Companiile nou intrate pe piata au revigorat cererea de spatii pentru birouri

Joi, 05 Decembrie 2013, ora 16:20
2369 citiri
Companiile nou intrate pe piata au revigorat cererea de spatii pentru birouri

Tranzactiile cu spatii de birouri din Bucuresti, atat cele de rolocare, cat si cele reinoire de contracte si de extindere, au depasit 90.000 de metri patrati in trimestrul trei al anului.

Denumite generic tranzactii "New Demand", acestea au inregistrat in trimestrul trei un total de 19.599 metri patrati inchiriati, mai mult cu 39% decat cele doua trimestre anterioare, cumulat.

Tranzactiile de acest tip sunt importante pentru jucatorii din piata imobiliara pentru ca indica ritmul dezvoltarii companiilor si implicit, al pietei birourilor, fiind un indicator in functie de care se face previzionarea nevoii (sau oportunitatii) de a construi cladiri noi de birouri.

"Acesta este un semnal bun, pentru ca tranzactiile de tip New Demand reduc din stocul de spatii de birouri neocupate din piata si reflecta un fenomen pozitiv, de crestere a increderii companiilor in perspectivele dezvoltarii proprii sau in piata locala. Cresterea tranzactiilor New Demand a cuprins atat tranzactii cu suprafete mari, cat si cu suprafete medii si o diversificare a mediilor din care provin, regasindu-se companii multinationale care si-au reluat planurile de expansiune, start-up-uri locale, companii internationale care deschid pentru prima data un spatiu de birouri in Romania", a declarat Alexandru Petrescu, Managing Partner al ESOP Consulting l CORFAC International.

In primul trimestru din acest an a fost un volum total de 7.963 metri patrati de tranzactii de tip New Demand, iar in trimestrul doi, un volum de 6.136 metri patrati, in trimestrul al treilea, acesta a urcat vertiginos la 19.599 metri patrati.

Si fata de aceeasi perioada a anului trecut, al treilea trimestru din 2013 este superior pe acest segment al tranzactiilor. Din acest punct de vedere, trimestrul trei a depasit cu 49% si volumul tranzactiilor New Demand din trimestrul trei 2012.

Suprafata birourilor inchiriate in provincie a atins cel mai ridicat nivel, peste 14.000 mp

Suprafata de birouri din provincie tranzactionate in primele noua luni din acest an a depasit recordul de 10.572 metri patrati atins in 2011, ajungand la peste 14.000 de metri patrati, de aproape de trei ori mai multe spatii de birouri comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut.

Una din principalele motive ale extinderii in afara Bucurestiului o constituie competitia in crestere pe piata muncii, in special pe segmentul IT & Telecomunicatii.

Daca inainte de criza companiile preferau sa aiba sediul central sau operativ aproape in exclusivitate in Bucuresti, din 2010 marile orase au inceput sa fie si ele cautate, mai ales pentru birouri pentru companii de IT sau back office pentru servicii de consultanta.

In acelasi timp, in Bucuresti, bilantul tranzactiilor totale din piata de birouri este pe un trend pozitiv. In primele trei trimestre din 2013, in Bucuresti s-au realizat tranzactii de birouri (incluzand atat renegocieri/reinnoiri de contracte, cat si relocari de sedii), cu un volum total de 208.919 metri patrati, conform datelor centralizate de Forumul celor mai importante companii de consultanta imobiliara prezente in Romania, ceea ce reprezinta cu aproximativ 25% mai mult decat in aceeasi perioada din 2012.

Pipera, tot mai atractiva pentru firmele mici si medii

In Bucuresti, Pipera este o zona aleasa, in general, de catre corporatiile mari si mijlocii din punct de vedere al numarului de angajati. Acest lucru se datoreaza, in primul rand, specificului zonei, recunoscuta pentru dezvoltarea de concepte de birouri foarte spatioase. Cu toate acestea, si companiile mai mici isi pot gasi o solutie de birou foarte eficienta in aceasta zona si se indreapta tot mai mult catre acestea.

