Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Proprietarii de vile de la marginea Capitalei se reintorc in blocurile din oras - 21 Ianuarie 2008

Proprietarii de vile de la marginea Capitalei se reintorc in blocurile din oras - 21 Ianuarie 2008
Sub ochii nepasatori ai autoritatilor, "bordeiele" de lux ce tin de comuna Bragadiru se sufoca in rauri de noroi si troiene de zapada.

Noroaie, gropi, caini comunitari si vile care inoata in mocirla creata de topirea zapezii din ultimele zile. Cateva tuse ale unui peisaj hibernal de pe o ulita a unui cartier de vile de pe soseaua Alexandriei.

Strazile, in fapt sleauri lasate de rotile masinilor care trec printre case, se disting cu greu in zapada amestecata cu pamant. Pietonii trebuie sa ocoleasca cu atentie lacurile formate in mijlocul caii de acces.

Doar stalpii de electricitate, plantati din loc in loc pe cheltuiala locuitorilor din zona, dau o spoiala de civilizatie tabloului rural. Casele de lux, ridicate pe un fost teren agricol din marginea Bucurestilor, apartin, din mila Domnului, de Primaria comunei Bragadiru.

Amortizoarele masinii preiau dureros denivelarile din ceea ce ar trebui sa fie drumul de acces in zona rezidentiala localizata pe soseaua Alexandriei, chiar inainte de podul care te duce spre Bragadiru de Ilfov. soferul care se aventureaza in aceste locuri trebuie sa fie unul experimentat, altfel risca sa ramana impotmolit in namolul care domneste pretutindeni.

Pe sleaul desfundat, nu se vede nici tipenie de om. Doar niste caini dau din coada bucurosi cand mai vad picior de om. Trebuie sa fii amator de sporturi extreme si sa nu strambi din nas daca iti murdaresti pantofii de noroi ca sa te aventurezi pe jos pe aici.

In fata singurului chiosc din zona sta sprijinit de zid un barbat intre doua varste. Este Sorel Tilica, proprietarul micului magazin si al casei din spatele sau. A devenit proprietar aici in urma cu doi ani. si de atunci, desi valuri de amatori de casa pe pamant si-au incercat norocul in "sud-vestul aproape salbatic" al Capitalei, nimic nu s-a schimbat in privinta drumurilor.

"Responsabilitatea revine in totalitate Primariei Bragadiru. Momentan nu stim nimic de la primarie, e inghetata toata treaba. si nici nu mai speram la nimic. Vara e praf, toamna e noroi. Pentru ca apa nu este preluata de canalizarea care nu exista, cand au fost ploile alea mari, a iesit apa si prin beciuri", descrie el problemele locuitorilor din zona.

Unii proprietari nu au mai asteptat dupa primarie si au actionat. Au achizitionat griblura de asfalt cu care au incercat sa reabiliteze drumul. Cheltuiala de 20.000 de lei a facut ca drumul sa arate civilizat pentru o perioada de cateva luni. Acum, dupa ninsoare si topirea zapezii, griblura parca a intrat in pamant. Noroiul este iar la putere.

Retelele de utilitati, extinse pe cheltuiala proprietarilor

Cine s-a bucurat ca a gasit teren mai ieftin atat de aproapede marele oras a trait repede mari dezamagiri. Zona este acoperita doar partial de retele de gaze si curent electric. Iar cei care isi doresc luxul de a avea lumina in vilele de sute de metri patrati trebuie sa scoata sume importante din buzunarul propriu. "Am platit bransamentul la gaze, dar in afara de aceasta cheltuiala pe care o socot fireasca, am fost nevoita sa platesc si conducta de gaze de pe strada.

La curent am platit aproximativ 6.000 de lei pentru extinderea retelei pana in fata casei mele", ne-a spus o locuitoare a cartierului. "Eu am platit 1.800 de lei doar pentru racordarea de la reteaua deja existenta, adica pentru 15 metri de cablu", declara si Sorel Tilica. Cheltuielile pentru extinderea retelei Electrica pot depasi 10.000 de lei. "Am scos din buzunar 13.000 de lei pentru trei stalpi si cablul aferent", povesteste o doamna care nu doreste sa se recomande. Are ea motivele ei, ne marturiseste conspirativ.

Exodul din Bragadiru a inceput!

Primaria Bragadiru, insti-tu-tia care are in custodie drumurile din localitate, inclusiv cele din cartierul de pe Alexandriei, spune ca este normal ca lucrurile sa fie asa cum sunt. "Este logic ca drumurile sa ajunga in stadiul respectiv, intrucat constructiile s-au dezvoltat intr-un ritm extrem de accelerat si masinile de mare tonaj care au circulat pe acele drumuri au contribuit la degradare.

In aceasta faza, de construire si dezvoltare a infrastructurii de locuinte nu se poate actiona in acest sens. Pana nu ai toata infrastructura terminata, pana cand constructiile nu incep sa prinda forma, pana cand cartierul nu incepe sa se inchida nu putem actiona. Ar insemna niste bani aruncati in vant", a declarat pentru "Adevarul" Marin Constantina, consilier al primarului Marin Branzoi. Explicatia lucratorului in administratia locala este insa contrazisa de ce ne povesteste nea Tilica.

