliar din SUA - si pe cand piata auto duduia.

Ca si economia din Romania, dupa expresia cu totul pertinenta a premierului de atunci, dl. Tariceanu.

Pertinenta, pentru ca ceva care duduie, mai ales in spatiul motorizat, inseamna ca nu este in regula. Si intr-adevar economia din Romania nu era deloc in regula, zdranganind din toate cele ca urmare a dezarticularilor dintre consum si productie, dintre importuri si exporturi s.a.m.d.

Sa zicem ca asta este, insa, o alta problema si sa ne intoarcem punctual la Ford. Intre timp, a venit criza mondiala, nu doar financiara ci si economica, si Ford a ajunsa sa scartaie din toate incheieturile, desi, pentru a spune intreg adevarul, nu-i era prea bine inca de pe vremea tranzactiei cu statul roman.

Dupa cum recunoscusera insisi reprezentantii concernului, Ford avea nevoie de profunde restructurari, iar preluarea uzinelor de la Craiova facea parte din planul de restructurare intrucat insemna conversiunea unui segment substantial din productie spre segmentul "low cost", conversiune cu care se incerca o salvare.

Venind insa criza, problemele unei salvari de la faliment s-au complicat. Si Ford cauta salvatori pe oriunde si, daca nu-i gaseste pe la el acasa - unde guvernul american este ocupat cu confratii sai
General Motors si Chrysler, nemaivorbind de diverse banci si societati de asigurari - incearca pe la guvernul roman, cu mult mai putin avut, ba chiar fara pantaloni, dar tocmai de aceea numai bun de santajat!

Si asa, exact din lipsa de optiuni la nivelul acestuia, Ford a reusit sa cumpere mai pe nimic uzinele de la Craiova, iar acum, executivul fiind si mai stramtorat, n-a putut scapa ocazia de a-i plasa acestuia bomboana otravita!

Stiti, spune Ford, noi am gasit un finantator pentru punerea la punct a uzinelor de la Craiova - BEI ( Banca Europeana de Investitii) - dar ne trebuie o garantie din partea statului roman pentru imprumutul de peste 400 milioane euro pe care aceasta banca ar urma sa ni-l dea!

Si ne mai trebuie un ajutor de stat de peste 140 milioane euro sub forma de facilitati regionale si inca 57 milioane euro sub forma de ajutor de stat pentru sustinerea pregatirii fortei de munca la uzinele de la Craiova! Si daca nu ne dati garantia si ajutoarele, noi plecam!

Prins la mijloc sau pur si simplu generos nevoie mare cu strainii, pe cat il cunoastem prea bine, statul roman este gata sa dea si garantia si ajutoarele. Macar cu ajutoarele de stat lucrurile sunt clare: cu statut nerambursabil, acestea sunt de fapt cadouri!

Cu garantia este o mare problema. S-ar putea sa faci (tu garant!) greseala de a te bizui pe faptul ca beneficiarul de imprumut isi va plati datoria si nu va trebui, ca garant, sa i-o platesti tu! S-ar putea insa sa te prajesti cand ti-e lumea mai draga! O garantie data este, cel putin pe jumatate, ban pierdut!

In orice caz, chestia cu Ford care face investitii in Romania este o biata glumita. Proasta sau, cel mult, amara! Pentru ca este de fapt o investitie pe bani romanesti! Adunand ajutoarele de stat cu garantia pentru imprumut este vorba de sume cu care statul roman ar putea tocmi sa fabrice masini la Craiova pe oricine: o companie mai performanta decat Ford, macar nu una falimentara, care tocmai din cauza starii falimentare a fost depunctata sever, mai zilele trecute, atat de
Standard & Poor's cat si de Moody's.

Garantia la imprumut - care reprezinta grosul banilor contribuabilului roman pentru asa-zisa investitie
Ford in Romania - ridica o problema mai generala: sa se acorde sau nu garantii guvernamentale si, daca da, cui! Pe praful existent, s-a aprobat un cuantum de 1,5 miliarde euro garantii de stat.

Primele pe lista la cascaval sunt insa firme straine cu afaceri in Romania, in frunte cu Ford. Si care sunt cu totul si cu totul necalificabile pentru asa ceva.

Cazul Ford este semnificativ si sfidator. Vreasazica, Romania este obligata sa se imprumute la institutii internationale sub monitorizarea
FMI cu 20 miliarde euro din cauza ramanerii fara finantare a firmelor straine ( banci si societati nebancare) din Romania si, tocmai intr-un asemenea context, contribuabilul roman, care este platitorul imprumutului, este pus sa mai acopere direct si creditul pe care il face, in strainatate, tot o companie straina si care inaspreste indatorarea ce trece in contul tarii desi nu este a ei! Ceva pur si simplu apocaliptic!

Se vorbeste de efectul multiplicator, pe care il va avea economia in productia de automobile la Craiova. Dar un efect multiplicator la fel de mare, daca nu mai mare, il pot avea investitiile directe de stat in infrastructura rutiera, feroviara sau sociala, toate aflate in atata suferinta!

Analiza de Ilie Serbanescu

 

Intra pe Biztube, primul video-portal de business din Romania, ce reuneste interviuri de marca cu greii din lumea afacerilor si stiri economice de ultima ora.

#ford, #gluma, #investitie , #Editorial