Romania va avea nevoie de peste 4 miliarde euro anual pentru realizarea a 3.000 de km de autostrada

Vineri, 17 Octombrie 2008, ora 12:33
1443 citiri
Romania va avea nevoie de peste 4 miliarde euro anual pentru realizarea a 3.000 de km de autostrada

Romania va trebui sa investeasca anual intre patru si cinci miliarde euro anual in urmatorii 10 - 15 ani pentru a construirea a circa 3.000 de kilometri de autostrada si pentru intretinerea retelei de 16.000 de kilometri de drumuri nationale, a declarat presedintele companiei de consultanta Search Corporation, Michael Stanciu.

"Volumul de investitii necesar pentru a atinge planurile ambitioase de constructie a celor 3.000 de kilometri de autostrazi de care se tot vorbeste impune investitii anuale de circa patru - cinci miliarde euro anual in urmatorii 10-15 ani", a spus Michael Stanciu, principalul actionar al Search Corporation, cel mai mare jucator de pe piata de consultanta pentru infrastructura din Romania.

Acesta a precizat ca in volumul investitional nu trebuie uitata reteaua de 16.000 de kilometri de drumuri nationale, sumele asigurate pana in prezent fiind insuficiente, ele reprezentand doar 10 la suta din necesar.

"In ceea ce priveste constructia de autostrazi Romania trebuie sa utilizeze parteneriatul public-privat (n.red. PPP) ca modalitate de proiectare, constructie si intretinere deoarece cred ca bugetul de stat nu poate acoperi sumele de care discutam", a spus Stanciu.

Acesta a precizat ca Romania a pierdut deja oportunitatea de a face un contract in aceasta forma de organizare, pe Autostrada Bucuresti - Brasov, acolo unde fusesera aproape semnate contracte pentru constructia tronsonului Comarnic - Brasov in 2004, proiect abandonat in 2005 pentru a fi ulterior reluat in acest an, cand s-a decis concesionarea tronsonului, cu costuri insa mult mai mari.

"Potrivit unui studiu realizat de companiile Atkins si ING asupra tronsonului Bucuresti - Ploiesti, reiese clar ca Romania inregistreaza pierderi de circa 50 milioane de euro anual pentru intarzierea construirii acestui tronson, aflat in prezent dezvoltare. Extrapoland aceste estimari pentru toata lungimea autostrazii Bucuresti - Brasov, reiese ca Romania pierde anual peste 150 milioane de euro din cauza inexistentei acestei autostrazi, adica din 2004 pana in prezent s-au pierdut circa 600 milioane de euro ", a explicat Michael Stanciu.

Presedintele Search Corporation a spus ca tronsonul Comarnic - Brasov, a carui constructie ar putea incepe in 2009, cu costuri duble, este un proiect extrem de bancabil si ca orice companie de constructii ar fi interesata sa investeasca in acest tronson.

"Atunci cand noi am facut studiul de fezabilitate pentru acest proiect, in 2002, reiesea clar ca acest proiect este bancabil. Si daca in 2005 nu s-ar fi stopat contractul, acum am fi circulat deja pe autostrada. Contractul propus a fi realizat in PPP pentru sectiunea Bucuresti - Ploiesti a fost propus de catre Banca Mondiala pentru a fi folosit ca model de contract cadru pentru orice alt proiect similar pentru infrastructura din Romania", a precizat Stanciu.

Contractul pentru concesiunea tronsonului Comarnic - Brasov a intrat deja in dialog competitiv in acest an, urmand ca in 2009 sa fie ales concesionarul care va construi, proiecta si intretine acest tronson pe o perioada de 30 de ani.

In cazul contractului Bechtel pentru proiectarea si construirea (deign & build) Autostrazii Transilvania, Stanciu, a carui companie a realizat studiul de fezabilitate al tronsonului Brasov - Targu Mures, a precizat ca in urma acestuia, in conformitate cu devizul general, a reiesit un cost de realizare a acestui proiect de circa 8,7 milioane de euro pe kilometru.

Acest contract, semnat in 2004, cu un cost de 2,2 miliarde euro (circa 5,3 milioane pe kilometru), ar putea costa de fapt peste cinci miliarde euro din cauza cresterii costurilor materialelor de constructii si a depasirii cantitatilor tinta stabilite pentru acest contract.

"Noi am realizat studiul de fezabilitate pentru tronsonul Brasov - Targu Mures, in care costul de constructie pentru un kilometru este de circa 8,7 milioane euro pe kilometru. Din 2005, proiectarea a trecut la Compania Nationala de Drumuri ", a adaugat presedintele Search Corporation.

Acesta a precizat ca in afara formelor de concesiune pentru realizare autostrazilor, Romania trebuie sa implementeze o metoda de analiza si urmarire a starii drumurilor pentru a se putea aloca fondurile necesare intretinerii corespunzatoare din punct de vedere tehnic, a retelei de drumuri.

Stanciu a spus ca finantarea in conditii de eficienta a reabilitarii drumurilor presupune interventia in momentul trecerii acestora de la starea foarte buna la starea buna.

Acest lucru genereaza o scadere a costurilor de reabilitare si o crestere a duratei de viata a drumurilor la nivel foarte bun.

"Daca se intervine insa la momentul la care drumurile au atins deja o stare de degradare rea sau foarte rea, efortul financiar este mult mai mare ca sa le poti readuce la o stare buna sau foarte buna. Cum sumele alocate la noi pentru reabilitare sunt foarte mici, nu se reuseste decat sa se aduca drumurile de la o stare de degradare foarte rea la una mediocra si cu o durata de viata foarte mica", a explicat Stanciu.

Presedintele Search Corporation a precizat ca fara un Master Plan pentru dezvoltarea infrastructurii, stabilit prin lege pentru o perioada de 20 - 30 de ani, care sa nu poata fi modificat sau schimbat mai devreme de sapte ani, situatia infrastructurii nu va fi rezolvata.

Compania Search Corporation este principalul jucator pe piata romaneasca a proiectarii si consultantei pentru infrastructura, cu o cifra de afaceri estimata pentru 2008 de 22 -25 milioane de euro.

Compania a realizat proiecte sau a supervizat lucrari in cadrul unor proiecte cu o valoare de 4,4 miliarde euro in ultimii 15 ani. In Romania compania este implicata atat in proiectarea unor tronsoane de pe Autostrada Transilvania, cat si in realizarea studiilor de fezabilitate pentru Autostrada Bucuresti - Brasov, Autostrada Timisoara - Arad - Nadlac de pe Coridorul IV Pan European de Transport sau centurile ocolitoare Bucuresti Sud, Pitesti, Timisoara, Craiova, Satu Mare si Pascani, precum si in supervizarea sau proiectarea reabilitarii drumurilor nationale.