Romania - subdezvoltata in ceea ce priveste spatiile comerciale moderne

Luni, 07 Aprilie 2008, ora 16:15
1317 citiri
Romania - subdezvoltata in ceea ce priveste spatiile comerciale moderne

Romania ramane in continuare subdezvoltata din punct de vedere al spatiilor comerciale moderne in comparatie cu alte tari din Europa Centrala si de Est, iar pentru a compensa acest lucru dezvoltatorii au anuntat deja zeci de proiecte, arata ultimul raport al companiei Jones Lang LaSalle. "Bucurestiul, o capitala europeana importanta, ramane slab reprezentata la acest capitol, cel al spatiilor comerciale moderne in comparatie cu alte tari din Europa Centrala si de Est. Ca urmare, interesul dezvoltatorilor a crescut rapid, ajungandu-se la o posibila aglomerare a centrelor comerciale in cazul in care toate proiectele propuse in tara vor fi finalizate", se arata in raportul JLL.


Stocul modern de spatii comerciale este in continuare foarte limitat in Bucuresti, cu numai 167.000 mp cuprinsi in cele cinci centre comerciale moderne precum si aproximativ 60.000 mp spatii de retail in galerii comerciale. In anul 2007 au fost livrate pe piata numai doua extensii - Bucuresti Mall (8.500 mp) si City Mall (5.000 mp).


In principalele orase din tara au fost finalizate spatii de peste 250.000 mp in centre comerciale de tip mall, parcuri de retail si galerii comerciale. Cele mai importante proiecte sunt in Cluj, unde au fost livrati peste 100.000 mp la sfarsitul anului trecut (Polus Center si Iulius Mall) si in Targu Mures, unde au fost finalizate proiectele European Retail Park si Mures Mall (aproximativ 54.000 mp).


Pentru 2008, compania GTC a anuntat deschiderea a trei centre comerciale in Suceava, Buzau si Piatra Neamt. De asemenea,  Mivan are doua proiecte in Bucuresti si Oradea, BelRom inca doua proiecte in Bacau si Braila, Red Management va livra primele doua proiecte in Arad si Braila in timp ce Omilos va livra de asemenea proiecte in Oradea si Iasi.


Studiul JLL mai precizeaza ca este putin probabil ca toate proiectele anuntate sa fie finalizate si doar anumiti dezvoltatori vor reusi pe piata. "Succesul fiecarui proiect va depinde in mare masura de securizarea comerciantilor de tip ancora (principali), care in prezent au o politica agresiva de exztindere pe piata locala", sustin analistii imobiliari ai companiei de consultanta Jones Lang LaSalle.


Potrivit acestora, spatiile disponibile pe arterele comerciale principale sunt limitate, drept urmare rata de nerecuperare este scazuta si chiriile maxime se situeaza in intervalul 80-120 euro/mp/luna. In acelasi timp, pentru centrele comerciale din Bucuresti, chiria medie este cuprinsa in intervalul 25-31 euro/mp/luna, desi un spatiu comercial de 100 mp cu un bun amplasament se poate inchiria si cu 80-100 euro/mp/luna. Chiria medie in centrele comerciale din orasele secundare variaza intre 17-25 euro/mp/luna. Serviciile de intretinere sunt cuprinse intre 7-10 euro/mp/luna si includ si taxele de promovare.


Jones Lang LaSalle furnizeaza servicii de consultanta pentru achizitii si vanzari de proprietati, investitii si management imobiliar, fiind prezenta cu peste 150 de reprezentante in peste 450 de orase din 50 de state. Compania a inregistrat in 2006 venituri de peste doua miliarde de dolari si detine un portofoliu de peste un miliard de metri patrati in intreaga lume.