Potrivit Global City Business Park, pe langa spatiile ocupate de companiile mari (de peste 200 de angajati), 25% dintre birourile din zona de Nord a Capitalei sunt inchiriate de companiile medii (100-200 de angajati) si 5% de catre cele mici (sub 100 de angajati).

Desi aceste procente nu au suferit modificari semnificative in ultimii ani, companiile medii si mici se arata tot mai interesate de spatiile de birouri de clasa A datorita disponibilitatii mai mari a acestora, a chiriilor mai scazute si a beneficiilor de a avea un birou intr-un spatiu de dezvoltare corespunzator.

De asemenea, printre avantajele proiectelor mari de birouri se numara si posibilitatea de compartimentare a spatiului in functie de nevoile fiecarei companii in parte, precum si accesul la serviciile disponibile in cadrul cladirii.

Iasiul, pe primul loc, cu peste 4.400 metri tranzactionati

In afara Capitalei, pe primul loc este Iasi, cu 4.420 metri patrati, pe locul doi Sibiul (3.900 metri patrati), iar pe locul trei este Cluj Napoca (3.500 metri patrati).

"Iasiul este primul in topul la noua luni din 2013, pentru ca este un centru universitar important, dar mai ales pentru ca in ultima perioada aici s-au livrat proiecte importante de birouri care au marit suprafata spatiile de birouri de calitate. Dar competitia intre orase continua. Un client care intentioneaza sa deschida un call center cauta in acest moment concomitent un spatiu de birouri de 2.000 mp in Cluj Napoca si Timisoara, urmand sa ia o decizie dupa ce va analiza selectia de oferte pe ambele orase si de cateva criterii legate de piata munci din cele doua orase", a spus Petrescu.

Timisoara detine recordul ca numar de tranzactii, sase in total - doua in trimestrul trei si patru in trimestrul doi, in total acestea au adunat insa doar 2.053 mp, ceea ce pozitioneaza Orasul de pe Bega pe locul patru in topul oraselor din afara Bucurestiului si pe locul cinci, daca luam in calcul si Capitala.

In 2010, in Brasov, Cluj Napoca, Iasi, Ploiesti si Timisoara s-au inchiriat in total spatii care au totalizat 9.460 metri patrati. Cel mai mare spatiu s-a inchiriat la Cluj Napoca, o suprafata de 4.000 metri patrati de catre ING Insurance, dar cele mai multe tranzactii s-au realizat insa in Timisoara. Un client vedeta a fost compania Amazon, care si-a ales un sediu la Iasi, unde a inchiriat 1.400 metri patrati.

In 2011, volumul total al tranzactiilor din afara Capitalei a crescut usor fata de 2010, la 10.572 metri patrati. Printre clientii notabili in 2011 s-au numarat Cargill, Volskbank si Amera.

2012 a fost un an mai putin productiv pentru inchirierea spatiilor de birouri in tara, in afara Bucurestiului. In total s-au inchiriat doar 4.958 metri patrati, orase cautate fiind Sibiu, Timisoara si Cluj Napoca.

Cererea de birouri medii, plus 14%

Esop Consulting a inregistrat, in primele noua luni din 2013, un volum de 424.906 metri patrati de cereri de birouri venite din partea IMM-urilor, cu 14% mai mult decat in primele trei trimestre din 2012.

Ca tranzactii, ESOP a avut o majorare a numarului lor cu 20% in primele noua luni din 2013, fata de aceeasi perioada din 2012, respectiv 81 de tranzactii in 2013 fata de 67 in 2012.

Cresterea volumului total al spatiilor cerute a crescut pe toate segmentele de bugete in primele noua luni ale acestui an, confirmand astfel premisa unui an mai bun decat cel anterior pe piata spatiilor de birouri.

Cei mai multi clienti si-au aratat interesul pentru spatiile de birouri cu tarife de sub 11 euro/mp/luna, mai exact 54% din volumul total al solicitarilor inregistrate in aceasta perioada, a fost pe segmentul de buget de pana in 11 euro/mp/luna.

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

#inchiriere birouri, #companii imobiliare , #Inchiriere birouri