Bijuteriile isi pierd din valoare? - 16 Decembrie 2008

Marti, 16 Decembrie 2008, ora 17:30
3974 citiri
Bijuteriile isi pierd din valoare? - 16 Decembrie 2008

In America, cele mai mari opt magazine de bijuterii genereaza anual venituri de peste 10 miliarde dolari si detin o cota de 22% din piata totala a bijuteriilor din Statele Unite. In Romania, mai mult de trei sferturi din piata este reprezentata de comertul la negru, fenomen sprijinit de fiscalitatea absurda din domeniu, potrivit lui Heinz Karl, presedintele Patronatului Bijutierilor din Romania.

In America, cele mai mari opt magazine de bijuterii genereaza anual venituri de peste 10 miliarde dolari si detin o cota de 22% din piata totala a bijuteriilor din Statele Unite.  In Romania, mai mult de trei sferturi din piata este reprezentata de comertul la negru, fenomen sprijinit de fiscalitatea absurda din domeniu, potrivit lui Heinz Karl, presedintele Patronatului Bijutierilor din Romania.


Actiunile Zale, un mall din Statele Unite, care ofera clientilor bijuterii, au scazut cu 42.4%, pierzand astfel 3,86 dolari si stabilizandu-se la 5.25 dolari/actiune. Aceasta diminuare a depasit chiar si estimarile specialistilor pentru primul trimestru.  

De curand, Zale a raportat o pierdere neta, in primul trimestru de 45.3 milioane dolari, fata de perioada similara de anul trecut, cand pierduse 28.4 milioane, sau echivalentul a 58 de centi/actiune.  

“The Irving” este un alt retailer care a inregistrat diminuari ale veniturilor. Cotatiile acestuia au avut scaderi de 3.75 dolari, echivalentul a 41.2%, valoarea finala a actiunii fiind de 5.36 dolari.  

In ceea ce priveste o potentiala majorare a castigurilor expertii sunt pesimisti. Specialistul din cadrul Buckingham Research Group, Barbara Wyckoff,  anticipeaza chiar o scadere a castigurilor pentru Tiffany&Co, poate cel mai cunoscut retailer de bijuterii din America.

Valoarea totala a vanzarilor de podoabe din aur, platina si argint, de pe piata internationala, s-ar putea micsora, pe fondul unei aprecieri a monedei americane.  

Spre deosebire de celelate state membre al Uniunii Europene, piata bijuteriilor din Romania este caracterizata prin ponderea ridicata a  comertului la negru.

Circa 80% din piata de bijuterii din Romania este reprezentata de comertul la negru, fenomen sprijinit de "fiscalitatea absurda din domeniu", spune presedintele Patronatului Bijutierilor din Romania (PBR), Heinz Karl.

Astfel, piata oficiala a bijuteriilor din tara noastra este de 15-20%, in timp ce in celelalte state aceasta are un volum semnificativ din totalul vanzarilor, a subliniat reprezentantul PBR.

Potrivit acestuia, principala cauza care a determinat amploarea pietei negre este fiscalitatatea aferenta ramurei de profil. "Fiscalitatea absurda este singurul factor care sta la baza comertului la negru. In momentul de fata ni se impun accize de 15%, plus TVA de 19 %. Iar acestea reprezinta 40 de procente din pretul de vanzare, ceea ce duce inevitabil la incurajarea pietei subterane", a precizat Heinz Karl.

Bijutierii au mentionat, de asemenea, ca in timp ce exporturile au o pondere foarte redusa din productie, piata neagra a incurajat importuri masive. Exporturile de bijuterii sunt aproape inexistente. Doar cateva firme din Banat produc in colaborare cu firme italiene bijuterii din argint, care se exporta catre firmele partenere. Domina, insa, importurile de bijuterii din Turcia, incurajate in special de piata neagra. De asemenea, se mai importa din Italia, Hong Kong, Germania, Elvetia.

Presedintele Patronatului Bijutierilor din Romania a exemplificat cu doua studii macroeconomice "ca accizele la bijuteriile din aur sunt in detrimentul tuturor in afara de cei care au interes si sunt parte la piata ilegala. In acest fel, Bugetul pierde anual cel putin 100 de milioane de euro numai din TVA neincasat si se alege cu un venit de doar jumatate de milion de euro pe an din accizele aferente".

Conform datelor Patronatului, in Romania se vinde lunar circa o tona de bijuterii din aur. In ceea ce priveste preferintele romanilor, reprezentantii PBR spun ca cele mai cumparate bijuterii sunt cele din aur galben si alb de 14 karate, insa, ca tendinta, evidentiaza un interes din ce in ce mai crescut pentru bijuteriile cu pietre pretioase.