MECMA: Pricipalele produse pe care Romania le poate exporta: petrol, gaze, materiale de constructie

Luni, 08 Noiembrie 2010, ora 13:18
3030 citiri
MECMA: Pricipalele produse pe care Romania le poate exporta: petrol, gaze, materiale de constructie

Printre prioritatile sectoriale ale fiecarei regiuni a tarii sunt petrolul, gazele naturale, petrochimia, materialele de constructie, subansamblele si instalatiile sanitare, se arata in Strategia Nationala de Export a Romaniei 2010-2014, lansata luni in dezbatere publica de Ministerul Economiei, informeaza NewsIn.

"In cadrul strategiilor regionale se propun prioritati sectoriale specifice fiecarei regiuni, care pot diferi de cele prioritare la nivel national. Astfel, regiunile active au prioritizat urmatoarele sectoare: petrol si gaze naturale, petrochimie in regiunea de Sud, logistica in aprovizionarea cu materii prime din regiunea de Nord-Est, materiale de constructie in regiunea Vest si subansamble si instalatii sanitare in regiunea Nord-Vest", potrivit proiectului.

Totodata, strategiile regionale de export vor contribui la dezvoltarea regionala: prin implementarea de proiecte si programe de dezvoltare rurala orientate spre export (turism rural, IT&C, mobila, artizanat, textile, viticultura), prin programe pentru stimularea crearii de aliante de afaceri, inclusiv asociatii de marketing, la nivel local in cadrul sectoarelor care au potential de multiplicare ridicat, cum ar fi produsele agricole si procesarea de alimente, precum si prin incurajarea descentralizarii capacitatii de export de la orase catre zone rurale, incurajarea crearii de aliante intre producatori.

De asemenea, strategiile regionale de export vor genera crearea de locuri de munca si vor contribui la protectia mediului.

Potrivit unei harti a clusterelor cu potential, in baza unor date ale Comisiei Europene precum si a unui studio efectuat de GTZ in luna februarie 2010, acestea ar fi: agrofood, imbracaminte, incaltaminte, moda, publicatii si materiale de constructii, pentru Bucuresti si judetul Ilfov, agrofood, imbracaminte si incaltaminte, pentru nord-est, lemn, olarit si vinuri, pentru zona de centru a tarii, geotermal, confectii si IT&C, pentru nord-vest, IT&C si automotive, pentru vest, turism, agrofood si automotive, pentru sud-vest, automotive, electrotehnica, turism, agrofood, imbracaminte si incaltaminte, pentru sud, si constructii navale, metal si logistica, pentru Constanta.

De asemenea, potrivit analizei nationale SWOT a Strategiei de Export 2010-2014, punctele slabe ale economiei romanesti sunt: politicile economice guvernamentale, finantarea dificila, restrictiile din legislatia muncii, practicile antreprenoriale locale, dependenta ridicata de piata UE, procentul ridicat de falimente (in special printre IMM-uri), costurile in crestere pentru desfasurarea de afaceri, coordonare regionala si planificarea urbana/rurala slaba.

Alte puncte slabe ar fi lipsa de coordonare la nivel sectorial pentru cresterea competentei inovative si incapacitatea de a oferi pe nise de piata la furnizori exteri specializati. (SWOT reprezinta acronimul pentru cuvintele englezesti Strengthts - puncte forte, Weaknesses- puncte slabe, Opportunities - oportunitati si Threats - amenintari, n.r.)

"Punctele slabe ale Romaniei in consolidarea mediului de afaceri consta in lipsa acuta de experti in finante, capacitatea redusa a companiilor romanesti de adaptare la schimbarile de pe piata, nevoia de a creste transparenta institutiilor financiare romanesti, scaderea volumului tranzactiilor bursiere, precum si lipsa solutiilor pentru ca datoriile sa nu limiteze competitivitatea companiilor", se mai arata in documentul citat.

Conform analizei, Romania are resurse importante de competitivitate, care sunt insuficient valorificate in ceea ce priveste stabilitatea mediului de afaceri, predictibilitatea, sau infrastructura fizica si de afaceri, eficienta institutionala si de afaceri.

