Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

NASA si Paza de Coasta SUA - Strategii de combatere a oboselii

NASA si Paza de Coasta SUA - Strategii de combatere a oboselii
Cum si-au modificat organizatiile programul, cum au organizat traininguri si cum au devenit mai flexibile pentru a reduce oboseala angajatilor?

De exemplu, in industria transporturilor din SUA au existat de-a lungul timpului multiple eforturi de a reduce oboseala soferilor, prin educatia si traininguri bazate pe pastrarea starii de alerta, scrie workforce.com. Urmeaza doua de exemple despre cum au fost implementate aceste schimbari, in functie de domeniul de activitate, si despre ce ar trebui managerii si leaderii sa retina din experientele altora.



Centrul de Cercetare si Dezvoltare U.S. Coast Guard (USCG)



Centrul USCG a initiat Programul Crew Endurance, care se concentreaza pe dezvoltarea si implementarea tehnicilor de maximizare a rezistentei echipajelor. Termenul de "rezistenta a echipajului" se refera la abilitatea membrilor de a-si mentine performanta in limitele sigurantei, in timp ce sunt supusi provocarilor fiziologice si psihologice legate de job. Rezistenta echipajului este o functie a interactiunii complexe dintre mai multi factori. Acesti factori sunt statusul mental, ceasul biologic, mediul de odihna si conditia fizica.



Sistemul de Management al Rezistentei Echipajului in cardul Pazei de Coasta a Statelor Unite (CEMS) este un derivat al Sistemului de Management al Rezistentei Echipajului dezvoltat de Centrul de Siguranta a Armatei, la inceputul anilor 1990. CEMS coordoneaza o retea vasta de factori interrelationati:



• Misiunea companiei (exemplu: asigurarea transportului pentru companiile petroliere)

• Limitarea echipamentelor (exemplu: tipul de vas, facilitatile de bord pentru echipaj)

• Factorii de mediu (exemplu: durata calatoriei, zgomotul si nivelurile de lumina)

• Limitarile fiziologice si psihologice ale echipajului

• Politicile de odihna si de munca pentru angajati



CEMS este destinat conceperii de planuri pentru managementul muncii si al odihnei, in vederea optimizarii starii de alerta si performantei in timpul orelor de lucru.



Implementarea CEMS necesita o evaluare initiala a politiclor actuale privind odihna echipajului. Urmatorul pas este formarea unui grup de lucru alcatuit din ofiteri si personal calificat din partea fiecarui departament de pe vas. Grupul de lucru se intalneste pentru a dezvolta un plan pentru rezistenta echipajului, bazat pe informatiile obtinute in urma evaluarii initiale si pe circumstantele unice si proprii vasului. In plus, un program educational instruieste echipajul si conducerea companiei cu privire la aspectele managementului odihnei, al starii de alerta si al oboselii.



CEMS este un proces care permite companiei si managementului vasului sa dezvolte un plan de rezistenta a echipajului care sa intruneasca exact nevoile acestuia. Acest sistem nu intocmeste programe specifice sau tehnici, ci, mai degraba, asigura un proces pentru maximizarea rezistentei, prevenind oboseala si crescand, in final, siguranta operatiunilor. Paza de Coasta a SUA a stabilit parteneriate cu companii din domeniul transportului maritin pentru a dezvolta si pentru a implementa Sisteme de Management al Rezistentei Echipajului.



Centrul de Cercetare si Dezvoltare pregateste un ghid de implementare a programelor de combatere a oboselii.



NASA - Programul pentru combaterea oboselii



In 1980, ca raspuns la o cerere a Congresului Statelor Unite, NASA Ames Research Center a creat un program care examina "daca exista o problema de siguranta de magnitudine incerta, cauzata de zborurile transmeridiene si o potentiala problema cauzata de oboseala si alti factori specifici intalniti in transportul aerian". Programul NASA a fost conceput pentru a strange informatii stiintifice si sistematizate cu privire la oboseala, odihna, ritm circadian si performanta in operatiunile de zbor. Au fost stabilite trei obiective ale programului pentru a ghida eforturile de cercetare:



• Determinarea gradului de oboseala, al lipsei de somn si a intreruperilor ritmului circadian in cursul operatiunilor de zbor

• Determinarea impactului acestor factori asupra performantei echipajului de zbor

• Dezvoltarea si evaluarea metodelor de atenuare a efectelor adverse date de acesti factori si maximizarea performantei si a starii de alerta a echipajului de zbor



Din anul 1980, au fost efectuate studii in diverse medii ale aviatiei si in medii de laborator controlate, precum si in simulatoare de zbor. In 1999, numele grupului a fost schimbat in Grupul pentru Combaterea Oboselii, pentru a reflecta sublinia dezvoltarea si evaluarea metodelor de atenuare.

Numeroase publicatii ale NASA Ames Fatigue Countermeasures Group documenteaza consecintele oboselii, dar si strategii personale de combatere a acesteia, atat preventiv, cat si operational. Mai multe studii NASA s-au concentrat pe odihna strategica si de scurta durata ca fiind o metoda de combatere a oboselii.



Pentru a raspandi rezultatele cercetarii si pentru a educa comunitatea aviatica in privinta strategiilor pentru managementul starii de alerta in timpul operatiunilor de zbor, NASA a dezvoltate un modul de training si educatie. Acesta a fost conceput pentru a explica cunostintele actuale despre mecanismele fiziologice care stau la baza oboselii, pentru a demonstra cum aceste cunostinte pot fi aplicate in vederea imbunatatirii odihnei echipajului, a performantei si a starii de alerta si pentru a oferi strategii de management al starii de alerta. Acest modul a fost dat in uz doar instructorilor cu experienta.



Modulul de Educatiei si Training al NASA a fost oferit pentru prima oara in 1993. De atunci, NASA s-a dezvoltat si ofera un program de training pentru traineri. NASA estimeaza ca peste 116.000 de membri ai echipajelor de zbor au beneficiat de acest training. Liniile aeriene afirma ca au folosit acest program pentru noile angajari si pentru traininguri recurente. Acest program a pus bazele altor traininguri din alte domenii.



In 1998, NASA a condus un studiu de monitorizare a rezultatelor, impreuna cu fosti cursanti. Peste jumatate din respondenti au spus ca modulul NASA a asigurat o baza pentru schimbari pozitive legate de oboseala in organizatia lor.



Recent, NASA a dezvoltat o versiune a cursului potrivita pentru liniile aeriene regionale. Desii pilotii liniilor aeriene regionale nu experimenteaza oboseala cauzata de schimbarea fusului orar, acestia pot avea programe care sa includa multe cicluri de zbor. O versiune pentru aviatia generala este inca in dezvoltare si va fi sustinuta pe internet, aceasta fiind cea mai fezabila modalitate de a oferi cursuri pilotilor din aceasta comunitate.






Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 3536 ori