Congestionarile in traficul de marfuri provoaca pierderi anuale de 140 miliarde euro statelor europene

Joi, 31 Mai 2007, ora 12:02
986 citiri

Congestionarile in traficul de marfuri si de calatori provoaca statelor europene pierderi anuale ce depasesc 140 miliarde de euro, potrivit estimarilor Conferintei Europene a Ministrilor de Transport (CEMT), organizata in perioada 30 - 31 mai la Sofia.

'Pierderile depasesc 1,1 la suta din PIB-ul anual al statelor europene, deci circa 140 miliarde euro anual, si constau in special in costuri economice, datorita intarzierilor cu care marfurile sau persoanele ajung la destinatie', a declarat joi secretarul general CEMT, Jack Short.

Statele Unite conduc in topul mondial al costurilor provocate de congestionari, cu pierderi de circa 200 miliarde dolari pe an.

Principalul responsabil de congestionarile din traficul mondial este transportul rutier, mare parte din congestionari fiind provocate pe autostrazi, drumuri nationale, pe strazile marilor orase ale lumii si in vami.

De asemenea, traficul maritim pe raurile interioare si cel oceanic este si el responsabil de intarzieri din cauza lipsei de coordonare cu traficul feroviar, inca insuficient pentru a putea face fata dezvoltarii traficului de containere. De exemplu, potrivit datelor Uniunii Europene a Navigatiei Fluviale, in UE 25 transportul de barje detine circa 5,7 la suta din transportul total de marfa, comparativ cu 72,6 la suta - drumuri, 16,5 la suta - cai ferate si 5,6 la suta - conducte. in urmatorii 20 de ani, traficul de containere se asteapta sa creasca cu circa patru -sase la suta pe an.

Potrivit datelor oferite de CEMT, traficul va creste in medie cu 50 la suta pe majoritatea mijloacelor de transport in urmatorii 20 de ani, ceea ce impune gasirea unor solutii pentru dezvoltarea infrastructurii, care nu mai poate tine pasul cu dezvoltarea economica globala.

Infrastructura de transport trebuie sa se dezvolte concomitent cu dezvoltarea comertului international, estimat la 117.000 miliarde dolari anual de Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE).

Alaturi de traficul rutier si cel de barje, precum si traficul din marile orase, aeroporturile produc congestionari din cauza ratei extrem de ridicate de crestere a traficului.

Potrivit Eurocontrol, ce realizeaza managementul de trafic la nivelul Uniunii Europene, costurile provocate de congestionari in aviatia europeana vor atinge 50 miliarde de euro pana in 2020.

'Trebuie sa tinem seama de impactul pe care dezvoltarea il are asupra transportului. Europa Centrala si de Est este una din cele mai afectate zone de congestionari, pentru ca mai ales aici dezvoltarea transportului nu a putut tine pasul cu dezvoltarea economica', a explicat secretarul general CEMT.

Jack Short a spus ca tari precum China sau India au si ele probleme in gestionarea traficului. In Europa, zonele cu cele mai mari probleme in ceea ce priveste congestionarea sunt Marea Britanie (in special in zona periurbana), Germania (in zona de sud-vest, pe reteaua rutiera si pe raurile interioare), Olanda si Nordul Italiei.

Acesta a subliniat ca principalele solutii pentru rezolvarea problemei congestionarilor sunt: utilizarea cat mai eficienta a infrastructurii existente, impunerea unei politici de preturi de catre fiecare stat in parte pentru a taxa traficul in special in orase, pe autostrazi si in porturi, si dezvoltarea unei infrastructuri adecvate pentru toate mijloacele de transport.

Congestionarea va ramane o problema in urmatorii zece ani deoarece ritmul de crestere economica, de circa trei la suta pe an pe plan mondial in aceasta perioada, si 10 la suta in China si India, va depasi in continuarea capacitatea de dezvolare a mijloacelor de transport, au conchis ministrii transporturilor din CEMT.

In ceea ce priveste Romania, Ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, a declarat ca autoritatile se vor concentra pe dezvoltarea infrastructurii rutiere, prin constructia unui sistem de autostrazi, si pe modernizarea sistemului de cale ferata.

De asemenea, o atentie deosebita va fi acordata Portului Constanta si porturilor de pe Dunare.

'Porturile de pe Dunare trebuie sa se administreze singure pentru ca doar asa vor putea raspunde nevoilor investitionale, deoarece vor avea si oportunitati odata cu importanta pe care Uniunea Europeana o ofera traficului pe canalele interioare', a declarat ministrul Transporturilor.

In Portul Constanta, Romania va investi in dezvoltarea capacitatii feroviare pentru asigurarea transferului marfurilor, in cadrul unui proiect cu o valoare de circa 20 milioane de euro, urmand sa se construiasca si un pod peste Canalul Dunare - Marea Neagra, care sa contribuie la crearea unei legaturi intre sudul si nordul portului, costul proiectului fiind estimat la 28,8 milioane euro, finantarea urmand sa fie asigurata din fonduri europene si de la bugetul de stat.

Pe Dunare, Romania deruleaza doua proiecte, in colaborarea cu Bulgaria, pentru asigurarea unor conditii optime de navigatie pe intreg sectorul si pentru cresterea adancimilor pe sectorul Calarasi - Braila.

CEMT este o organizatie internationala ce reuneste ministrii transporturilor din 44 de tari europene, si alti sapte ministri ai transporturilor din Statele Unite, Canada, Noua Zeelanda, Australia, Maroc,Coreea de Sud si China ca asociati, Mexic avand statutul de observator.

Organizatia a fost infiintata in 1953 si actioneaza sub egida OCDE.

<b>Bloombiz</b>

(Sursa: <a href=http://www.rompres.ro/ target=_blank>Rompres</a>)