"Analiza SWOT a economiei romanesti, in comparatie cu analiza SWOT 2005, arata ca Romania continua sa pastreze avantaje competitive in ceea ce priveste costul resurselor umane, dar raman inca vulnerabilitati importante. Apartenenta la UE amplifica oportunitatile economice si de export. Cu toate acestea, lipsa de capital social, situatia mediului de afaceri si slabe abilitati manageriale de a face fata concurentei bazate pe tendinta de inovare si noilor modele de afaceri sunt in continuare un obstacol in calea performantelor globale la export", mai arata strategia.

Se estimeaza ca in 2010 Romania va inregistra o scadere a performantei sale economice, plasandu-se pe locul 47, fata de locul al 32-lea in 2009.

Aspectele negative ale performantelor economice din Romania sunt legate de lipsa de investitii directe si de investitii pe pietele de capital straine, scaderea veniturilor din turism si scaderea PIB-ului.

In ceea ce priveste eficienta oporationala, in 2010 sunt necesare imbunatatiri in transparenta procesului licitatiilor publice, limitarea pietei negre care impiedica dezvoltarea economiei reale si promovarea reglementarilor care sa opreasca competitia neloiala.

Dupa cresterea continua intre 2000-2008, anul 2009 a fost marcat de instabilitate si declinul clar al economiei.

Perspectivele de redresare a economiei romanesti depind de cererea pietelor de export si de capacitatea noastra de a cauta, identifica si implementa cele mai potrivite politici pe termen mediu si lung de crestere durabila, se mai specifica in SNE 2010-2014. 

In ierarhia destinatiilor de export in 2009, pe primele 3 locuri se afla Germania, Italia si Franta.

In primele 20 de destinatii ale exporturilor, tarile din afara UE cu potential semnificativ sunt: Turcia, Federatia Rusa, Republica Moldova, Ucraina, China si Kazahstan.

Principalele produse exportate de Romania in 2009 au apartinut urmatoarelor grupe de marfuri: masini si echipamente de transport; diverse articole si bunuri manufacturate clasificate dupa materiale brute, care au reprezentat circa 80% din totalul exporturilo

Singurele grupe de produse care au cunoscut cresteri la export fata de anul precedent au fost: masini si echipamente de transport (plus 19%), bunuri manufacturate clasificate dupa materii prime (mai mult cu 9,2%), alimente si animale vii (in crestere cu 2,8%).

Exporturile pentru toate celelalte categorii de produse au scazut, cea mai slaba performanta fiind atribuita urmatoarelor grupe de produse: combustibili minerali, lubrifianti si materiale conexe, materiale brute, chimice si produse conexe, cu rate de scadere cuprinse intre 25 - 45%. Daca analizam datele 2006-2009, se remarca faptul ca, exceptand anul 2009, exportul romanesc a avut un ritm de crestere mediu de 13%, fiind considerat un indicator dinamic. Se remarca in special dinamismul deosebit al grupului autovehicole si alte mijloace de transport.

Romania se mentine in continuare pe locul al 54-lea din cele 58 de economii analizate in topul competitivitatii la nivel mondial, totalizand 47.481 de puncte din 100 posibile, potrivit Centrului IMD a Cartii Anuale a Competivitatii Mondiale.

In anul 2009, exportul regiunii Nord - Est a atins 12,4 miliarde euro, in scadere cu 20,8% comparativ cu valoarea inregistrata in anul 2008, iar exportul regiunii Sud - Est a atins 3,4 miliarde euro, in scadere cu 25,4% comparativ cu valoarea inregistrata in anul 2008.

Totodata, exportul regiunii Sud - Muntenia a fost de 4,8 miliarde euro, in scadere cu 0,9% comparativ cu valoarea inregistrata in anul anterior, in timp ce exportul regiunii Sud - Vest Oltenia a atins anul trecut 1,65 miliarde euro, in scadere cu 35,2%.

Apoi, exportul regiunii Vest a atins 4,14 miliarde euro, in scadere cu 16,2% comparativ cu valoarea inregistrata in anul 2008, iar in regiunea de Nord - Vest, exportul a atins 3,9 miliarde euro, in crestere cu 1,1% comparativ cu valoarea inregistrata in 2008.

In ceea ce priveste regiunea Centrala, exportul a atins anul trecut 3,6 miliarde euro, in scadere cu 14,7% comparativ cu cel din 2008. Exportul regiunii Bucuresti - Ilfov a atins anul trecut 6,1 miliarde euro, in scadere cu 14% comparativ cu valoarea inregistrata in anul 2008.

