Factorii de stres ascunsi ai locului de munca

Luni, 10 August 2009, ora 23:13
3211 citiri
Factorii de stres ascunsi ai locului de munca

Poate ca nu face parte din descrierea jobului, dar stresul la locul de munca vine odata cu fiecare job. Un studiu recent a indicat faptul ca 78% dintre angajati sunt stresati si epuizati din punct de vedere profesional.

Exista cativa factori evidenti care cresc nivelul de stres, precum volumul mare de munca, termenele-limita sau seful exigent. Insa exista si alti factori declansatori de stres, care pot fi mai putin evidenti. Acesti “triggeri ascunsi” contribuie la experienta negativa a angajatului si, in final, duc la epuizare.

Masurarea nivelului de stres

In noua sa carte despre stresul la locul de munca, "Overworked, Overwhelmed and Underpaid," autorul Louis Barajas identifica cateva semne care indica faptul ca ai putea fi aproape de epuizare:

•         Lucrezi frecvent mai mult de 40 de ore pe saptamana.

•         Te-ai gandit serios sa iti dai demisia sau sa-ti cauti un alt job, cel putin o data in ultima luna.

•         Ai ratat cel putin un termen-limita important in ultimele 6 luni.

•         Iti amani vizitele la doctor pentru ca nu ai timp si bani sa te duci.

•         Esti mai stresat si mai putin sigur de finantele tale fata de cum erai acum 5 ani.

Declansatorii “ascunsi” ai stresului

Unii agenti stresori ascunsi nu sunt atat de evidenti in fata colegilor sau a sefului, precum este, de exemplu, o gramada de dosare neatinse pe biroul tau. Insa aceste elemente nevazute au un impact tot atat de mare asupra nivelului tau de stres, scrie CareerBuilder.com.

Barajas a identificat cativa instigatori la stres “secreti”, care pot avea un impact negativ asupra ta:

Iti iei problemele profesionale acasa si le lasi sa-ti afecteze viata personala. Poate fi dificil sa definesti limita intre viata profesionala si cea personala. Cand la birou lucrurile devin haotice, responsabilitatile profesionale se pot insinua in viata ta personala. Daca lipsa de echilibru se revarsa apoi si asupra mediului de lucru, poate, de asemenea, sa se transforme intr-un cerc vicios.

Nu ai timp sa-ti iei concediu sau lucrezi cat timp esti in vacanta. Daca nu te poti deconecta complet de munca, vei fi incapabil sa profiti de beneficiile relaxarii si odihnei.
Competitia la locul de munca si barfele. Poate fi o provocare destul de mare sa atingi obiectivele stabilite si sa respecti termenele-limita, insa daca lucrezi intr-un mediu competitiv, trebuie sa fii cu un ochi si pe colegi. Daca esti tinta unor barfe sau daca esti in centrul unei lupte pentru putere, nivelul tau de stres poate sari din grafic.

Te simti subapreciat. Multi angajati nu simt, pur si simplu, ca sunt apreciati pentru munca pe care o depun. Desigur, compensatiile si beneficiile sunt considerate aprecieri ale muncii efectuate, insa un simplu “multumesc” sau o exprimare personala a recunostintei deseori lipsesc, ceea ce ii determina pe oameni sa creada ca munca lor este in zadar.

Patru modalitati de a gestiona factorii declansatori ai stresului

Sa faci fata cererilor de la serviciu si vietii de acasa poate parea imposibil cand te afli intr-o zona de epuizare, insa este important sa refaci echilibrul dintre viata personala si cea profesionala.

In cartea sa, Barajas vorbeste despre oamenii care au perspectiva cu “centru dublu”. Acesti oameni atribuie aceeasi prioritate atat muncii, cat si vietii de acasa si, potrivit unui alt studiu, acestia au parte de mai putin stres. Barajas sugereaza 4 strategii care ii ajuta pe angajati sa atinga acest echilibru.

1. Stabileste limite clare si stricte intre munca si restul vietii tale. Barajas spune ca este important sa definesti locul in care tragi linie intre munca si viata personala. “Oamenii cu ‘dublu centru’, cand sunt la munca, se concentreaza total asupra sarcinilor pe care le au de realizat.

Totusi, in momentul in care pleaca de la birou, lasa in spate tot ce este legat de lucru. Rareori isi iau de lucru acasa si nu sunt disponibili pentru problemele de serviciu in afara orelor de lucru.”

2. Concentreaza-te pe ceea ce faci in momentul respectiv. “Sa fii prezent fizic nu este atat de important daca nu esti prezent si psihic si emotional,” spune Barajas.

“Cand iti concentrezi toata atentia pe ceea ce faci si cand esti prezent fizic, psihic si emotional, descoperi ca poti oferi si poti castiga cat poti de mult din sarcina sau relatia respectiva.”

3. Ia-ti timp de odihna si recuperare. Este grozav sa ai capacitatea sa-ti atingi si sa-ti depasesti obiectivele la munca, dar este important sa retii ca, pe termen lung, sa ai grija de tine este o investitie profitabila atat din punct de vedere profesional, cat si personal. Barajas sugereaza angajatilor sa creeze o atmosfera in care acest lucru sa fie posibil.

“Ofera-ti posibilitatea de a petrece timp facand orice te ajuta sa-ti incarci bateriile, chiar daca asta inseamna sa nu faci absolut nimic,” scrie acesta.

4. Fii clar cu privire la prioritatile tale. “Cand simti ca muncesti prea mult, adevarul este ca ai pierdut din vedere care iti sunt prioritatile,” spune Barajas. “Trebuie sa iti clarifici ce este important pentru tine. Una dintre cele mai bune metode de a face asta este sa creezi o schita a obiectivelor , a rolurilor, valorilor si relatiilor tale.

Astfel, te vei simti mai implinit si mai putin stresat – nu doar la locul de munca, ci per total, din toate punctele de vedere.”

#cariera, #factor, #job, #munca, #stres , #stiri Impact