Patrol d''honeur!

Marti, 01 Noiembrie 2005, ora 08:06
1554 citiri

O fi fost sau nu indopat cu steroizi pe linia de asamblare, practic nici nu mai conteaza acest amanunt, Nissan Patrol inspira forta de la prima vedere. Departe de a fi o masina frumoasa, aspectul colturos si feroce il plaseaza automat in categoria A"monstrilorA" pe patru roti, fiind devansat doar de mult mai fitosul Hummer.

Nissan Patrol nu este o masina de oras, in ciuda faptului ca exista suficient de multi A"inconstientiA" care o chinuiesc pe stradute inguste sau in ambuteiajele din centru. Iar cand vine vorba de parcat, disconfortul este evident. Si nu-l compenseaza nici macar cu privirile invidioase ale celorlalti participanti la trafic. Singura consolare ar fi aceea ca la volanul unui Patrol ai sentimentul ca te poti urca lejer pe celelalte masini ca sa-ti faci loc. Acesta este, de fapt, principalul atu: senzatia de siguranta, care are in totalitate acoperire in realitate. Odata ajuns pe locul soferului, ceea ce nu este tocmai simplu din cauza garzii la sol de 22 de cm, beneficiezi de tot confortul unei limuzine, plus privirea superioara, la propriu si la figurat.

Daca lasam la o parte figurile de Bucuresti, A"fratele cel mareA" al lui Nissan trebuie scos la aer curat pentru a-si proba adevaratele calitati. Pe sosea se comporta acceptabil, in sensul ca, odata atinsa (destul de greu) viteza de croaziera de 140 km/h, pare ca nimic nu-l mai poate opri. In afara, desigur, de pedala de frana, care trebuie apasata cu piciorul drept, si nu cu stangul, din reflex, in lipsa ambreiajului! Cu un pic de rabdare (sau mai putina in caz de panta) atinge si 160 km/h, dar nu pentru viteza ne cumparam un asemenea gigant.

Ca n-ati dat degeaba 36.000 de euro (plus taxe) veti realiza cu adevarat abia dupa ce parasiti soseaua si intrati in mediul natural al oricarui A"off-roadA". Acolo, totul depinde de abilitatea soferului. Daca el stie, masina poate. Noi am chinuit Patrol-ul prin locuri unde si cu piciorul te-ai fi gandit de doua ori daca sa te aventurezi, iar raspunsul a fost ferm: da!

Exista si o explicatie tehnica pentru acest fapt. Puntile rigide fata/spate permit o adaptare perfecta a rotilor la terenurile cu grad de dificultate ridicat, in timp ce cursa lunga a suspensiilor si garda la sol generoasa contribuie la capacitatea vehiculului de a urca pe teren stancos. In utilizarea zilnica pe drumurile acoperite cu macadam, Patrol opereaza cu tractiune simpla, toata puterea fiind dirijata spre rotile din spate. Cand suprafata de rulare devine inselatoare, poate fi selectata imediat tractiunea 4x4, cu raport inalt, prin intermediul unui al doilea levier de transmisie, amplasat pe consola centrala. Si trecerea la tractiunea 4x4 cu raport jos se poate face imediat, de aceasta data la viteze de pana la 40 km/h, pentru a se asigura o deplasare off-road fara probleme.

Pentru trasee off-road dificile, ar-senalul electronic al automobilului Patrol include un sistem de blocare a diferentialului spate - actionat prin intermediul unui comutator aflat pe consola centrala, pentru comoditatea utilizarii - si o bara stabilizatoare spate care poate fi decuplata de pe locul conducatorului auto.

Daca vehiculul ruleaza cu mai putin de 24 km/h, o simpla apasare a unui buton de pe plansa de bord va decupla bara stabilizatoare spate, permitandu-i sa parcurga fara probleme terenul denivelat gratie unei si mai bune articulari a puntii spate.

Radu Preda

Saptamana Financiara