Scaderea numarului de tranzactii cu apartamente noi face ca aceia care investesc in ansambluri rezidentiale sa caute noi metode pentru atragerea de clienti. Faza in care erau de ajuns discounturi in momentul in care se lansa proiectul a trecut, iar analistii spun ca se vor cauta noi metode de promovare a ofertelor.
Analistii spun ca nu vor fi reduceri de
preturi, deoarece acestea ar afecta imaginea proiectului, dar ca dezvoltatorii
care vor avea probleme in a-si vinde produsele vor lansa diverse promotii pe o
perioada determinata de timp, pentru a nu ramane cu apartamentele pe stoc. Cele
mai afectate vor fi proiectele ridicate prin credit bancar.
Facilitatile acordate pot imbraca diverse
forme. Conform celor de la compania imobiliara Esop, in unele cazuri se poate
vorbi despre conditii de plata speciale fata de oferta standard, mai ales in
ceea ce priveste avansul. In alte cazuri se opteaza pentru includerea locului
de parcare sau a boxei in pret. Aceste anexe de obicei se platesc separat. In
aceste cazuri sunt discounturi de mii de euro, in conditiile in care un loc de
parcare intr-un ansamblu rezidential din zona Capitalei costa cel putin 5.000
de euro, dar poate ajunge la 20.000 de euro, in cazul ansamblurilor de lux.
Exista si alte metode prin care
dezvoltatorii incearca sa atraga mai multi cumparatori. “Cele mai intalnite
sunt ofertele prin care la achizitia unor apartamente se ofera cadou finisaje
de calitate superioara, mobila de bucatarie, uneori aceasta este complet
utilata, mergandu-se pana la autoturisme noi pentru un numar limitat de
apartamente. Nu sunt de neglijat nici discounturile, care au un impact
deosebit, in valoare de 3.000, 5.000 de euro sau chiar 19%, cat este valoarea
TVA, ca in cazul unui proiect imobiliar pentru care se ofera aceasta reducere
pe o perioada limitata”, spune Gabriel Voicu, consultant in cadrul companiei
Colliers.
Vanzari slabe
In ultimul trimestru al anului trecut s-au
vandut in Capitala 2.600 de locuinte noi, in vreme ce in primul trimestru din
acest an s-au vandut 2.000 de unitati rezidentiale. In aprilie si mai s-au
comercializat alte 500 de locuinte, sustin specialistii Colliers. “Numarul
tranzactiilor cu locuinte noi a scazut cu 30-50%”, spune Ilinca Paun,
directorul Departamentului rezidential al Colliers International. Preturile
apartamentelor noi sunt intre 1.150 si 2.200 de euro, preturi la care se adauga
TVA. Pretul mediu pentru proiectele lansate in acest an este de 1.500 euro/mpc,
fara TVA.