Centrul Istoric, "punctul fierbinte" pe piata chiriilor

Marti, 12 Octombrie 2010, ora 14:26
1981 citiri
Centrul Istoric, "punctul fierbinte" pe piata chiriilor

Centrul istoric al Capitalei reprezinta singura zona comerciala din Bucuresti si din tara unde chiriile au crescut fata de anul 2008, ca urmare a lucrarilor de reabilitare si imbunatatire a infrastructurii, care inca nu s-au finalizat, sustin consultantii CB Richard Ellis Romania (CBRE), transmite Mediafax.

Chiriile variaza in functie de amplasare - strazile cu infrastructura refacuta fiind evident mai cautate -, de suprafata, de situatia juridica si de facilitati (daca spatiul este reconditionat, daca exista posibilitate de amenajare a unei terase, proportia la suprafata magazinului intre parter, subsol si etaj), se arata intr-un comunicat al CBRE. 

Astfel, nivelul chiriei se situeaza intre 35 si 50 de euro/metru patrat/luna pentru un spatiu cu circa 100 metri patrati, la parter, renovat, cu maxima vizibilitate si fara probleme juridice.

Un spatiu mai mare, de cateva sute de metri patrati, nerenovat, situat la parter, intr-o zona foarte buna ar putea fi inchiriat cu 12-24 euro/metru patrat pe luna. 

"Spatiile mici, de sub 100 mp, localizate in zonele deja renovate, au inregistrat o crestere a chiriei fata de 2008, exclusiv datorata calitatii infrastructurii si procesului de renovare.

Nu sunt niste cresteri majore, ci de 5-10%, dar pentru acele spatii foarte bune, care acum sunt in majoritate ocupate, se poate vorbi de o crestere mai consistenta", se mentioneaza in comunicat.

Consultantii CBRE Romania precizeaza ca centrul vechi a devenit in 2010 noul "punct fierbinte" pentru cafenele, baruri si restaurante, traficul ridicat din zona generand afaceri bune pentru comercianti, astfel ca proprietarii spatiilor comerciale nu se sfiesc sa ceara chirii pe masura incasarilor generate de aceasta zona. 

In ceea ce priveste oferta, in prezent nu sunt foarte multe spatii disponibile la inchiriere, un numar mai mare de astfel de unitati disponibile fiind pe strazile aflate inca in amenjare (precum Lipscani).

Zonele Smardan si Franceza sunt aglomerate si au o oferta limitata. 

"Spatiile disponibile, amenajate, cu situatie juridica clara si cu vizibilitate excelenta, pot fi numarate pe degete", se spune in comunicat.

Referitor la vanzarile comerciantilor comparativ cu chiria platita, reprezentantii CBRE considera ca exista o balanta intre numarul mare de comercianti si oferta crescuta de baruri si cafenele care au puterea de a atrage un numar foarte mare de clienti. In acelasi timp, creste competitia si, implicit, presiunea pe preturi.

"Astfel, vanzarile sunt intr-adevar considerabile, dar marjele de profit se reduc. In principiu, o rata de sustenabilitate de 15-20% (procentul chiriei totale din vanzari totale) ar trebui sa le permita chiriasilor sa atinga profitul bugetat anterior", potrivit sursei citate.

Pana in prezent, zona de retail din centrul istoric a atras mai ales firmele de servicii alimentare si cafenele, si mai putin moda sau alte tipuri de servicii. 

"Pentru ca zona sa devina o destinatie cu adevarat interesanta, inclusiv pentru turisti, este important sa se diversifice mixul de chiriasi.

Marcile vizionare care vor «sparge piata» primele sunt cele care vor avea cel mai mult de castigat", se mai spune in comunicat. 

#chirii, #centru, #istoric, #bucuresti , #Chirie