Ce inseamna stresul la locul de munca

Joi, 14 Mai 2009, ora 07:50
3513 citiri
Ce inseamna stresul la locul de munca

Stresul este normal. Toata lumea simte stresul legat de munca, familie, decizii, viitor si altele. Stresul este atat fizic, cat si mental. Este cauzat de evenimentele majore ale vietii, precum boli, pierderi de orice fel, schimbari ale responsabilitatilor sau ale asteptarilor legate de munca, promovari si altele. Evenimentele minore zilnice pot fi, de asemenea, cauza de stres. Acest gen de stres nu este atat de aparent, insa impactul sau constant si cumulativ il transforma intr-un impact major.

Ca raspuns la aceste stresuri zilnice, organismul creste automat tensiunea arteriala, frecventa cardiaca, frecventa respiratorie, metabolismul si fluxul sangvin in muschi. Acest raspuns la stres este menit sa ajute organismul sa reactioneze rapid si eficient la situatiile presante.

Totusi, cand reactionezi in mod constant la situatiile stresante, fie acestea minore sau majore, fara sa faci ajustarile fizice, psihice si emotionale necesare pentru a le contracara efectul, poti experimenta stresul, care iti va afecta starea de bine si sanatatea. Este esential sa intelegi evenimentele cauzatoare de stres, atat interne, cat si externe, indiferent de cum le percepi, spun expertii in resurse umane, pentru about.com.

Stresul poate sa fie si pozitiv. Ai nevoie de o anumita cantitate de stres pentru a avea performante profesionale satisfacatoare. Cheia in managementul stresului este determinarea cantitatii potrivite de stres care iti va oferi energie, ambitie si entuziasm versus cantitatea nepotrivita de stres, care va dauna sanatatii si starii tale de bine.

Caracteristici, trasaturi si probleme importante legate de stres

In timp ce fiecare persoana este diferita si traieste evenimente diferite care determina stres, exista totusi cateva lucruri comune, care afecteaza aproape universal pe toata lumea. Acestea sunt reprezentate de agentii stresori pe care vrei sa-i intelegi cel mai mult si doresti sa iei masuri pentru a le preveni efectele.
•    Lipsa de control
•    Pierderea directiei
•    Sentimente de vinovatie sau esecul de a-ti asuma responsabilitati
•    Mai multe responsabilitati decat timp disponibil pentru a le gestiona
•    Schimbari, mai ales cele pe care nu le-ai initiat sau instituit
•    Nesiguranta
•    Astepari mari de la propria persoana

Ce afecteaza capacitatea ta de a face fata stresului?

In perioadele dominate de stres si nesiguranta, poti anticipa cateva probleme si oportunitati previzibile. De exemplu, in timpul oricarei schimbari, membrii unei organizatii au:

•    Modalitati diferite in care privesc schimbarea. Unii oameni prezinta dificultati in acceptarea si adaptarea la schimbare si incertitudine; altii vor imbratisa schimbarea si o vor privi ca pe o mare oportunitate. Unii oameni initiaza schimbarea; altii prefera sa adopte o atitudine status quo.

•    Experienta diferita in managementul stresului si in managementul schimbarii. Ceea ce este devastator pentru un individ poate sa fie motiv de incitare pentru altul sau doar sa irite usor o a treia persoana. Teoretic, oamenii devin mai priceputi in a gestiona stresul si schimbarea odata cu experienta.

•    Unii oameni au nevoie sa discute despre ce ii supara. Altii sufera in tacere. Unii se calmeaza dupa ce se plang. Altii vorbesc si vorbesc si vorbesc, dar sprijina schimbarea. Unii cauta cai de a sabota schimbarile si de asubmina eforturile de a merge inainte.

•    Diferite niveluri de stres si schimbare care se petrec in alte zone ale vietii lor.

•    In timpul schimbarii, oamenii vor suporta diferite grade de impact generat de situatia prezenta. De asemenea, acestia vor avea parte si de diferite grade de sprijin din partea familiei, prietenilor, sefului si colegilor.

Toate acestea si multe altele au impact asupra abilitatii tale de a gestiona stresul si schimbarea la locul de munca, de a continua sa functionezi in mod productiv. Este important sa recunosti faptul ca oamenii care experimenteaza stresuri si schimbari majore pot sa nu fie capabili de aceeasi performanta de care dadeau dovada in mod obisnuit.

Stresul poate determina probleme fizice, emotionale si comportamentale, care iti afecteaza sanatatea, nivelul de energie, starea de bine, starea de alerta mentala si relatiile personale si profesionale. Poate cauza, de asemenea, adoptarea unei atitudini defensive, lipsa motivatiei, dificultati de concentrare, accidente, productivitate scazuta si conflicte interpersonale.

Prea mult stres poate cauza si probleme minore, precum insomnii, iritabilitate, dureri de spate si musculare sau dureri de cap, si poate contribui, ca factor de risc, la dezvoltarea diverselor boli amenintatoare de viata, precum hipertensiunea arteriala si bolile cardiovasculare.

In perioadele sau situatiile stresante, oamenii se invinuiesc deseori pe sine pentru ca se simt slabi si incapabili sa faca fata. Frecvent, managerii nu inteleg progresia normala a schimbarii sau situatiile generatoare de stres si se asteapta ca angajatii sa revina imediat la nivelul maxim de productivitate dupa un eveniment stresant. Acest lucru nu se intampla.

Stresul vine din schimbare

Oamenii dezvolta atasamente la nivel profund de grupurile de lucru, structurile organizationale, responsabilitatile personale si modalitatile de implinire profesionala. Cand oricare dintre acestea este modificata, prin alegeri personale sau prin procese organizationale fata de care nu se simt implicati sau se simt chiar inlaturati, apare o perioada de tranzitie. In timpul acestei tranzitii, oamenii se pot astepta la sentimente de melancolie, pe masura ce merg inainte si incearca sa se integreze intr-un mediu nou.

Cand te gandesti la stresul de la locul de munca, intelegerea acestor componente legate de stres, situatiilor care induc stresul si raspunsul angajatilor la acesta te poate ajuta atat pe tine, cat si pe personalul tau sa gestionati eficient stresul si schimbarea.

#cariera, #job, #manager, #sanatate, #stres , #stiri Impact