Operatiunea Mos Craciun, in pericol: Transportul global de marfuri este dat peste cap

Marti, 06 Septembrie 2016, ora 12:09
6933 citiri
Operatiunea Mos Craciun, in pericol: Transportul global de marfuri este dat peste cap
Foto: Wikimedia

Anul acesta, mos Craciun risca sa pice prada speculantilor sau sa vina cu sacul gol din cauza crizei intalnita in transportul maritim global.

Zeci de nave ale unui armator sud-coreean stau blocate in porturi din Asia, principalul furnizor de marfa pentru pietele occidentale, relateaza The Independent. Falimentul unuia dintre transportatorii de top, firma sud-coreeana Hanjin, a bulversat lucrurile pentru retailerii din toata lumea.

In deriva

Zeci de nave sub pavilion sud-coreean au ramas blocate in porturile din China sau din alte tari asiatice, spre disperarea comerciantilor.

Preturile pentru expeditia de marfuri catre SUA si Europa au crescut peste noapte cu 50%, punand in pericol profitul pe care retailerii sperau sa il obtina in perioada sarbatorilor.

Federatia Nationala a Retailerilor din Statele Unite, cea mai mare organizatie de profil din lume, a initiat o serie de demersuri catre Penny Pritzker, secretarul Comertului din SUA, solicitand formarea unei comisii de dialog care sa tina legatura cu guvernul de la Seul si autoritatile portuare din Asia pentru a preveni discontinuitati viitoare in livrarea de marfuri.

Jonathan Gold, vicepresedintele federatiei din SUA, sustine ca retailerii americani au milioane de dolari investiti in marfuri care stau blocate pe vase sau in porturi, in urma declansarii procedurii de faliment a Hanjin.

"O parte se afla in Asia asteptand sa fie incarcate pe vapoare, altele sunt deja pe vase, iar altele au ajuns in porturile americane, dar nu pot fi receptionate.

Este de inteles si ingrijorarea autoritatilor portuare si a transportatorilor terestri ca nu vor primi banii pentru servicii odata cu intrarea in faliment a casei de expeditii Hanjin, la fel ca si refuzul multora dintre ei de a mai lucra cu aceasta firma", explica Gold.

Pana la aceasta ora se estimeaza ca o jumatate de milion de containere cu marfa sunt blocate in porturi si pe nave, iar termenul pentru livrarea acestora ar putea fi devansat cu mai mult de 80 de zile, o instanta sud-coreeana stabilind ca termen de rezolvare a disputelor dintre Hanjin si parteneri data de 25 noiembrie.

Alternative scumpe

Compania sud-coreeana LG a explicat ca a reziliat toate contractele de expeditie cu Hanjin si cauta alti transportatori, in ciuda faptului ca preturile au crescut brusc dupa falimentul firmei.

Situatia pare fara iesire, dupa cum recunoaste si Lars Jensen, directorul Sea Intelligence Consulting din Copenhaga. "Daca nu intervine cineva rapid, si nu se vede niciun semnal in acest sens, lucrurile nu au nicio sansa de a se rezolva curand", a spus acesta.

Hanjin este a saptea firma de transport maritim la nivcel global, vasele armatorului sud-coreean transportand aproape 8% din marfurile expediate peste Pacific.

27 de nave ale firmei au fost deja sechestrate in diverse porturi din lume pentru neplata taxelor catre autoritatile portuatre, iar accesul la incarcatura acestora este blocat.

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

#transport marfa, #transport maritim, #profit retaileri, #livrari marfuri Asia, #faliment Hanjin , #Asia