Cum functioneaza creierul, intr-o zi de munca

Duminica, 03 Iulie 2011, ora 12:40
2584 citiri
Cum functioneaza creierul, intr-o zi de munca

Un lider are nevoie de ceva mai mult decat un IQ respectabil, el trebuie sa aiba si aptitudini sociale iesite din comun. O analiza a modului in care functioneaza creierul uman iti ofera informatii consistente despre valoarea acestor aptitudini "soft" pentru orice lider. Chiar stiinta a demonstrat ca cei mai buni lideri sunt cei care creeaza o atmosfera favorabila unui statut decent, favorabila sigurantei, autonomiei, corectitudinii, dar si deschisa catre bunastarea oamenilor din echipa. 

Majoritatea vad relatia de lucru ca pe o tranzactie economica in care oamenii ofera munca lor in schimbul salariului lunar. La unele joburi, un numar mai mare de ore de munca se transpune chiar intr-o recompensa financiara pe masura, insa tot mai multe cercetari au aratat ca factorul financiar primeaza in motivarea angajatilor.

O indeplinire corecta a nevoilor sociale de baza pentru orice om, de a fi respectat, de a fi in siguranta, de a avea autonomie si de a fi tratat corect sunt, in cele mai multe cazuri, mai importante decat banii, potrivit Forbes.

Viata la birou, un sistem social

Chiar daca unii oameni ar descrie mediul de la job drept “o mare familie”, neurologii au demonstrat ca locul de munca este receptionat de catre creier ca un sistem social.

Interactiunile sociale au o pondere uriasa in decizia angajatilor de a ramane intr-o companie, iar energiile pozitive primite de la sefi sau colegi pot imbunatati starea psihica pentru intreaga zi.

Tocmai de aceea, lipsa unei interactiuni sociale cu colegii de serviciu sau un mediu dominat de critici sunt cele mai dese motivatii pentru demisia oamenilor din orice companie.

Cat de important este ca liderii sa trateze mediul de lucru ca un sistem social

Angajatii care se simt subapreciati prin mustrari, taieri de salariu sau din cauza unei sarcini sub nivelul lor profesional sufera un soc neurologic.

Experienta de acest tip este egala cu durerea fizica, spun specialistii.

Chiar daca angajatii stiu sa isi tempereze reactiile si unii chiar abordeaza situatia rational, acestia se transforma inevitabil in angajati superficiali, care se tem sa se mai dedice companiei, deoarece contextul social ii impiedica sa faca asta.

Studiile au aratat ca perceptia amenintarilor este mai puternica decat dorinta de a obtine recompense, intrucat raspunsul la amenintare se produce mult mai repede, iar atentia este atrasa la nivel biologic.

Odata cu aparitia unei amenintari se instaleaza adrenalina, si este nevoie de o perioada de timp pana sentimentul dispare complet.

Iata cateva cazuri concrete in care stilul de leadership are un impact considerabil asupra angajatilor:

Liderul increzator

Daca un lider este increzator in fortele proprii, el ofera angajatilor un sentiment de siguranta, oricat de grele ar fi momentele prin care trece echipa. Aceasta atitudine creste probabilitatea ca angajatii sa se concentreze asupra sarcinilor, ceea ce duce si la o crestere a performantelor.

Liderul care “pune mana” sa rezolve sarcinile, in situatii-limita

Daca liderul ar realiza ca  micromanagementul ameninta statutul angajatilor si autonomia lor, atunci ar putea avea doar de castigat: angajatii stiu sa invete din greseli.

Liderul care se ascunde sub o “masca”

Daca acest tip de lider ar intelege ca oamenii se simt amenintati de sefii care nu afiseaza emotii, ar reusi sa devina mai deschis si mai bun, implicit, mai eficient.

#angajati, #creierul, #creierul la munca, #cum functioneaza creierul, #job, #lider, #loc de munca , #stiri Impact