"Cartierul asta o sa se extinda mult, e camp pana la Magurele, mai dureaza zece ani pana e gata tot" , spune el cu nervozitate. Situatia i-a determinat de alt-fel pe unii locatari sa vanda casele pentru care au trudit din greu si sa se mute din zona. Alti proprietari care au casele finalizate ezita sa se mute in ele si se gandesc la vanzare. Sunt primele semne a ceea ce ar putea deveni un nou fenomen in imobiliarul autohton: exodul inapoi spre oras. Dar, asa cum spune si consilierul Constantina, "este normal ca, la nivelul Romaniei, sa nu fie multumita toata lumea!".

Situatia locuitorilor din Bragadiru nu e singulara. si cei care au avut proasta inspiratie de a-si construi case in comune din marginea Bucurestiului precum Pantelimon, Jilava sau satul Rosu sunt privati de cel mai elementar confort. Visul de a avea o casa pe pamant s-a transformat, pentru cei mai multi dintre ei, intr-o experienta de cosmar.

Drumul catre casa, motiv de suspendare a carnetului

In cartierul de vile de pe soseaua Alexandriei niciun sofer nu poate intra fara sa incalce legea rutiera, daca vine dinspre Bucuresti. Cei ce se incumeta au nevoie de un curaj vecin cu nebunia si o crasa lipsa de respect fata de lege ca sa faca stanga pentru a intra pe drumul desfundat. si asta pentru ca trebuie sa incalce linia continua dubla, expunandu-se, pe ei si pe pasagerii din masina, la accidente grave.

De altfel, evenimentele rutiere din zona sunt frecvente, iar unele s-au soldat si cu vatamari corporale grave. Solutia legala este continuarea drumului pentru inca aproximativ doi kilometri, in interiorul localitatii Bragadiru, unde se poate vira pe o straduta laturalnica si se poate intoarce masina.

Cheltuiala generata de consumul suplimentar de benzina este insa neinsemnata comparativ cu accidentele ce se evita astfel sau cu restul problemelor de infrastructura din zona.

"Contribuabilii sunt de vina!"

Starea deplorabila a lucrurilor are o explicatie. Ca intotdeauna, in alta parte decat la cel intrebat. Constantina spune ca de vina sunt bugetul mic, alte organe administrative, Electrica si chiar cetatenii care nu isi platesc taxele si impozitele la bugetul local.

"Electrica doreste sa dezvolte aceste retele fara sa investeasca. Ei stiu foarte bine ca bugetul local nu poate asigura necesarul financiar pentru dezvoltarea tuturor retelelor. Ca sa pot electrifica 120 de strazi ar fi nevoie de bugetul local pe 15 ani. Noi ne confruntam oricum cu probleme in colectarea taxelor si impozitelor. Sunt oameni care uita sa-si plateasca taxele si impozitele catre bugetul local. in plus, atat timp cat nu exista o implicare din partea celorlalte autoritati administrative nici nu te poti dezvolta", spune el.

Si asta in timp ce in Germania, spre exemplu, retelele de utilitati sunt dezvoltate de administratiile locale. Astfel, in momentul depunerii actelor pentru autorizatie, primaria localitatii germane declanseaza automat procedura pentru aducerea, pe cheltuiala sa, a utilitatilor la poarta terenului pe care urmeaza a fi edificata constructia. in bugetul pe 2008 al Primariei Bragadiru de Ilfov din Romania nu sunt prevazute cheltuieli pentru extinderea retelelor, ci doar pentru reabilitari ale drumurilor, prin imprastierea de piatra pe caile de acces.

» Este normal ca, la nivelul Romaniei, sa nu fie multumita toata lumea! Pana cand cartierul nu se inchide nu putem actiona. - Marin Constantina,
consilier al primarului din Bragadiru

Megalopolisul Bucuresti, o utopie

Visul frumos al unei "case pe pamant" sau simpla dorinta de a castiga rapid la ruleta terenurilor a generat o efervescenta fara precedent pe piata imobiliara din vecinatatea Capitalei. Despre investitiile in orb si despre neputinta autoritatilor de a aduce civilizatia in mijlocul lanurilor de porumb atentioneaza si profesorul de gestiune imobiliara Artur Silvestri.

"A transforma Bucurestii de azi intr-un oras gigantic, cu o suprafata de noua ori mai intinsa decat aceea de azi, urbanizand tarlalele unde ieri se cultiva grau si porumb este complet iluzoriu. Pretutindeni in lume pretul terenului inactiv din punct de vedere imobiliar creste doar atunci cand i se adauga utilitati si un proiect uman rezonabil", atentioneaza Silvestri.

Vom continua deci sa vedem bordeie de lux, case cu suprafete impresionante, in a caror curte se intra doar cu masina de teren sau cu cizme de cauciuc. Naivitatea celor care au crezut in visul frumos al transformarii rapide a Bucurestiului intr-un megalopolis este aspru pedepsita. "Cat ar trebui sa se cheltuiasca spre a impanzi cu retele de alimentare cu apa, cu electricitate si cu gaze naturale un astfel de Bucuresti, cand azi, cartiere intregi primesc apa de la cismea ca pe vremea lui Pake Protopopescu?", intreaba retoric Silvestri.

<a href=http://www.adevarul.ro/articole/proprietarii-de-vile-de-la-marginea-capitalei-se-reintorc-in-blocurile-din-oras/338516/ target=_blank>Adevarul</a>



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 1028 ori