PNL: Puterea e interesata de modificarea redeventelor, nu de contractul cu Sterling

Miercuri, 15 Aprilie 2009, ora 12:51
2440 citiri
PNL: Puterea e interesata de modificarea redeventelor, nu de contractul cu Sterling

Deputatul PNL Diana Tusa, membru al Comisiei de Industrii, a criticat miercuri modificarea "pe furis" a OUG 101/2007, subliniind ca acest fapt demonstreaza ca miza atentiei acordate de actuala putere acestei ordonante nu este cazul Sterling, ci modificarea redeventelor unor resurse miniere.

"Quod erat demonstrandum. Asa am putea cataloga modul in care Guvernul Boc impreuna cu Agentia Nationala pentru Resurse Minerale au modificat, peste noapte si pe furis, sistemul de calcul al redeventelor miniere, aproband in sedinta de Guvern din 8 aprilie noua forma a OUG 101/2007", a comentat Tusa, membru al Comisiei de Industrii de la Camera Deputatilor, in care se afla in dezbatere OUG 101.

Deputatul PNL a atras atentia ca singurele modificari operate la nivelul valorilor redeventelor vizeaza resursele miniere (substante nemetalifere, roci si saruri), in timp ce prevederile referitoare la operatiunile petroliere si la cele de inmagazinare a gazelor raman neschimbate.

"Acest lucru confirma teza conform careia miza intregii dezbateri a reprezentat-o problematica redeventelor miniere si nicidecum modificarile aduse Legii petrolului de fostul Guvern, modificari prin care s-ar fi facilitat semnarea contractului Sterling", a punctat Tusa.

"Prin acest tertip, actuala coalitie isi impune cu forta propria viziune asupra redeventelor miniere, aruncand in derizoriu dezbaterea parlamentara pe acest subiect", a adaugat ea.

Tusa a precizat ca Ordonanta de Urgenta 101/2007 se afla in dezbaterea Comisiei de Industrii a Camerei Deputatilor si a amintit ca, in urma cu doua saptamani, reprezentantii PNL din Comisie au solicitat presedintelui ANRM sa puna la dispozitia membrilor comisiei un document in care sa se prezinte evaluarile acestei institutii in privinta impactului noilor valori a redeventelor asupra bugetului de stat.

Deputatul PNL a explicat ca Guvernul a solicitat amanarea dezbaterilor pana la prezentarea unui punct de vedere, iar Ordonanta nu s-a mai regasit pe ordinea de zi a Comisie nici in acesta saptamana. "Acum intelegem de ce nu am primit nici un raspuns la solicitarea noastra. Motivul era simplu: in culise, Guvernul Boc pregatea o alta abordare a problemei.

O abordare total netransparenta si "pe furis", departe de ochii presei si opiniei publice, care serveste insa intereselor private ale apropiatilor acestei coalitii de guvernare", a conchis ea.

Agentia Nationala pentru Resurse Minerale (ANRM) a modificat sistemul de calcul al redeventelor pentru substante nemetalifere, pentru roci utile si saruri haloide, insa nu si redeventele pentru petrol si gaze, prin modificarea OUG 101/2007, aprobata in Guvern, pe 8 aprilie 2009.

"Ne-am stabilit un nou sistem de calcul al redeventelor miniere. Am modificat si am completat Ordonanta de Urgenta a Guvernului (OUG) nr. 101/2007, astfel incat sa mentinem caracterul de urgenta al acestui act normativ.

Am eliminat din vechea forma a OUG 101/2007 acele prevederi care modificau articole din Legea Minelor 85/2003 si Legea Petrolului 230/2004, respectiv asupra acordurilor petroliere si licentelor de explorare/exploatare", a declarat pentru NewsIn presedintele ANRM, Gelu Maracineanu.

Acesta a mai spus ca actuala forma a OUG 101, cu amendamentele prevazute in aceasta a fost aprobata in sedinta Guvernului din 8 aprilie. Astfel, daca prin OUG 101/2007, statul primea o cota parte de 10% pentru substantele nemetalifere, acum va primi echivalentul in lei a 0,70 euro, pe unitatea de productie miniera.

Totodata, daca pana acum, pentru expoatarea rocilor utile, statul primea redevente de 10% cota parte, cu exceptia rocilor ornamentale si a pietrelor pretioase si semipretioase, unde cota era de 15%, acum, prin modificarea si completarea OUG 101/2007, statul roman va incasa redevente in valoare de echivalentul in lei a 0,35 euro/tona, pentru roci magmatice, roci metamorfice, calcare industriale si de constructii, dolomita, gresie si tufuri industriale; echivalentul in lei a 0,40 euro/tona de argila, marna, loess, nisip, pietris si roci caolinoase; echivalentul in lei a 0,55 euro/tona de albastru industrial, piatra ponce, gips, creta, nisip silicos, bentonita, ardezie si diatomita; echivalentul a 2 euro/tona de bazalt ornamental, dacit ornamental, andezit ornamental, riolit ornamental, granit si granodiocrit ornamental.

Pentru tona de marmura si gresie ornamentala, redeventa este de echivalentul in lei a 3 euro.

De asemenea, redeventa cuvenita statului pentru sarurile haloide se modifica din 10% in echivalentul in lei a 0,80 euro/tona.

In ceea ce priveste redeventele incasate pentru operatiunile petroliere si de inmagazinare a gazelor, acestea raman neschimbate.

Statul va primi o cota de 10% din valoarea veniturilor brute realizate din operatiuni petroliere de transport si tranzit al petrolului si o cota de 3% din valoarea venitului brut realizat din operatiunile de inmagazinare subterana a gazelor naturale.

In forma modificata si completata a OUG 101/2007, ANRM a abrogat alineatul (2)al Art. 21, prin care "prevederile legale existente la data intrarii in vigoare a licentei raman valabile pe toata durata acesteia, cu exceptia aparitiei unor eventuale dispozitii legale favorabile titularului". 

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

#contract, #redevente, #venit , #stiri Impact