Deloitte: Deficitul de infrastructura este insuficient acoperit prin fonduri publice

Joi, 17 Decembrie 2009, ora 15:27
1446 citiri
Deloitte: Deficitul de infrastructura este insuficient acoperit prin fonduri publice

In contextul in care guverne din lumea intreaga elaboreaza planuri de stimulare menite sa relanseze cresterea economica, o pondere semnificativa de fonduri este alocata pentru proiecte de infrastructura publica. 

Nivelul respectiv este insa insuficient pentru necesarul global de infrastructura, potrivit unor rapoarte publicate recent de Deloitte.

Mai mult, analizele arata ca acest deficit ar putea fi din ce in ce mai dificil de acoperit, in conditiile in care recesiunea globala si restrictiile de pe piata creditarii au marcat dramatic mecanismele de finantare pentru proiecte de infrastructura.

Noile tendinte economice si impactul asupra finantarii pentru infrastructura, mai ales cu privire la proiectele de tip Parteneriat Public Privat (PPPs), se regasesc in rapoartele "Parteneriatul pentru valoare: Structurarea eficienta a Parteneriatelor Publice Private" si "Peisaj in schimbare pentru finantarea infrastructurii".

Potrivit acestor rapoarte, deficitul de infrastructura poate fi acoperit doar daca sectorul public implementeaza metode inovatoare de finantare si solutii flexibile care sa se adapteze la mediul in schimbare.

"Intr-o tara emergenta cum este Romania, nevoia de infrastructura se resimte cu atat mai puternic", subliniaza George Mucibabici, Presedinte Deloitte Romania si lider al echipei specializate in proiecte din sectorul public romanesc.

In acelasi timp, fondurile publice disponibile pentru astfel de lucrari sunt mult mai mici.

De mentionat ca termenul generic infrastructura nu se refera doar la transport, ci include o multitudine de facilitati de utilitate publica (sisteme de canalizare, de iluminat, de management al deseurilor, facilitati de divertisment, sport si petrecere a timpului liber, institutii de invatamant, spitale, inchisori, etc).

Ministerul Transporturilor isi propune sa dezvolte 2.000 de kilometri de autostrazi pana in 2013, in conditiile in care un kilometru de autostrada presupune investitii in jur de 5 milioane de euro.

In acelasi timp, nevoia de infrastructura in alte domenii este la fel de mare, costurile totale fiind aproape imposibil de acoperit prin fonduri publice si europene.

"Se impune astfel alternativa finantarii in parteneriat cu sectorul privat, model care a avut rezultate remarcabile in intreaga lume

. Initiativele de acest fel lansate recent in Romania (unele deja concretizate prin contracte) reprezinta un semnal pozitiv.

Putem enumera aici concesionarea Aeroportului Bacau, autostrada Bucuresti-Brasov, autostrada de centura a municipiului Bucuresti, proiectul parcarilor subterane din Bucuresti, proiectul NetCity sau proiectul de dezvoltare a zonei turistice Pestera Padina", continua George Mucibabici.

Infrastructura va cantari tot mai mult in balanta investitorilor Rapoartele Deloitte arata ca in urmatorii cinci ani, infrastructura va cantari tot mai mult in deciziile investitorilor de stabilire a operatiunilor.

Totodata, restrictiile de pe piata de credit ingreuneaza activitatea de colectare a fondurilor necesare dezvoltarii proiectelor de infrastructura.

Sectorul public trebuie sa dea dovada de creativitate si flexibilitate in contextul unui mediu economic in schimbare, iarmModelele traditionale de finantare si dezvoltare a proiectelor de infrastructura trebuie sa fie inlocuite de modele inovatoare si de o abordare hibrida.

Structura si finantarea conform modelului PPP trebuie trebuie sa se adapteze la conditiile in schimbare de pe pietele financiare, sunte de parere expertii Deloitte.

In contextul crizei, costurile de constructie au scazut, iar activitatea in domeniu este estimata sa revina la nivelul din 2008 abia in 2011.

Sectorul privat trebuie sa aiba un rol permanent in dezvoltarea infrastructurii si a serviciilor publice aferente.

"Guvernele depun eforturi uriase pentru a satisface nevoia de infrastructura si vor trebui sa foloseasca mecanisme de finantare si solutii de livrare inovatoare pentru a depasi aceste provocari", spune Greg Pellegrino, liderul global Sector Public in cadrul Deloitte Touche Tohmatsu.

Rapoartele au fost realizate in baza bunelor practici si perspectivelor celor peste 750 de experti PPP din cadrul retelei Deloitte la nivel global. 

#deloitte, # deficit, # de, # infrastructura, # fonduri, # publice , #stiri Impact