Comunicarea vestilor rele, o provocare pentru manageri

Luni, 17 Ianuarie 2011, ora 17:29
4935 citiri
Comunicarea vestilor rele, o provocare pentru manageri

Fie ca incepi o conversatie despre concedieri, ca esti nevoit sa comunici o situatie financiara proasta sau ca ai de-a face cu performanta scazuta a angajatilor, rolul de comunicator al vestilor proaste este una dintre cele mai dificile sarcini pentru un manager. Tine minte ca vei fi judecat in urma actiunilor tale, indiferent daca sunt momente bune sau proaste pentru companie. O manageriere deficitara a situatiilor dificile iti va sabota orice sansa de a imbunatati situatia companiei, in viitor, sunt de parere expertii in HR citati de Inc.com.

Chiar daca nu iti este greu sa infrunti adevarul, anxietatea produsa de gandul ca o mica greseala ar putea avea un impact foarte mare asupra subordonatilor tai, a productivitatii lor si asupra intregii companii, te va controla in fiecare moment.

Gasirea celei mai bune modalitati de a amortiza impactul vestii despre disponibilizari, inghetarea salariilor sau mustrarile individuale este un aspect ingrijorator chiar si pentru liderii companiilor de top.

Cauta modalitati prin care sa ii tratezi cat mai corect pe angajatii tai si asigura-te ca si ei te respecta ca pe un adevarat lider, te sfatuiesc expertii.

Nu evita sa punctezi aspectele negative

Una dintre cele mai mari greseli facute cand cineva are de adus vestile proaste, este amanarea momentului.

Daca eviti sa stai de vorba cu angajatii tai pana in ultimul moment, tot ce reusesti sa faci este sa amplifici tensiunile din cadrul grupului.

Unele companii fac greseala de a nu asigura feedback constant, iar cand situatia ajunge in punctul cel mai dificil, singura optiune ramane concedierea.

Chiar si cand un singur angajat ridica probleme cel mai indicat este sa infrunti situatia, imediat ce intrevezi existenta unei probleme, decat sa o lasi sa se amplifice si sa creeze un mediu de lucru toxic.

Daca trebuie sa anunti in cadrul companiei evenimente precum concedieri, fuziuni si alte probleme financiare, incearca sa o faci cat mai repede, inainte ca zvonurile si informatiile false sa circule de la un angajat la altul.

Fii clar si concis

Concizia este una dintre problemele cele mai des intalnite la managerii care au de adus vesti proaste angajatilor lor.

De cele mai multe ori acestia exagereaza cu explicatiile, consuma foarte multa energie si formuleaza afirmatii sub diferite forme, gravitand in jurul mesajului propriu-zis.

Audienta in general este bulversata de astfel de prezentari, de aceea specialistii te sfatuiesc sa fii cat mai direct, fara sa ambalezi prea frumos mesajul.

Nu incerca sa fii evaziv si nici sa transformi totul intr-o gluma, intrucat vestile proaste sunt de obicei serioase, iar oamenii tai au nevoie de respect in aceste momente.

Repeta mesajul daca este nevoie, astfel incat angajatii sa inteleaga ce vor presupune aceste schimbari, pentru companie.

Specialistii te sfatuiesc sa prezinti contextul intai, apoi sa prezinti vestea proasta si in continuare sa explicit in ce va consta schimbarea , ca rezultat al vestilor proaste.

Asuma-ti responsabilitatea


Daca tu esti cel delegat sa faci un astfel de anunt, fie intr-o sedinta sau o intalnire individuala, tebuie sa iti asumi responsabilitatea deciziei.

Nu te poti ascunde in spatele argumentului ca ai fi doar mesagerul acelei vesti, pentru ca este cea mai nefericita abordare, spun expertii.

Pentru a-ti pastra credibilitatea in fata angajatilor, trebuie neaparat sa iti controlezi singur emotiile.

Poate ca nu esti in masura sa prezinti intreaga poveste care a determinat compania sa ia decizia cu pricina, insa este absolut necesar sa fii capabil sa explici care au fost cauzele.

Acest lucru nu ii va scuti pe angajati de efectele deciziei, dar macar vor fi constienti ca nu are legatura directa cu persoana lor.

Tine cont de momentul, dar si de mediul prin care transmiti mesajul

Nimic nu poate fi mai neplacut pentru angajati decat sa primeasca o veste prin e-mail, de aceea specialistii te sfatuiesc sa spui lucrurile in fata, chiar daca asta inseamna sa ii privesti in ochi sau sa le auzi dezamagirea in voce.

Daca e un grup mai mare de angajati, ai putea sa il imparti in grupuri mai putin numeroase, pentru ca in cadrul acestor grupuri oamenii se simt intr-o oarecare legatura emotionala si le este mai usor sa adreseze intrebari.

Exista si avantaje pentru grupurile mari, iar acestea intervin mai ales in ideea in care zvonurile si barfele nu mai au cum sa apara, daca acelasi mesaj a fost ascultat de toata lumea.

In discutiile particulare, expertii te sfatuiesc sa te asiguri ca mai exista inca o persoana in incapere, in afara de tine si angajat, de preferat un reprezentant al departamentului de HR.

In ceea ce priveste momentul ales, parerile expertilor sunt impartite, dar majoritatea sunt de acord ca pentru un mesaj transmis unei corporatii, cel mai indicat este sa astepti pana la sfarsitul zilei, in mijlocul sau la sfarsitul saptamanii.

Daca toata lumea este concediata, nimeni nu va astepta pana la sfarsit pentru a-si pregati CV-ul si a parasi cladirea, spun specialistii.

Angajatii vor observa seriozitatea situatiei daca alegi sa il inviti pe unul dintre ei in afara cladirii pentru a purta o discutie.

Ca o masura de "protectie", ai putea sa pornesti o sesiune de intrebari din partea angajatilor si raspunsuri, astfel incat acestia sa se simta implicati in procesul decizional.

#veste, # concediere, # manager, # companie , #stiri Impact