Tesco ar putea intra in Romania in 2013, prin achizitia Carrefour - Interviu Prof. Dr. Ion Radu Zilisteanu

Luni, 07 Ianuarie 2013, ora 13:05
7496 citiri
Tesco ar putea intra in Romania in 2013, prin achizitia Carrefour - Interviu Prof. Dr. Ion Radu Zilisteanu

Britanicii de la Tesco ar putea intra pe piata romaneasca de retail in 2013, prin achizitia Carrefour, in conditiile in care piata locala ofera inca multe oportunitati de dezvoltare, preconizeaza analistul imobiliar Prof. Dr. Ion Radu Zilisteanu, in cadrul unui interviu pentru Business24.

El mai considera ca prima parte a anului 2013 va fi una linistita pe segmentul centrelor comerciale, fara falimente, iar in cea de-a doua parte a anului sunt asteptate noi lansari de malluri, cu sanse mari de succes.

Dezvoltatorii continua sa investeasca pe piata centrelor comerciale, in ciuda falimentelor din ultimii ani. Care sunt perspectivele acestei piete pe termen mediu?

Avem doua malluri falimentare in Bucuresti: City Mall si Liberty Center. Grand Arena a intrat in insolventa la sfarsitul lui decembrie 2012. Acest mall a plecat cu niste probleme inca de la bun inceput.

Primul minus a fost momentul deschiderii, in 2009, cand criza deja incepuse. Al doilea motiv este, desi poate parea ciduat, faptul ca nu are cinematografe. Se pare ca mallurile cu cinematografe sunt mai atractive decat cele fara.

Investitia a fost de peste 180 milioane de euro, veniturile anuale se ridica la putin peste 7 milioane de euro si datoriile la 66 milioane de euro. In plus, din cele 180 de spatii comerciale din galerie, numai 80 sunt ocupate. Gradul de ocupare a fost mic de la inceput, iar pe parcurs au mai plecat dintre ele. Kiabi a plecat din Romania, alti retaileri au inchis magazinele din diverse alte motive. Asadar, era previzibila insolventa.

Investitorii care inca raman in domeniul centrelor comerciale profita in momentul de fata de niste oportunitati oferite de criza. Pretul terenurilor este la jumatate fata de perioada de boom, iar preturile materialelor de constructii si manopera sunt, de asemenea, mai scazute decat in perioada de boom.

In urma mai multor analize facute pe piata retailului, s-a constatat ca Romania are inca mari disponibilitati de constructie de spatii comerciale. In plus, in ultimii doi trei ani, s-a apasat pedala foarte mult pe comertul de proximitate.

Dupa falimentul rasunator al Mic.ro, diverse lanturi de retail au incercat sa exploateze aceasta nisa: Mega Image a evoluat cu o viteza foarte mare in aceasta directie, pe urma este franciza La Doi Pasi a lantului Metro, Profi etc. Asadar, exista resurse de dezvoltare in urnatorii ani.

Ce sanse de succes au noile proiecte - Promenada Mall si AFI Palace Ploiesti, ale caror lansari au fost anuntate in octombrie 2013?

E greu sa faci predictii intr-un moment de criza, dar consider ca pot avea succes. Cu toate acestea, nu vorbim de un succes imediat, ci unul care se va construi in timp.

Preconizati noi falimente in 2013?

Din cate cunosc eu situatia din piata, in prima jumatate a anului nu se prefigureaza falimente pe acest segment, iar in cea de-a doua parte anului e greu de spus.

Care sunt principalele provocari ale anului 2013, pe piata centrelor comerciale?

Provocarile sunt legate de identificarea unor terenuri care sa fie cat mai potrivite pentru constructia de malluri si spun acest lucru, in conditiile in care repartitia geografica a mallurilor nu este tocmai coerenta. Sunt zone in care concentrarea este destul de mare si aici ma refer la sudul Bucurestiului, unde sunt patru malluri importante. O alte provocare este provincia, datorita perspectivelor oraselor mari din tara.

In 2013 se va produce o reconfigurare a pietei de retail, prin achizitia de catre Auchan a 20 din cele 24 magazine Real si prin decizia de rebranduire sub sigla Auchan a acestor magazine. Se vor produce multe reasezari, mai ales in privinta relatiilor cu furnizorii.

Asadar, Auchan se consolideaza, Real dispare, dar cea mai interesanta evolutie a avut-o Kaufland, care a trecut pe primul loc intr-un mod foarte discret. Cei de la Kaufland si-au asumat niste riscuri: de exemplu, au mizat pe Pitesti, unde au deschis doua magazine. Cred ca ceilalti retaileri ar trebui sa fie atenti la Kaufland.

Un alt element interesant este legat de posibila intrare pe piata romaneasca a unor alti retaileri. Unul din marile lanturi din lume, care a tatonat piata romaneasca timp de mai multi ani, este grupul britanic Tesco. Putem asista la o intrare a grupului Tesco, cel mai probabil, prin achizitia Carrefour.

Carrefour a luat niste decizii strategice la nivel global in legatura cu configurarea business-ului: a iesit de pe piete ca Singapore sau mai aproape de noi, Grecia si Turcia, unde erau asociati cu oameni de afaceri locali. Asadar, au decis sa vanda acestor oameni de afaceri cota pe care o detineau. A pierdut din profitabilitate la nivel global si s-ar putea sa se concentreze pe mai putine piete.

#intrare Tesco Romania, #Tesco achizitie Carrefour, #iesire Carrefour Romania, #falimente malluri Bucuresti, #piata centre comerciale , #Spatii comerciale