Autostrazi doar pe hartie

Luni, 25 August 2008, ora 02:21
2025 citiri
Autostrazi doar pe hartie

Jumatate din soselele programate de guvern sa fie construite prin concesiune sunt in intarziere. Strategia de dezvoltare a infrastructurii rutiere pana in 2013, adoptata de guvern anul trecut, anunta finalizarea in sapte ani a cel putin 578 de kilometri de autostrada si a peste 500 de kilometri de drumuri expres, construite in regim de concesiune. Adica un parteneriat intre stat si constructori. Realitatea din teren contrazice asteptarile din birou: in 2013 ar putea fi gata mai putin de jumatate din drumurile planificate de guvernul actual.

Motivul: intarzierea marilor proiecte, cum

ar fi autostrada Targu-Mures - Iasi (307 km). „Daca o terminam in 2014- 2015 e

chiar OK“, ne-a declarat Stefan Szobotka, directorul de comunicare al Companiei

Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR).

 

Cu termen de finalizare in 2013, autostrada

care va lega Ardealul de Moldova se afla abia la stadiul de studiu de

prefezabilitate. „Sunt peste 300 de kilometri. Sper sa fim suficient de destepti

incat sa acordam contracte respectand cele trei tronsoane in care este impartita

autostrada“, a adaugat Szobotka. Cu termen nou de incepere a lucrarilor undeva in

2009-2010, autostrada Targu- Mures - Iasi, va fi cel de-al treilea mare proiect

de constructie de autostrazi prin concesiune, dupa Comarnic-Brasov (tronson al

autostrazii care va lega Capitala de Brasov) si centura pe profil de autostrada

a Bucurestiului. Pentru Comarnic - Brasov, concesiunea trebuia „rezolvata“ in

martie, dar nu a fost realizata nici pana azi.

 

In campania electorala pentru Bucuresti,

candidatul-ministru al transporturilor Ludovic Orban promitea un constructor

pentru centura Capitalei pana la sfarsitul acestui an. Termenul a fost si in

cazul acesta decalat: 2009.

 

Drumuri expres fara constructor si licitatie

 

Nici drumurile expres, varianta ieftina la

care Transporturile au apelat in lipsa banilor, nu au mai mult succes. Daca la inceputul

anului, Mihai Grecu, fostul director de la CNADNR, anunta ca in 2008 vor incepe

lucrarile pe mai bine de 350 de kilometri de drumuri expres, toamna prinde

compania de autostrazi fara constructor ales sau licitatie organizata pe toate

cele patru drumuri expres considerate prioritare: Craiova - Pitesti, Arad -

Oradea, Petea - Satu-Mare - Baia-Mare, Sebes - Turda. Toate aceste proiecte

aveau anuntate termene de finalizare 2010-2011, termene care au fost impinse cu

un an sau chiar doi, cum este cazul Sebes - Turda. „Acest drum va fi pe deplin

util in momentul in care Coridorul IV va ajunge la Pades si Autostrada

Transilvania la Turda. Termenul de finalizare este 2012-2013“, ne-a declarat

Szobotka.