"In consecinta, pentru toate regiunile Romaniei, elaborarea in parteneriat public-privat a unor strategii regionale de competitivitate, cu participarea structurilor asociative ale mediului de afaceri si a autoritatilor publice locale este necesara pentru cresterea competitivitatii regiunii in comertul international", se mai arata in Strategia de Export a Romaniei 2010-2014.

Ministerul Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri a lansat in dezbatere publica Strategia Nationala de Export a Romaniei 2010-2014.

Acesta este al doilea exercitiu de acest tip pentru Romania, dupa SNE 2005-2009.

Procesul de elaborare al noii SNE a inceput in anul 2009 si a continuat pe tot parcursul anului 2010 intr-un parteneriat public-privat.

Redactarea SNE 2010-2014 a presupus consultari cu mediile de afaceri, a fost facuta in contextul provocarilor legate de efectele crizei globale si tinteste a obtine un raspuns strategic adecvat pentru comunitatea exportatorilor romani, care este beneficiarul principal al acestui proces.

Strategia a fost totodata elaborata conform metodologiei de lucru a Centrului International de Comert de la Geneva (ITC), utilizata in fazele de analiza si sinteza a SNE precum si in fixarea cadrului managerial si a planului de actiune.

Strategia isi propune sa atinga bunastarea economica nationala prin competitivitate la export bazata pe calitate, inovatie si dezvoltare sustenabila. Romania se va angaja astfel intr-un comert international din ce in ce mai diversificat, atat in privinta produselor materiale, cat si a serviciilor, in care lanturile de productie la nivel mondial, globalizarea si tehnologia informatiei modifica radical modul in care se desfasoara comertul international.

Astfel, pentru dezvoltare regionala, sunt avute in vedere consultanta pentru elaborarea unei strategii de sustinere a formarii si dezvoltarii de clustere in sectoare cu potential de crestere a exporturilor, managmentul strategiilor de branding regional, dezvoltarea de centre promotionale si expozitionale interne cu grad inalt de internationalizare si specializare la nivelul regiunilor de dezvoltare, capabile sa promoveze oferta de export romaneasca la nivelul de impact al expozitiilor internationale, dezvoltarea structurilor regionale in parteneriat public- privat capabile sa asigure managementul strategiilor regionale de export a unor centre de promovare la nivel regional, dar si sustinerea sectoarelor prioritare la nivel regional.

Pentru competitivitatea sectoriala, este necesara dezvoltarea exporturilor bazata pe design si inovatie, promovarea de parteneriate, aliante si platforme de cooperare intre companii, organizatii din sectorul public la nivel national, dezvoltarea exporturilor pe baza capacitatilor de productie locala care sa asigure durabilitatea procesului, dar si reorientare a exporturilor romanesti in afara UE si dezvoltarea culturii de afaceri din Romania in managementul calitatii si infrastructurii calitatii.

In ceea ce priveste clientul, sunt avute in vedere: cresterea capacitatii exportatorilor romani de a adauga, retine si capta valoare, dezvoltarea de servicii si produse inovative, crearea unui program de sustinere a IMM-urilor exportatoare prin reteaua EEN (Enterprise Europe Network), realizarea de programe si campanii de promovare a brandurilor/marcilor romanesti pentru sectoarele, regiunile de dezvoltare si operatorii economici cu potential de export si dezvoltarea portalului de comert exterior prin realizarea versiunii portalului in limba engleza.

Un nou scandal pentru Guvern. Damen a dat in judecata Romania la o curte internationala de arbitraj
Un nou scandal pentru Guvern. Damen a dat in judecata Romania la o curte internationala de arbitraj
Premierul Marcel Ciolacu confirma faptul ca olandezii de la Damen au dat in judecata Romania, aratandu-se in acelasi timp optimist in ceea ce priveste rezolvarea pe cale amiabila a disputelor...
Tehnologia informației și comunicațiilor a adus în 2021 economiei românești valoare adaugată sub media europeană
Tehnologia informației și comunicațiilor a adus în 2021 economiei românești valoare adaugată sub media europeană
Valoarea adăugată a sectorului tehnologiei informației și comunicațiilor (TIC) al UE a fost în 2021 echivalentă cu 5,5% din valoarea adăugată brută a economiei europene. România s-a...
#dezvoltare, #economie, #export, #prioritati, #regionala, #romania, #sectoriale , #stiri Impact