Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Piata produselor romanesti a scazut cu mai mult de o treime in T1

Piata produselor romanesti a scazut cu mai mult de o treime in T1

Piata romaneasca a bunurilor de folosinta indelungata a insumat, in primul trimestru, 356 milioane euro, in scadere cu 33,4% comparativ cu acelasi trimestru din 2008, cele mai afectate fiind echipamentele de birou si sectorul foto, potrivit unui studiu publicat luni de GfK Temax Romania, precizeaza NewsIn.

Conform studiului citat, sectorul echipamentelor de birou a generat o valoare de 14 milioane de euro in primul trimestru din 2009, ceea ce se traduce printr-o scadere puternica cu 44,9% comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent.

"Tranzitia catre imprimantele multifunctionale, produse cu evolutie mai buna, nu a fost suficienta pentru a compensa declinul rapid al vanzarilor de imprimante.

Concluzionand, sectorul echipamentelor de birou nu a reusit sa evite efectele crizei economice si financiare", se spune in studiul GfK.

In privinta sectorului foto, acesta a realizat, in T1 2009,vanzari de sapte milioane de euro, iar piata a scazut cu 41,5% in comparatie cu perioada similara din 2008.


Cea mai mare parte a vanzarilor din acest sector este generata de catre aparatele foto digitale compacte, unde cererea a scazut brusc si, insotita de un puternic declin al pretului, a dus la o descrestere valorica a vanzarilor cu aproximativ 40%.

De asemenea, in perioada analizata, piata de electronice a totalizat 59 milioane de euro. Aceasta tendinta negativa, deja vizibila pentru toate categoriile de produse electronice monitorizate de GfK TEMAX in trimestrul 4 din 2008, a afectat si tabloul general in primul trimestru din 2009.


Aceasta evolutie se traduce printr-o descrestere de 34,4% pe piata electronicelor, comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent.

Aproximativ doua treimi din cheltuielile cu produsele electronice monitorizate in cadrul GfK TEMAX au fost folosite pentru achizitionarea de televizoare cu plasma si LCD.


Vanzarile de televizoare cu plasma si LCD au incetat sa genereze valoare adaugata pe piata si au inregistrat cote de crestere negative (de doua cifre), in primele doua luni ale anului.

Totodata, piata de aparatura electrocasnica mare a inregistrat cifre negative similare, descrescand cu 35,9% in aceasta perioada, valoarea acesteia ridicandu-se la 66 milioane euro.

"Dinamica declinului vanzarilor este similara pentru toate grupele de produse din aceasta categorie; numai segmentul incorporabilelor a dat semne incurajatoare.


Acest lucru se poate atribui, in principal, nu numai unui declin mai putin intens in ceea ce priveste cererea, cauzata de preferinta actuala a consumatorilor spre acest segment, dar si unei mai slabe deprecieri a pretului comparativ cu evolutia pe segmentul electrocasnicelor clasice, de sine statatoare", potrivit studiului.


Comparativ cu alte sectoare, aparatura electrocasnica mica a inregistrat o performanta mai buna in primul trimestru al anului 2009. In ciuda acestui lucru, primele trei luni au inregistrat cifre negative si un declin al pretului mediu.


Ianuarie a fost o luna buna pentru aproape toate categoriile de produse, fara a avea insa un impact pozitiv asupra trimestrului. Vanzarile foarte slabe din lunile februarie si martie au afectat trimestrul in ansamblu, inducand o scadere semnificativa de 16%.


Friteuzele si fierbatoarele au fost singurele categorii care nu au urmat tendinta generala. Categoriile de produse importante, precum aparatele pentru pregatirea alimentelor, fiarele de calcat si aspiratoarele au inregistrat o rezultate negative, ceea ce a determinat scaderea intregului sector.

In primul trimestru al anului 2009, piata de telecom a scazut cu 26,7% comparativ cu aceeasi perioada din 2008.


Declinul vanzarilor telefoanelor mobile traditionale a fost compensat, in parte, de puternica performanta a telefoanelor smart phone, definite ca telefoane avansate cu un sistem de operare deschis si o interfata cu tastatura QWERTY si/sau touchscreen.

Sectorul IT
din Romania a scazut cu 34,3% in primul trimestru din anul 2009, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut. Acest declin s-a datorat, in parte, scaderii vanzarilor pentru categorii de produse cum sunt monitoarele si calculatoarele desktop.


Notebook-urile au fost cel mai putin influentate de criza datorita cererii in crestere de laptopuri cu pret mic (notebook-uri de dimensiune mica si portabilitate ridicata). Astfel, notebook-urile au reusit sa isi pastreze evolutia buna si in conditiile dificile de piata.

Piata de bunuri electrice monitorizata de catre GfK TEMAX a fost de 356 milioane de euro in primul trimestru al acestui an, cea mai mica valoare din ultimii doi ani. Declinul total de 33,4% comparativ cu acelasi trimestru al anului 2008 poate fi atribuit scaderii vanzarilor pe toate segmentele de piata.



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 922 ori