Mai mult de o treime din romani consider? c? in 2009 va fi recesiune ?i doar 8% prev?d pentru acest an o cre?tere similar? anilor preceden?i, dar p?streaz?, in acela?i timp, o viziune optimist? asupra viitorului, potrivit unui studiu realizat de firma de cercetare Unlock.
Studiul, pe tema perceptiei romanilor asupra efectelor crizei, a fost realizat la inceputul lunii decembrie a anului trecut, la comanda firmei de relatii publice Civitas Global, prin interviuri telefonice, in Bucuresti.
Cercetarea realizata de Unlock indica faptul ca
actuala criza financiara are un caracter latent, in sensul ca oamenii
se asteapta ca aceasta sa se intample, dar fara sa ii resimta efectele.
Astfel, romanii se asteapta ca viata lor de zi cu zi sa fie
afectata, prin majorarea preturilor la alimente sau utilitati de
exemplu, dar pastreaza, in acelasi timp, o viziune optimista asupra
viitorului.
Totodata, persoanele chestionate par sa nu aiba conturata o
strategie clara in privinta situatiei actuale, fiind mai degraba
dispusi sa se adapteze la evenimentele viitoare.
Referitor la anul 2009, 36% dintre romani considera ca va fi
recesiune, 23% cred ca economia va stagna, iar 30% dintre persoanele
intervievate apreciaza ca economia va creste usor. Numai 8% sunt de
parere ca economia va inregistra o crestere semnificativa.
In cazul efectelor crizei financiare, romanii considera ca cel mai
puternic vor fi afectate piata imobiliara (77%), somajul (71%) si
deficitul bugetar (71%). Totodata, 65% dintre cei chestionati considera
ca standardul de viata va fi afectat, iar 62% cred ca efectele crizei
se vor resimti in pretul alimentelor.
Romanii au cea mai mare incredere in comunicare si media (61%), turism (59%) si educatie (46%). La polul opus se situeaza agricultura (31%), publicitatea (30%) si bancile (27%).
Din punct de vedere al domeniilor care vor fi influentate de criza,
romanii considera ca sectorul constructiilor (64%), cel auto (60%) si
bancile (58%) vor fi printre cele mai afectate, urmate de agricultura
(54%) si asigurari (51%).
Printre cele mai ingrijoratoare efecte, sau cele care se vor resimti
in viata de zi cu zi, persoanele intervievate apreciaza ca
posibilitatea cresterii pretului la utilitati (71%), deprecierea leului
(69%) sau cresterea pretului alimentelor (64%) vor avea un impact
puternic.
In schimb, cel mai putin probabila este posibilitatea pierderii
locului de munca, identificata ca o problema serioasa numai de 34%
dintre respondenti.
In privinta cheltuielilor pentru diverse bunuri, romanii vad o
scadere a cheltuielilor pe toate categoriile de produse, de la
alimente, utilitati si concedii pana la electrocasnice si mobila, in
proportii egale, ceea ce denota mai degraba prudenta in comportamentul
persoanelor intervievate, care manifesta in continuare apetit pentru
consum.