Europa si Africa vor fi unite printr-un tunel

Vineri, 02 Februarie 2007, ora 06:09
4852 citiri

Peste mai putin de 20 de ani, spaniolii se vor putea urca intr-un tren special super-rapid, sa plece de la gara din Sevillia si, dupa 90 de minute, sa ajunga comod in orasul Tanger, pe tarmul african. Este oare un vis? Nu tocmai: este proiectul 'faraonic: al unui tunel de 40 de km care va uni Europa de Africa si va deschide o importanta cale de comunicare intre Gibraltar si Maroc la 300 metri sub fundul marii. O lucrare care-i va face sa paleasca pe inginerii tunelului de sub canalul Manecii si care va fi cea mai complexa si costisitoare din istoria omenirii, noteaza autorul articolului inserat in ziarul italian Il Giornale.

Guvernele de la Madrid si Rabat, dupa mai bine de un deceniu de constatari si analize geologice, la sfarsitul anului 2006 au accelerat proiectul prin alegerea firmelor spaniole, franceze, elvetiene si marocane care vor fi implicate in construirea galeriei transcontinentale. O faza preliminara de munca va incepe deja pana la jumatatea anului 2007 pentru a evalua complexitatea obstacolelor.

Lucrarea reprezinta o provocare fara precedent tinand cont de necesitatea celor mai sofisticate tehnici de constructie: chiar daca distanta cea mai apropiata in linie aeriana intre tarmurile spaniole si cele marocane este de aproximativ 14 km, adancimea apelor in Stramtoarea Gibraltar, violenta presiunii seama, complexitatea fundului marii fata de Marea Manecii, constructia acestui tunel nu va permite absolut nici o comparatie cu tunelul de 50 km care din 1994 leaga Franta de Marea Britanie. "Prin acest proiect noi ar trebui sa mergem dincolo de ceea ce credem noi ca este imposibil din punct de vedere tehnic", afirma Giovanni Lombardi, presedintele "Lombardi Engineering", o societate italiano-elvetiana angajata in proiect si care in Italia a participat la construirea laboratoarelor Institutului National de Fizica Nucleara in interiorul masivului Gran Sasso. "Tunelul sub Marea Manecii a fost un joc de copii. Aici exista obstacole monstruoase", adauga Lombardi.

In anii Optzeci ideea unei legaturi intre Spania si Maroc era asociata cu proiectul unui pod. Dar ideea, din cauza multiplelor obstacole datorate vantului, curentilor si fluxului intens de nave intre Mediterana si Atlantic, fusese exclusa: un pod cu o lungime de peste 15 kilometri ar fi cerut niste suporti de dimensiuni gigantice, la o adancime de 900 de metri, care nu ar fi asigurat totusi stabilitatea structurii in timpul extrem de violentelor furtuni marine din stramtoare. In timp ce cu tunelul, lucrarea pare posibila: de la Punta Paloma, in regiunea Cadiz, se va cobori sub nivelul marii chiar si peste cei 300 de metri initiali si se va ajunge la Cap Malabata, langa Tanger. Un traseu care daca ar fi intalnit subsolul compact si solid al Manecii, s-ar fi putut reduce la 28 de kilometri, dar care insa din cauza prezentei unor straturi nisipoase si care cedeaza destul de usor va trebui sa atinga in unele portiuni adancimea de 800 de metri, fata de cei 50 de metri ai Eurotunnelului si va trebui sa aiba o lungime de 40 de kilometri, care va fi strabatuta de doua linii de cale ferata.

Pe langa aspectul grandios al lucrarii, uriase sunt si costurile estimate: intre 6,5 si 13 miliarde de euro, la care Uniunea Europeana va trebui in parte sa contribuie cu fondurile sale. O opera care va aduce bunastare si o puternica crestere a numarului turistilor in regiunea de sud a Spaniei si in nordul Marocului si care va fi primita ca un miracol de milioanele de imigranti de origine nord-africana care locuiesc in Spania si Franta.

<b>Bloombiz</b>
(Sursa: <a href=http://www.rompres.ro/ target=_blank>Rompres</a>)