Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Tichetele de vacanta, inceputul boom-ului din turism ?

Tichetele de vacanta, inceputul boom-ului din turism ?

"Sistemul tichetelor de vacanta este o modalitate buna de fidelizare a angajatilor. In Ungaria, numarul turistilor beneficiari de astfel de tichete a explodat, de la 60.000 la peste 2 milioane " a afirmat Traian Badulescu, purtatorul de cuvant al Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism.  Acesta crede ca in cativa ani se va ajunge la un adevarat boom in industria de turism autohtona desi turistii straini vin in numar foarte mic, comparativ cu potentialul pe care il are Romania.

Angajatorul poate sa emita tichete de vacanta in valoare de sase salarii minime pe economie (3200 lei) pentru fiecare angajat, beneficiind, in schimb, de deductibilitate fiscala a sumelor alocate tichetelor. Va avea programul impact in randul unitatilor turistice ?

Cred ca va avea un impact foarte mare, avem si modele, mai la vest. In primul rand, in Ungaria s-a implementat acest sistem, in 1998 si a fost o crestere enorma a numarului de turisti.

Daca in primul an aveau 60.000 de participanti, acum un an au inregistrat 2 milioane. Deci a crescut foarte mult circulatia turistica interna. Pe de alta parte, in Franta acest sistem se practica si cu mai mare succe, de mai mult timp.  Sunt sigur ca si in Romania va merge foarte bine.


Vor accepta societatile de profil tichetele, astfel incat sa poata exista o oferta echilibrata, pentru toate gusturile si buzunarele turistilor ?


Noi credem ca da  si trebuie sa mentionam ca aici e si in functie de puterea financiara a fiecarei societati, pana la urma valoarea inseamna maxim 6 salarii minime, dar nu toate firmele vor acorda maximul de sase salarii minime.

Fiecare va ajunge la o valoare in functie de veniturile firmei. Dar este si o modalitate foarte buna pentru fidelizarea angajatilor. Pe de alta parte, sunt si deduceri fiscale.

Pentru angajatii la stat metoda tichetelor va fi, probabil, mai usor de introdus. Exista indoieli ca sistemul va ajunge sa fie aplicat pe scara larga si in companiile private. Cum comentati ?


Aici, nu avem noi de unde sa bagam mana in foc pentru reactia companiilor private, ramane de vazut. Noi, practic, aplicam o metoda care a avut succes in vest, nu are rost sa experimentam. Pana la urma, in Romania este bine sa aplicam metodele care s-au bucurat de succes in alte tari, mai  dezvoltate. Chiar daca in primul an va fi , poate, o cerere mai mica, sunt sigur ca in cativa ani se va ajunge la un adevarat boom.


Nu cumva acest sistem ii va face pe administratorii din turism sa-i trateze pe cei care vin cu tichete ca pe niste turisti de mana a doua ?


Nu, aici categoric nu. Pentru ca trebuie sa va explicam cum se acorda tichetele de vacanta. Exista unitatile emitente, cum sunt si cele emitente de bonuri de masa, care semneaza contracte ori cu agentiile de turism, ori cu hotelurile.


Bineinteles, majoritatea clientilor vor prefera sa mearga la agentiile de turism, intrucat acolo au o paleta mult mai larga si sunt si preturile mai bune, decat cele de la receptia unui hotel. In primul rand, nu se va sti daca un client a platit cu tichete de vacanta sau cu bani cash.  Acest lucru nu se verifica. Pana la urma, tichetele de vacanta reprezinta tot o modalitate de plata.


Din start, nu are cum sa fie facuta vreo discriminare, pentru ca sunt tot bani. Depinde doar de serviciile fiecarui hotel din Romania, pana la urma. Sunt hoteluri care isi trateaza bine clientii si altele care nu isi trateaza la fel de bine.


Reprezentantii ministerului turismului au declarat ca fara programul de tichete de vacanta, turismul romanesc ar putea scadea cu 20%. S-ar prabusi acest sector fara tichete ?


Nu credem ca s-ar prabusi, dar aceasta masura a tichetelor de vacanta, care reprezinta masura numarul unu, poate contribui la mentinarea cresterii. Din estimarile noastre, e posibil ca datorita tichetelor de vacanta, si datorita Programului Inscrieri Timpurii, intitat de ANAT, turismul intern sa isi mentina rata de crestere a anilor precedenti.

Mai ales in conditii de criza economica, turismul intern va beneficia cel mai mult. Era posibil, daca nu erau adoptate tichetele de vacanta, sa asistam la o stagnare in acest domeniu.

2009 e un an de criza. Vor mai merge afara romanii sa isi petreaca vacantele ?


Da, vor merge, in continuare si afara sa. isi petreaca vacantele. In special in destinatii apropiate, din Europa. Noi credem ca romanul s-a obisnuit sa calatoreasca. Si la noi calatoria a inceput sa nu mai fie un lux  ci o necesitate.


Inteleg ca au cazut  si ca or  sa cada in continuare industria auto si domeniul imobiliarelor. Dar aici vorbim de 10.000 sau de 100.000 euro. Pe cand un pachet turistic in Bulgaria, Grecia sau Austria poate fi cumparat cu 200,  chiar cu 100 de euro.

Este posibil ca numarul turistilor sa creasca usor, cu cateva procente, fata de anul trecut. Ceea ce e bine, in Occident sunt scaderi mari. Agentiile de turism vor avea in acest an un rol mult mai social decat in anii precedenti si vor transmite mesajul :  « Doar circulati, noi va oferim pachete pentru toate gusturile si pentru toate buzunarele ».

Care vor fi destinatiile preferate ?


Credem ca vor ramane aceleasi ca si in anii precedenti : Grecia, Turcia si Bulgaria, plus Austria. Austria in sezonul de iarna ce-i drept. Urmate indeaproape de alte destinatii din bazinul mediteranean, care ofera un raprot foarte bun pret-calitate. Aici as mentiona Tunisia, care este, poate, una dintre cele mai ieftine destinatii operate cu avionul. Cipru, Malta, Spania se vor cauta in continuare.

Care sunt, in opinia dumneavoastra, cele mai importante probleme pentru industria turismului?

Marele “of” este turismul de incoming, sosirea turistilor straini in Romania. Pentru ca, pana la urma, nu e o crima ca romanul sa plece. Orice calatorie iti deschide mintea, te dezvolta si spiritual, e bine sa vezi cat mai mult, mai ales ca noi de abia am invata sa circulam in ultimii ani. Dar, din pacate, atragem mult mai putini turisti straini decat avem noi potential.


La ora actuala, Romania poate ca este tara cu cel mai mare potential din aceasta parte a Europei, lasand la o parte Grecia. Desi noi avem si Delta, avem si legende, si istorie. Din pacate, suntem pe ultimul loc la valorificarea potentialului, unele tari  fiind clar sub potentialul nostru.  Problema pe termen lung, si chiar nu avem ce sa facem, momentan, pentru ca va dura, este infrastructura rutiera. Pana vom avea  sosele si autostrazi, va mai dura, si nu avem incotro.


Problema pe termen mediu si scurt este problema serviciilor. Decat un hotel bun, cu servicii proaste, ar aprecia, probabil, un hotel mai putin modern, referindu-ne la aspectul imobiliar, dar cu un personal foarte calificat, cu oameni zambitori care sa stea permanent la dispozitia ta. Plus ca Romania are nevoie de o promovare agresiva.


Vezi interviu video



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 2760 ori
Citeste mai multe despreboom tichete turism vacanta