Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Publicitatea neconventionala, o piata de 17 milioane de euro

Publicitatea neconventionala, o piata de 17 milioane de euro
Cu toate ca piata autohtona de advertising este orientata in general catre promovarea clasica realizata prin intermediul canalelor media si al celor outdoor, firmele de publicitate directa atrag tot mai multi bani. Samplingul este cea mai cunoscuta forma de publicitate neconventionala, care prinde cel mai bine in Romania.


Piata de publicitate directa este estimata
la 17 milioane de euro, potrivit calculelor facute de „Adevarul" pe baza
estimarilor specialistilor din domeniu.



 



Companiile multinationale au sporit piata
de sampling in ultimii ani, aceasta urcand la aproape 10 milioane de euro in
2007, iar pentru 2008 se asteapta o crestere de cel mult 10%, potrivit lui
Liviu Ionescu, presedintele Asociatiei Nationale a Agentiilor de Modele si
Talente din Romania. Samplingul este cunoscut la noi pe piata mai ales datorita
promoterilor prezenti prin magazine, care ofera gratuit produse consumatorilor,
tinta lor fiind promovarea marcii respective.



 



Hostingul este o alta nisa a publicitatii
neconventionale prin care se doreste promovarea unui brand. Aceasta metoda pune
accent pe felul in care arata promoterii, care in general sunt manechine ale
unei agentii de moda.



 



Cu toate ca incasarile promoterilor care
lucreaza in acest domeniu sunt mai mari, piata de hosting are o pondere de doua
milioane de euro din totalul pietei de publicitate neconventionala. O alta
ramura care s-a dezvoltat in ultimii ani la noi este marketingul experiential,
un eveniment realizat de producatorii marcii promovate, in care este imbinat
spectacolul cu divertismentul si informatia.



 



Provincia, mai ieftina decat Capitala



 



Aceasta piata a fost de sub 5 milioane de
euro pentru 2007, iar in 2008 se asteapta cresteri de 10-20%, potrivit
managerului de la Funky Business, Diana Graepel.



 



La nivel de tarife, piata de publicitate
neconventionala din provincie este mult mai ieftina decat cea din Capitala.
"Tarifele medii sunt de 3 euro pentru ora de sampling si 5 pentru cea de
hosting pentru fiecare persoana implicata, iar la un eveniment o companie
trebuie sa aloce de la 500 pana la 1.000 de euro. In general, un eveniment
dureaza intre 6 si 8 ore, iar firma castiga din comision, care in general este
de 25-30% din incasari", spune Alina Cosoi, manager la Academia Show din
Iasi.



 



Pe piata din Bucuresti, lucrurile stau cu
totul altfel. Potrivit lui Liviu Ionescu, firmele platesc pentru o ora de
hosting intre 40 si 100 de euro. Samplingul este mult mai ieftin insa, o ora
ajungand si la 1,5 euro.



 



Astfel, in vreme ce tarifele pentru
activitatea de hosting s-au dublat in ultimii trei ani din punctul de vedere al
tarifelor, samplingul s-a ieftinit. Potrivit lui Liviu Ionescu, inainte nu se facea
diferenta intre ele, dar, odata cu venirea marilor companii, au existat
presiuni si samplingul s-a ieftinit datorita volumului foarte mare.



 



"Piata de hosting si modelling a
evoluat mult datorita companiilor multinationale, care au impus standarde si
tipare internationale. Astfel de activitati nu mai tin de companiile de
modelling, ci de firme care, cu toate ca sunt mai putin cunoscute ca nume, invart
foarte multi bani", spune Ionescu.



 



Primavara si toamna, cele mai profitabile
perioade



 



Cea mai prolifica perioada pentru afacerile
de sampling este cea cuprinsa intre lunile ianuarie si mai. De asemenea,
businessul merge din plin si toamna, atunci cand incep targurile. "Acum,
firmele isi scot cataloagele, a fost Ziua indragostitilor, urmeaza Pastele, iar
in octombrie se lanseaza colectiile de primavara-vara. In schimb, vara este
sezon mort", spune Alina Cosoi.



 



In cazul marketingului experiential,
tarifele variaza foarte mult, dar in general sunt cuprinse intre 10 si 20% din
bugetul evenimentului, care porneste de la 30.000 de euro si poate ajunge pana
la 300.000 de euro. Daca este vorba despre un eveniment mai mic, atunci
tarifarea este la ora si, in functie de persoanele implicate, tarifele variaza intre
35 si 120 de euro.



 



Diana Graepel spune ca firmele aleg
marketingul experiential pentru ca firma isi poate da seama ce impact a avut
asupra spectatorilor, potentiali clienti. Managerul Funky Business crede ca in
viitor locul publicitatii clasice va fi luat de cea neconventionala, aceasta
fiind mai eficienta. "Televiziunea ar trebui folosita cand este absolut
necesara si cand functioneaza cu adevarat", crede Diana Graepel.



 



Cum se imparte piata



 



Piata publicitatii se imparte intre
promovarea clasica numita ATL si cea neconventionala BTL. ATL sau „above the
line" include publicitatea prin intermediul presei, dar si al panourilor si
este estimata in 2007 la 540 milioane de euro. BTL vine de la „below the
line" („sub linie") si cuprinde marketingul de promovare directa. La
noi, exista in jur de 30 de companii care se ocupa de publicitatea neconventionala.



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 1936 ori