Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Cum te feresti de practicile si clauzele abuzive ale agentilor imobiliari

Cum te feresti de practicile si clauzele abuzive ale agentilor imobiliari


Incasarea anticipata a comisionului si pierderea avansului platit sunt cele mai frecvente abuzuri facute de agentii imobiliar din Romania, arata un studiu realizat de Asociatia Brokerilor Imobiliari, care le recomanda cumparatorilor sa apeleze la un agent imobiliar acreditat.

Brokerii imobiliari acreditati folosesc contracte standardizate elaborate de Asociatia Brokerilor Imobiliari (ABI), documente realizate in conformitate cu legile din domeniu, inclusiv cu Ordonanta 174/2008 care se refera la protectia consumatorilor in domeniul imobiliar. Acest lucru inseamna ca toti clientii care semneaza contracte standardizate ABI sunt siguri ca acestea nu contin clauze abuzive si ca interesele lor sunt aparate de asociatie.

Potrivit Comisiei de Etica si Litigii din cadrul ABI, cele mai intalnite probleme sunt:

- incasarea anticipata a comisionului, fara a stipula clar conditiile in care sumele platite in avans se returneaza;

- pierderea avansului platit de cumparator din cauza neglijentei brokerului care nu a verificat temeinic toate actele disponibile;

- inducerea in eroare a clientilor cu privire la costurile suplimentare pe care acestia trebuie sa le suporte la incheierea tranzactiei;

- dezinformarea clientilor, mai ales in ceea ce priveste detaliile prevazute de legislatia protectiei consumatorilor:

* preturile practicate in piata pentru tipul de imobil ce urmeaza a face obiectul intermedierii imobiliare,

* deficiente si alte inconveniente cunoscute de agentia imobiliara sau pe care in mod rezonabil putea sa le cunoasca, incluzand surse de zgomot, umezeala, poluare, miros, pericol de inundatii sau surpari, organizarea in apropiere a unor manifestari populare periodice, istoricul terenului sau al cladirii, posibile dezavantaje ale vecinatatilor,

* situatia juridica a imobilului.

De asemenea, in mod frecvent contractul de prestari servicii folosit de majoritatea agentilor imobiliari nu contin clauze prevazute de legislatia pentru protectia consumatorilor, ca de exemplu:

-conditiile in care contractul poate fi denuntat unilateral;
- conditiile in care contractul poate fi reziliat;
- nivelul maxim al comisionului datorat de consumator agentiei imobiliare pentru contractul ce urmeaza sa se incheie;
- precizarea situatiilor in care consumatorul datoreaza comision agentiei imobiliare;

Reprezentantii ABI avertizeaza consumatorii sa fie foarte atenti la semnarea contractului cu agentia si sa aiba in vedere ca agentia imobiliara nu poate solicita din partea consumatorului plata comisionului in oricare dintre urmatoarele situatii:

a) cand intre consumator si agentia imobiliara nu este incheiat un contract de intermediere;
b) cand contractul de vanzare-cumparare/inchiriere nu s-a incheiat;
c) cand contractul nu are stipulata clauza de exclusivitate, iar tranzactia s-a realizat fara participarea
agentiei imobiliare.

De asemenea, la art. 9.10 din ordonanta 174/2008 se specifica foarte clar ca nu se permite plata in avans a comisionului, partiala sau totala, decat cu acordul scris al consumatorului si cu precizarea situatiilor in care agentia imobiliara este obligata sa inapoieze consumatorului sumele primite in avans.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 2697 ori