Prezentarea executiei bugetare s-a axat doar pe aspectele pozitive, trecand sub tacere nerealizarile si lasand loc de interpretari prin cifre care se contrazic. Necorelarile dintre cifrele raportate pun la indoiala insanatosirea economiei.
Un beneficiu al integrarii este controlul
mai bun al respectarii obligatiilor fiscale. Se mentine insa indoiala asupra
acuratetei cifrelor si a previziunilor.
„Fiscul a incasat in iulie taxe si impozite
in valoare de 16,8 miliarde lei, cea mai mare suma colectata intr-o luna la
bugetul general consolidat. Precedentul varf de incasari a fost atins in
ianuarie 2008, atunci cand Fiscul a centralizat venituri din taxe si impozite
de 16 miliarde de lei", a declarat vineri la Iasi Daniel Chitoiu, seful
Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
Totalul veniturilor bugetare colectate in
primele sapte luni se apropie de 90 miliarde, cu 36% mai mult decat cele din
2007. Pentru actuala conducere ANAF, colectarea-record este pusa pe seama cresterii
economice si imbunatatirea comportamentului fiscal al contribuabililor.
Beneficiile integrarii
Tot ANAF accepta insa ca o mare parte din
sporurile din acest an, in special cele din taxa pe valoarea adaugata (aproape
55%), sunt datorate si faptului ca anul trecut „incasarile au fost sub impactul
schimbarilor legislative produse odata cu primul an al integrarii". Odata
asimilate procedurile europene, si gradul de colectare a fost imbunatatit.
In mod evident, daca Romania nu ar fi sub
monitorizarea Comisiei Europene, nu am mai fi vorbit de aceeasi rigoare in
executarile silite si nici de intensificarea actiunilor de control la
operatorii economici cu grad ridicat de risc privind evaziunea fiscala.
Intr-o defalcare a principalelor componente
ale veniturilor bugetului consolidat, bugetul de stat are ponderea cea mai
mare, 66%. Urmeaza bugetul asigurarilor sociale 22%, Fondul National Unic de
Asigurari de Sanatate 11% si somajul 1%. In reprezentarea grafica alaturata am
prezentat ponderea principalelor impozite si taxe la bugetul de stat.