Mai mult de o treime din romani consider? c? in 2009 va fi recesiune

Joi, 22 Ianuarie 2009, ora 11:41
1203 citiri
Mai mult de o treime din romani consider? c? in 2009 va fi recesiune

Mai mult de o treime din romani consider? c? in 2009 va fi recesiune ?i doar 8% prev?d pentru acest an o cre?tere similar? anilor preceden?i, dar p?streaz?, in acela?i timp, o viziune optimist? asupra viitorului, potrivit unui studiu realizat de firma de cercetare Unlock.

Studiul, pe tema perceptiei romanilor asupra efectelor crizei, a fost realizat la inceputul lunii decembrie a anului trecut, la comanda firmei de relatii publice Civitas Global, prin interviuri telefonice, in Bucuresti.

Cercetarea realizata de Unlock indica faptul ca

actuala criza financiara are un caracter latent, in sensul ca oamenii

se asteapta ca aceasta sa se intample, dar fara sa ii resimta efectele.

Astfel, romanii se asteapta ca viata lor de zi cu zi sa fie

afectata, prin majorarea preturilor la alimente sau utilitati de

exemplu, dar pastreaza, in acelasi timp, o viziune optimista asupra

viitorului.

Totodata, persoanele chestionate par sa nu aiba conturata o

strategie clara in privinta situatiei actuale, fiind mai degraba

dispusi sa se adapteze la evenimentele viitoare.

Referitor la anul 2009, 36% dintre romani considera ca va fi

recesiune, 23% cred ca economia va stagna, iar 30% dintre persoanele

intervievate apreciaza ca economia va creste usor. Numai 8% sunt de

parere ca economia va inregistra o crestere semnificativa.

In cazul efectelor crizei financiare, romanii considera ca cel mai

puternic vor fi afectate piata imobiliara (77%), somajul (71%) si

deficitul bugetar (71%). Totodata, 65% dintre cei chestionati considera

ca standardul de viata va fi afectat, iar 62% cred ca efectele crizei

se vor resimti in pretul alimentelor.

Romanii au cea mai mare incredere in comunicare si media (61%), turism (59%) si educatie (46%). La polul opus se situeaza agricultura (31%), publicitatea (30%) si bancile (27%).

Din punct de vedere al domeniilor care vor fi influentate de criza,

romanii considera ca sectorul constructiilor (64%), cel auto (60%) si

bancile (58%) vor fi printre cele mai afectate, urmate de agricultura

(54%) si asigurari (51%).

Printre cele mai ingrijoratoare efecte, sau cele care se vor resimti

in viata de zi cu zi, persoanele intervievate apreciaza ca

posibilitatea cresterii pretului la utilitati (71%), deprecierea leului

(69%) sau cresterea pretului alimentelor (64%) vor avea un impact

puternic.

In schimb, cel mai putin probabila este posibilitatea pierderii

locului de munca, identificata ca o problema serioasa numai de 34%

dintre respondenti.

In privinta cheltuielilor pentru diverse bunuri, romanii vad o

scadere a cheltuielilor pe toate categoriile de produse, de la

alimente, utilitati si concedii pana la electrocasnice si mobila, in

proportii egale, ceea ce denota mai degraba prudenta in comportamentul

persoanelor intervievate, care manifesta in continuare apetit pentru

consum.