Jumatate din soselele programate de guvern sa fie construite prin concesiune sunt in intarziere. Strategia de dezvoltare a infrastructurii rutiere pana in 2013, adoptata de guvern anul trecut, anunta finalizarea in sapte ani a cel putin 578 de kilometri de autostrada si a peste 500 de kilometri de drumuri expres, construite in regim de concesiune. Adica un parteneriat intre stat si constructori. Realitatea din teren contrazice asteptarile din birou: in 2013 ar putea fi gata mai putin de jumatate din drumurile planificate de guvernul actual.
Motivul: intarzierea marilor proiecte, cum
ar fi autostrada Targu-Mures - Iasi (307 km). „Daca o terminam in 2014- 2015 e
chiar OK“, ne-a declarat Stefan Szobotka, directorul de comunicare al Companiei
Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR).
Cu termen de finalizare in 2013, autostrada
care va lega Ardealul de Moldova se afla abia la stadiul de studiu de
prefezabilitate. „Sunt peste 300 de kilometri. Sper sa fim suficient de destepti
incat sa acordam contracte respectand cele trei tronsoane in care este impartita
autostrada“, a adaugat Szobotka. Cu termen nou de incepere a lucrarilor undeva in
2009-2010, autostrada Targu- Mures - Iasi, va fi cel de-al treilea mare proiect
de constructie de autostrazi prin concesiune, dupa Comarnic-Brasov (tronson al
autostrazii care va lega Capitala de Brasov) si centura pe profil de autostrada
a Bucurestiului. Pentru Comarnic - Brasov, concesiunea trebuia „rezolvata“ in
martie, dar nu a fost realizata nici pana azi.
In campania electorala pentru Bucuresti,
candidatul-ministru al transporturilor Ludovic Orban promitea un constructor
pentru centura Capitalei pana la sfarsitul acestui an. Termenul a fost si in
cazul acesta decalat: 2009.
Drumuri expres fara constructor si licitatie
Nici drumurile expres, varianta ieftina la
care Transporturile au apelat in lipsa banilor, nu au mai mult succes. Daca la inceputul
anului, Mihai Grecu, fostul director de la CNADNR, anunta ca in 2008 vor incepe
lucrarile pe mai bine de 350 de kilometri de drumuri expres, toamna prinde
compania de autostrazi fara constructor ales sau licitatie organizata pe toate
cele patru drumuri expres considerate prioritare: Craiova - Pitesti, Arad -
Oradea, Petea - Satu-Mare - Baia-Mare, Sebes - Turda. Toate aceste proiecte
aveau anuntate termene de finalizare 2010-2011, termene care au fost impinse cu
un an sau chiar doi, cum este cazul Sebes - Turda. „Acest drum va fi pe deplin
util in momentul in care Coridorul IV va ajunge la Pades si Autostrada
Transilvania la Turda. Termenul de finalizare este 2012-2013“, ne-a declarat
Szobotka.