Lucrarile la cele cinci drumuri se estimeaza ca vor incepe in a doua parte a acestui an, iar valoarea proiectului ar putea fi in jurul a 300 de milioane de euro. Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) a demarat zilele trecute licitatiile pentru selectarea companiilor care vor construi aproximativ 90 de kilometri de sosea cu doua si trei benzi pe sens in jurul celor cinci municipii. "Estimam ca lucrarile se vor incheia in doi ani de la data semnarii contractelor.
Garantia acordata de constructori va fi de
trei ani“, spune Dorin Debucean, director general adjunct al CNADNR.
Surse oficiale din Ministerul
Transporturilor estimeaza la trei milioane de euro pretul unui kilometru de
ruta ocolitoare.
Proiectul va fi finantat partial dintr-un
imprumut rambursabil acordat de Banca Internationala de Reconstructie si
Dezvoltare, institutie financiara a Bancii Mondiale. Linia de credit a fost
deschisa in 2004 si are o valoare de 225 de milioane de dolari. Doua treimi din
bani sint destinati redresarii sectorului rutier, iar restul sint dedicati
transportului feroviar.
Folosirea banilor la construirea celor
cinci centuri ocolitoare este singura modalitate care va permite Ministerului
Transporturilor sa nu piarda banii. Potrivit datelor oficiale ale bancii,
ministerul condus acum de Ludovic Orban a tras pina in iulie 2007 sub 3% din
banii aflati la dispozitia sa. Imprumutul expira in iulie anul viitor, iar
sumele necheltuite vor fi pierdute.
Varianta de ocolire a municipiului Bacau va
trece prin estul acestui oras si va face legatura intre DN2, DN11 si DN15.
Contractul va consta in executia a aproximativ 29,8 km de drum nou cu o latime
de 14,50 km cu 3 benzi de circulatie pe sens.
Aproximativ jumatate din aceasta centura va
avea profil de autostrada deoarece bypass-ul va fi parte a autostrazii
Buzau-Bacau-Iasi. La Brasov, centura ocolitoare va lega DJ 103A cu DN73, in
estul si nordul municipiului. Varianta de ocolire va avea o lungime
aproximativa de 23 km si o latime de 18,50 m.
Varianta de ocolire Reghin se va intersecta
cu DN15, DN16 si DN15A si va avea o lungime de 10,44 km cu o latime de 10
metri. Anumite sectoare de drum pot include si banda a treia, arata
documentatia de licitatie. Centura ocolitoare la Tirgu-Mures va fi realizata in
estul municipiului si va avea o lungime de 11,9 km de drum nou cu doua si trei
benzi de circulatie pe sens. CNADNR nu a facut inca publice date despre centura
ocolitoare a municipiului Medias.
Conditiile de participare la licitatie puse
de CNADNR impreuna cu Banca Mondiala discrimineaza participantii la licitatie
si sint la limita legii achizitiilor publice. Desi in Romania lucrarile rutiere
sint posibile cel mult noua luni pe an, din cauza temperaturilor scazute,
licitatia este deschisa doar firmelor care dovedesc ca in fiecare din ultimii
zece ani au lucrat cel putin cite zece luni.
Vor fi acceptate la licitatii doar firmele
cu o cifra de afaceri superioara lucrarilor pe care le vor efectua. In cazul
centurii Tirgu-Mures, valoarea anuala estimata a lucrarilor este de 20 de
milioane de euro (6 kilometri anual la un pret aproximativ de 3,5 milioane de
euro), insa nu vor fi primite decit firmele care au avut o cifra de afaceri de
cel putin 30 de milioane de euro.
Conditiile incalca legislatia romaneasca,
ce impune ca exigentele sa fie „proportionale“ cu valoarea propriu-zisa a
lucrarilor. Aceeasi legislatie mai spune ca nu trebuie sa existe o discriminare
a participantilor prin formularea criteriilor de calificare. Mihai Grecu, seful
CNADNR, nu a putut fi contactat pentru a lamuri continutul caietelor de
sarcini, realizate de institutia pe care o conduce.