Retailerii nu mai gasesc spatii comerciale in Romania

Joi, 04 Septembrie 2014, ora 16:01
1788 citiri
Retailerii nu mai gasesc spatii comerciale in Romania
www.botosaneanul.ro

Rata de neocupare in centrele comerciale prime din Romania a scazut sub 5% in primul semestru, fiind pe un trend descendent atat in Bucuresti, cat si in alte orase din tara, evolutie influentata de lipsa de noi dezvoltari si de nevoia retailerilor de a se extinde, potrivit DTZ Echinox.

"Diferenta dintre proiectele de retail prime si cele secundare ramane semnificativa. Proiectele dominante inregistreaza o rata de neocupare sub 5%, atat in Bucuresti, cat si in orasele regionale, in timp ce proiectele secundare inregistreaza o rata de neocupare intre 25 si 30%.

Cu toate acestea, proiectele secundare fara o competitie majora, inregistreaza o rata de neocupare sub 10%. Rata de neocupare va continua un trend descendent si in a doua jumatate a anului, luand in considerare faptul ca proiectele ce urmeaza a fi livrate anul acesta au o rata de ocupare situata in jurul valorii de 90%", mentioneaza compania de consultanta imobiliara, potrivit Mediafax.

Chiriile prime nu au inregistrat schimbari in primul semestru al anului, pentru proiectele de retail performante din Bucuresti situandu-se intre 60 - 70 euro/metru patrat/luna, in timp ce in afara Capitalei chiria in centrele dominante variaza intre 25 - 35 euro/metru patrat/luna. DTZ arata ca pana la sfarsitul anului nu se intrevad schimbari majore ale nivelului chiriilor prime.

Stocul modern de spatii de retail era la sfarsitul primului semestru de 2,787 milioane metri patrati, 31% din aceasta suprafata fiind inregistrata in Bucuresti. Centrele comerciale reprezinta 60%, in timp ce parcurile de retail si galeriile comerciale detin 25%, respectiv 15% din stocul total.

"In Romania, densitatea spatiilor moderne de retail la mia de locuitori se mentine la 138 metri patrati, iar pana la sfarsitul anului anticipam ca va ajunge la 141 metri patrati. Densitatea spatiilor moderne de retail la mia de locuitori din Capitala este de 465 metri patrati", se mai arata in raport.

Dintre centrele comerciale aflate in constructie, doar doua sunt inaugurate in 2014, respectiv Vulcan Value Centre Bucuresti, deschis joi, si Targu Jiu Shopping City, planificat pentru octombrie, ambele proiecte fiind dezvoltate de fondul sud-african de investitii NEPI. Per ansamblu, volumul livrarilor anuntate pentru acest an este la cel mai scazut nivel din ultimii 12 ani.

In prezent, in tara sunt in constructie, cu livrare anuntata in 2015, trei proiecte de retail cu o suprafata totala de 144.000 metri patrati, aproximativ 65% din aceasta suprafata fiind in Bucuresti. In 2015 este anuntata si livrarea celui mai mare proiect de retail din Romania din ultimii patru ani - Mega Mall - cu o suprafata inchiriabila de 72.000 metri patrati dezvoltat de NEPI in Bucuresti. Un alt proiect important ce urmeaza a fi livrat in 2015 este Coresi Shopping Center dezvoltat de Immochan in Brasov.

"Daca in anii trecuti orase mari, precum Brasov sau Timisoara, care s-au aflat constant in atentia dezvoltatorilor, nu au inregistrat activitate pe segmentul constructiilor de spatii moderne de retail, anul viitor in ambele orase sunt anuntate livrari de centre comerciale. Din aceasta perspectiva, 2015 se preconizeaza a fi cel mai bun an din ultimii patru, in cazul in care toate proiectele anuntate a fi livrate se concretizeaza", a declarat Bogdan Marcu, head of retail department al DTZ Echinox.

In primul semestru din 2014 principalii retaileri din FMCG au deschis in total 70 de unitati, majoritatea supermarketuri si magazine de proximitate.

"Retailerii de fashion si-au mentinut planurile de expansiune, atentia lor fiind indreptata catre proiectele cu performanta dovedita. Retaileri internationali analizeaza conditiile si caracteristicile pietei din Romania, iar pana la sfarsitul acestui an anticipam intrarea unor nume noi pe piata locala", mai arata DTZ.

In prima jumatate a anului, noi intrari au fost inregistrate in principal pe segmentele sport, fashion si produse cosmetice.

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

#spatii comerciale ocuupate mall, #rate neocupare spatii comerciale , #Spatii comerciale