Comisia Europeana reproseaza statelor UE ca rateaza ocazia de a-si imbunatati situatiile bugetare

Joi, 14 Iunie 2007, ora 03:00
909 citiri

Comisarul european pentru probleme economice si monetare, Joaquin Almunia, a indemnat, miercuri, la Bruxelles, guvernele nationale din Uniunea Europeana sa profite de perioadele economice favorabile pentru a atinge rapid obiectivul unor situatii bugetare solide si viabile, dat fiind ca numarul tarilor ce inregistreaza deficite bugetare excesive este in scadere.

In contextul politicilor actuale, numai zece din cele 27 de tari membre ale UE isi vor putea atinge obiectivele pe termen mediu in 2008, in ciuda celor trei ani consecutivi de crestere economica superioara tendintelor, se arata in raportul privind situatia finantelor publice in tarile Uniunii in anul 2007, prezentat de comisarul Almunia.

Comisia Europeana constata ca in 2006 situatia bugetara la nivelul UE s-a ameliorat in mod semnificativ, in sensul ca media deficitului s-a redus la 1,7% de la 2,4% in 2005 (si la 1,6% de la 2,5% in zona euro), iar nivelul datoriei publice este in scadere, pentru prima data dupa 2002, atat in UE, cat si in zona euro, si apreciaza ca aceasta evolutie reflecta progresele continue in ceea ce priveste corectarea deficitelor excesive.

Totodata, dupa abrogarea, saptamana trecuta, a procedurii de deficit excesiv pentru Germania, Grecia si Malta, sapte tari inregistreaza inca deficite excesive, fata de 13, cat se inregistrau inainte de reforma Pactului de Stabilitate si Crestere.

Dupa reforma, procedura a fost incheiata si pentru Olanda (2005), Cipru (2006) si Franta (ianuarie 2007). Cele sapte tari in cauza sunt Italia si Portugalia (din zona euro), la care se adauga Marea Britanie, Cehia, Ungaria, Polonia si Slovacia.

Conform ultimelor versiuni actualizate ale programelor de stabilitate si convergenta, doar doua tari (Ungaria si Cehia) ar trebui sa inregistreze deficite de peste 3% din PIB pana la sfarsitul anului 2008.

Joaquin Almunia a marturisit ca nu este multumit de modul cum guvernele nationale din UE au implementat componenta preventiva a Pactului de Stabilitate si Crestere si a precizat ca au existat unele 'deviatii' de la prevederile acestuia. 'Unele tari nu au vointa politica de a profita de conditiile economice avantajoase existente pentru a-si imbunatati situatia bugetara', a spus oficialul comunitar.

Astfel, se constata ca statele membre care nu si-au atins inca obiectivele bugetare pe termen mediu nu isi consolideaza finantele publice intr-un ritm suficient de rapid, in ciuda unui context economic favorabil. In alte tari, veniturile suplimentare rezultate din impozitare sunt utilizate partial pentru a finanta cresterea cheltuielilor, ceea ce, estimeaza CE, provoaca incertitudini cu privire la continuitatea actualei consolidari fiscale.

'Cu toate ca situatia bugetara s-a imbunatatit in mod remarcabil in ultimii ani, este evident ca majoritatea statelor membre trebuie sa isi imbunatateasca rezultatele in ceea ce priveste realizarea obiectivelor bugetare', a aratat Joaquin Almunia.

El a remarcat ca 'avantajele unor politici fiscale solide sunt evidente: reducerea deficitelor si a datoriilor, precum si ameliorarea generala a calitatii finantelor publice', apreciind ca ele ar permite statelor membre sa elibereze resursele bugetare necesare pentru incurajarea inovatiei, a investitiilor, a educatiei si crearii de locuri de munca'.

Pentru a imbunatati functionarea componentei preventive a Pactului de stabilitate si crestere (PSC), Comisia Europeana a prezentat un set de propuneri bazate pe reforma din 2005 a PSC.

Ele se refera la modul in care guvernele formuleaza si pun in aplicare strategiile bugetare pe termen mediu, precum si la intarirea supravegherii si coordonarii politicilor bugetare si economice la nivelul UE. Scopul este de a elabora politici bugetare viabile care sa favorizeze cresterea si crearea de locuri de munca.

Prima serie de propuneri vizeaza in principal extinderea domeniului de aplicare a supravegherii fiscale in Uniunea Europeana.

Avantajele unei politici fiscale solide pot fi mai bine intelese daca supravegherea fiscala este incadrata intr-o perspectiva economica mai larga, de exemplu prin acordarea unei atentii sporite dezechilibrelor interne si eterne care pot pune in pericol stabilitatea economica si fiscala, considera expertii executivului comunitar.

Comisia Europeana propune, de asemenea, intarirea asumarii obiectivelor bugetare stabilite in programele de stabilitate si de convergenta. Exista, in mare masura, posibilitatea de a intari legaturile dintre bugetele nationale si obiectivele prezentate la nivelul UE, de exemplu printr-o implicare sporita a parlamentelor nationale si a altor sectoare din administratie in elaborarea si monitorizarea programelor.

A treia serie de propuneri se refera la intarirea fiabilitatii si credibilitatii obiectivelor bugetare pe termen mediu.

Abaterile de la planificari risca, in cazul in care se repeta, sa submineze credibilitatea acestora, iar furnizarea mai multor informatii despre modul in care se preconizeaza a fi atinse obiectivele bugetare in contextul tendintelor in materie de cheltuieli ar facilita evaluarea politicilor fiscale nationale.

Nu in ultimul rand, executivul comunitar a prezentat propuneri referitoare la obiectivul global al componentei preventive a Pactului, care vizeaza realizarea unor situatii bugetare viabile pe termen mediu.

Aceasta presupune o mai buna monitorizare a punerii in aplicare a planurilor bugetare, precum si o intelegere mai profunda a situatiilor bugetare care permit o mai mare absorbtie a impactului imbatranirii populatiei.

Joaquin Almunia a mai anuntat ca va supune toate aceste propuneri atentiei ministrilor de finante din tarile UE in cadrul Consiliului ECOFIN care va avea loc in luna iulie.

Bloombiz
(Sursa: Rompres)